“Muzykol” − A Cultural Metaphor of the Polish People’s Republic
Abstract
The article is an attempt to use the category of the musical as a tool for describing the society of the Polish People’s Republic (PPR) era. PPR film musical is shown here to be a rare phenomenon, but a symptomatic one. The author reinterprets the theory of Rick Altman in relation to socialist mass culture, ascribing the duality of cultural and counter-cultural on to the conflict between the interests of disliked powers and the unfulfilled expectations of the citizens. He shows how the analysed films differ from the Hollywood model in the attitude towards work and entertainment, and how they fulfil propaganda and compensatory functions. As a result, the communist musical turns out to be something more than an inept imitation - it becomes a “muzykol” [locally made musical like film, that is not up to Western standards], a cultural metaphor for the communist era in Poland.
Keywords:
Polish People’s Republic, musical, Rick AltmanReferences
Altman, Rick. The American Film Musical. Indianapolis: Indiana University Press, 1987.
Google Scholar
Barańczak, Stanisław. Czytelnik ubezwłasnowolniony. Perswazja w masowej kulturze literackiej PRL. Paryż: Libella, 1983.
Google Scholar
Baudrillard, Jean. Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Warszawa: Sic!, 2006.
Google Scholar
Bonusiak, E. „Z czego się śmiejemy?”. „Głos Olsztyński 12 (1967).
Google Scholar
Cybulski, W. „Hallo Szpicbródka – czyli ostatni występ króla kasiarzy”. „Dziennik Polski” 62 (1978).
Google Scholar
Czerwiński, Marcin. „Czarny dzień polskiego filmu”. „Zwierciadło” 7 (1967).
Google Scholar
Grzelecki, S. „Bal na ciuchach”. „Życie Warszawy” 2 (1967).
Google Scholar
Helman, Alicja. „Wstęp”. In: Kino gatunków, ed. A. Helman. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, 1991.
Google Scholar
Kaczyńska, Elżbieta. Pejzaż miejski z zaściankiem w tle. Warszawa: Fundacja ResPublica, 1999.
Google Scholar
Kochański, K. „Sama słodycz”. „Tygodnik Kulturalny” 28 (1964).
Google Scholar
Kornhauser, Jakub, Adam Zagajewski. Świat nie przedstawiony. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1974.
Google Scholar
Kurz, Iwona. „Gospodarka wyłączona”. In: Obyczaje polskie. Wiek dwudziesty w krótkich hasłach, ed. M. Szpakowska. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B., 2008.
Google Scholar
Lenkiewicz, K. „Schodami w górę, schodami w dół”. „Warmia i Mazury” 8 (1984).
Google Scholar
Markiewicz, Stanisław. Protestantyzm. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1982.
Google Scholar
McGowan, Todd. Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie. trans. K. Mikurda. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2008.
Google Scholar
Michałek, Bolesław. „’Retro’ jako bezradność”. „Kino” 11 (1975).
Google Scholar
Narojek, Winicjusz. Socjalistyczne „welfare state”. Studium z psychologii społecznej Polski Ludowej. Warszawa: PWN, 1991.
Google Scholar
Shadoian, Jack. Dreams And Dead Ends, The American Gangster Film. Oxford: Oxford University Press, 2003.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195142914.001.0001
Google Scholar
Skotarczak, Dorota. „Czego nie ukryła komedia filmowa?” In: Z problematyki przemian kultury polskiej XX wieku, ed. D. Skotarczak. Poznań: UAM, 2000.
Google Scholar
Tyrmand, Leopold. Cywilizacja komunizmu. Łomianki: Wydawnictwo LTW, 2006.
Google Scholar
Vaneigem, Raoul. Rewolucja życia codziennego. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2004.
Google Scholar
Wągiel, P. „Puszczanie pawi, „Rzeczywistość” 13 (1984).
Google Scholar
Wyka, Kazimierz. Życie na niby, Pamiętnik po klęsce: z pism Kazimierza Wyki, ed. H. Markiewicz. Kraków- Wrocław: Wydawnictwo Literackie, 1984: 138-175.
Google Scholar
Authors
Piotr Fortunakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland
Doktorant w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej Instytutu Kultury Polskiej UW, absolwent filozofii i kulturoznawstwa w ramach MISH UW. Naukowo zajmuje się kinem gatunków w PRL, filmem, kulturą popularną, psychoanalizą i fenomenologią.
Statistics
Abstract views: 37PDF downloads: 32
License
Copyright (c) 2015 Piotr Fortuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.