Przemoc w filmach gore albo o obrzydzeniu, które obnaża współczesne stosunki społeczne

Markus Lipowicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Kwestia bezpośredniego przedstawiania przemocy w filmach od dawna budzi kontrowersje w świecie naukowym, jest też przedmiotem zainteresowania opinii publicznej. Od lat 60. subgatunek gore coraz śmielej wkracza do głównego nurtu kinematografii, a kino popularne coraz chętniej adaptuje estetykę przemocy właściwą filmom tego gatunku. Bezpośrednie przedstawianie destrukcji ludzkiego ciała stało się współcześnie częścią kultury masowej. Na tę problematykę należy zatem spojrzeć również z perspektywy socjologicznej. Przyjmując taki punkt wyjścia, autor pyta w swoim artykule o wpływ wirtualnej przemocy na jednostkę, a także o to, w jakim stopniu filmy gore odzwierciadlają najistotniejsze cechy współczesnego społeczeństwa. Na przykładzie trzech wybranych filmów gore Lipowicz stara się wykazać, że subgatunek ten wskazuje na fundamentalne problemy egzystencjalne oraz na kwestię integracji społecznej w dobie ponowoczesności.


Słowa kluczowe:

gore, przemoc, społeczeństwo

Bataille, Georges. 2009. Łzy Erosa. Tłum. T. Swoboda. Gdańsk: słowo, obraz/terytoria.
  Google Scholar

Castells, Manuel. 2007. Społeczeństwo sieci. Tłum. M. Marody i in. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Durkheim, Émile. 1964. Solidarność organiczna i mechaniczna. W: J. Szacki. Durkheim. Warszawa: Wiedza Powszechna.
  Google Scholar

Eco, Umberto. 2007. Wprowadzenie. Tłum. J. Czaplińska. W: U. Eco. Historia brzydoty. Poznań: Rebis.
  Google Scholar

Foucault, Michel. 1998. Trzeba bronić społeczeństwa. Tłum. M. Kowalska. Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Heidegger, Martin. 2004. Bycie i czas. Tłum. B. Baran. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Hendrykowski, Marek. 2001. Kilka myśli na temat obrazów przemocy na ekranie. W: M. Hendrykowska, M. Hendrykowski (red.). Przemoc na ekranie. Poznań: UAM.
  Google Scholar

Kareński-Tschurl, Mateuz. 2001. Estetyzacja przemocy we współczesnym kinie popularnym. W: M. Hendrykowska, M. Hendrykowski (red.). Przemoc na ekranie. Poznań: UAM.
  Google Scholar

Kendrick, James. 2009. Film violence. History, Ideology, Genre. London – New York: Wallflower.
  Google Scholar

Kohn, Eric. http://blogs.wsj.com/speakeasy/2010/03/15/a-serbian-film-shocks-midnight-audiences-at-sxsw/. Dostęp: 04.07.2013.
  Google Scholar

Liessmann, Konrad. 2009. Schönheit. Wien: Facultas.
DOI: https://doi.org/10.36198/9783838530482   Google Scholar

Mitarski, Jan. 1977. Demonologia leku. Niektóre formy ekspresji i symboliki leku w dziejach kultury. W: A. kępiński (red.). Lęk. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
  Google Scholar

Nietzsche, Friedrich. 2004. Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo. Tłum. W. Berent. Kęty: Antyk.
  Google Scholar

Nietzsche, Friedrich. 2006. Wiedza radosna. Tłum L. Staff. Kraków: Zielona Sowa.
  Google Scholar

Nietzsche, Friedrich. 1997. Z genealogii moralności. Pismo polemiczne. Tłum. G. Sowinski. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Nietzsche, Friedrich. 2000. Zmierzch bożyszcz, czyli jak się filozofuje młotem. Tłum. G. Sowinski. Kraków: Wydawnictwo A.
  Google Scholar

Pitrus, Andrzej. 1992. Gore, seks, ciało, psychoanaliza. Pułapka interpretacyjna. Siedlce: Oficyna wydawnicza „ER”.
  Google Scholar

Sawicki, Paweł. 2011. Odrażające, brudne, złe. Wrocław: Yohei.
  Google Scholar

Scott, A. O. http://www.nytimes.com/2011/05/13/movies/a-serbian-film-directed-by-srdjan-spasojevic-review.html?_r=0. Dostęp: 04.07.2013.
  Google Scholar

Sontag, Susan. 2010. Widok cudzego cierpienia. Tłum. S. Magala. Kraków: Karakter.
  Google Scholar

Stendhal. 1929. O miłości. Tłum. T. Boy-Żeleński. Warszawa: Wydawnictwo „Maska”.
  Google Scholar

Stiglegger, Marcus. 2010. Terrorkino. Angst/Lust und Körperhorror. Berlin: Bertz + Fischer.
  Google Scholar

Stirner, Max. 1981. Der Einzige und sein Eigentum. Stuttgart: Reclam.
  Google Scholar

Thome, Helmut. 2004. Theoretische Ansätze zur Erklärung langfristiger Gewaltkriminalität seit beginn der Neuzeit. W: W. Heitmeyer, H.-G. Soeffner (red.). Gewalt. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  Google Scholar

Weber, Max. 2002. Gospodarka i społeczeństwo. Tłum. D. Lachowska. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Lipowicz, M. (2013) „Przemoc w filmach gore albo o obrzydzeniu, które obnaża współczesne stosunki społeczne”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), s. 239–254. doi: 10.36744/kf.2723.

Autorzy

Markus Lipowicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktor socjologii; pracę dok­torską obronił w 2012 r. na Uniwersytecie Jagiel­lońskim.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Markus Lipowicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.