Przemoc w filmach gore albo o obrzydzeniu, które obnaża współczesne stosunki społeczne
Abstrakt
Kwestia bezpośredniego przedstawiania przemocy w filmach od dawna budzi kontrowersje w świecie naukowym, jest też przedmiotem zainteresowania opinii publicznej. Od lat 60. subgatunek gore coraz śmielej wkracza do głównego nurtu kinematografii, a kino popularne coraz chętniej adaptuje estetykę przemocy właściwą filmom tego gatunku. Bezpośrednie przedstawianie destrukcji ludzkiego ciała stało się współcześnie częścią kultury masowej. Na tę problematykę należy zatem spojrzeć również z perspektywy socjologicznej. Przyjmując taki punkt wyjścia, autor pyta w swoim artykule o wpływ wirtualnej przemocy na jednostkę, a także o to, w jakim stopniu filmy gore odzwierciadlają najistotniejsze cechy współczesnego społeczeństwa. Na przykładzie trzech wybranych filmów gore Lipowicz stara się wykazać, że subgatunek ten wskazuje na fundamentalne problemy egzystencjalne oraz na kwestię integracji społecznej w dobie ponowoczesności.
Słowa kluczowe:
gore, przemoc, społeczeństwoBibliografia
Bataille, Georges. 2009. Łzy Erosa. Tłum. T. Swoboda. Gdańsk: słowo, obraz/terytoria.
Google Scholar
Castells, Manuel. 2007. Społeczeństwo sieci. Tłum. M. Marody i in. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Durkheim, Émile. 1964. Solidarność organiczna i mechaniczna. W: J. Szacki. Durkheim. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Eco, Umberto. 2007. Wprowadzenie. Tłum. J. Czaplińska. W: U. Eco. Historia brzydoty. Poznań: Rebis.
Google Scholar
Foucault, Michel. 1998. Trzeba bronić społeczeństwa. Tłum. M. Kowalska. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Heidegger, Martin. 2004. Bycie i czas. Tłum. B. Baran. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Hendrykowski, Marek. 2001. Kilka myśli na temat obrazów przemocy na ekranie. W: M. Hendrykowska, M. Hendrykowski (red.). Przemoc na ekranie. Poznań: UAM.
Google Scholar
Kareński-Tschurl, Mateuz. 2001. Estetyzacja przemocy we współczesnym kinie popularnym. W: M. Hendrykowska, M. Hendrykowski (red.). Przemoc na ekranie. Poznań: UAM.
Google Scholar
Kendrick, James. 2009. Film violence. History, Ideology, Genre. London – New York: Wallflower.
Google Scholar
Kohn, Eric. http://blogs.wsj.com/speakeasy/2010/03/15/a-serbian-film-shocks-midnight-audiences-at-sxsw/. Dostęp: 04.07.2013.
Google Scholar
Liessmann, Konrad. 2009. Schönheit. Wien: Facultas.
DOI: https://doi.org/10.36198/9783838530482
Google Scholar
Mitarski, Jan. 1977. Demonologia leku. Niektóre formy ekspresji i symboliki leku w dziejach kultury. W: A. kępiński (red.). Lęk. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar
Nietzsche, Friedrich. 2004. Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo. Tłum. W. Berent. Kęty: Antyk.
Google Scholar
Nietzsche, Friedrich. 2006. Wiedza radosna. Tłum L. Staff. Kraków: Zielona Sowa.
Google Scholar
Nietzsche, Friedrich. 1997. Z genealogii moralności. Pismo polemiczne. Tłum. G. Sowinski. Kraków: Znak.
Google Scholar
Nietzsche, Friedrich. 2000. Zmierzch bożyszcz, czyli jak się filozofuje młotem. Tłum. G. Sowinski. Kraków: Wydawnictwo A.
Google Scholar
Pitrus, Andrzej. 1992. Gore, seks, ciało, psychoanaliza. Pułapka interpretacyjna. Siedlce: Oficyna wydawnicza „ER”.
Google Scholar
Sawicki, Paweł. 2011. Odrażające, brudne, złe. Wrocław: Yohei.
Google Scholar
Scott, A. O. http://www.nytimes.com/2011/05/13/movies/a-serbian-film-directed-by-srdjan-spasojevic-review.html?_r=0. Dostęp: 04.07.2013.
Google Scholar
Sontag, Susan. 2010. Widok cudzego cierpienia. Tłum. S. Magala. Kraków: Karakter.
Google Scholar
Stendhal. 1929. O miłości. Tłum. T. Boy-Żeleński. Warszawa: Wydawnictwo „Maska”.
Google Scholar
Stiglegger, Marcus. 2010. Terrorkino. Angst/Lust und Körperhorror. Berlin: Bertz + Fischer.
Google Scholar
Stirner, Max. 1981. Der Einzige und sein Eigentum. Stuttgart: Reclam.
Google Scholar
Thome, Helmut. 2004. Theoretische Ansätze zur Erklärung langfristiger Gewaltkriminalität seit beginn der Neuzeit. W: W. Heitmeyer, H.-G. Soeffner (red.). Gewalt. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Google Scholar
Weber, Max. 2002. Gospodarka i społeczeństwo. Tłum. D. Lachowska. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Autorzy
Markus Lipowiczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktor socjologii; pracę doktorską obronił w 2012 r. na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Markus Lipowicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Markus Lipowicz, „Salò, czyli 120 dni Sodomy” – zbędna prowokacja artystyczna czy wyklęte arcydzieło kinematografii? , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki