“Polish Disney” on the War Front

Michał Mróz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw (Poland)

Abstract

The article is devoted to the wartime work of Włodzimierz Kowańko, a pioneer of animated film, drafts-man, constructor and a soldier of Władysław Anders’ army. Using interviews, press articles, memoirs of other soldiers and drawings by Kowańko himself, Mróz tries to reconstruct Kowańko’s wartime wanderings after the defeat of the September campaign. At the beginning of the war, the artist traveled through the Siberian taiga as a Soviet prisoners and then he joined the Polish army. The article shows how Kowańko conducted his artistic activity despite the hardships of war and the situation of constant threats. The text is finally an attempt to define the way in which language-specific thinking in animation was present in his drawings and graphic, or theatrical work.


Keywords:

Włodzimierz Kowańko, Polish animation, World War II

Giżycki, Marcin. „Przed 1945: prekursorzy i pionierzy”. In: Polski film animowany, red. M. Giżycki, B. Zmudziński, Polskie Wydawnictwo Audiowizualne, Warszawa 2008,
  Google Scholar

Sitkiewicz, Paweł. „Włodzimierz Kowańko – polski Disney”, In: tegoż, Miki i myszy. Walt Disney i film rysunkowy w przedwojennej Polsce, Gdańsk, słowo/obraz terytoria, 2012,
  Google Scholar

Flig, Jacek. „Kilka obrazów animacji”, Kwartalnik Filmowy”, nr 65, (2009).
  Google Scholar

L. B. [Leon Braun], Polski film rysunkowy powstaje na Śląsku, „Kino” 1932, nr 46, s. 8.
  Google Scholar

Autor nieznany, Nareszcie polski film rysunkowy. „Pan Twardowski” na ekranie, „Kino” 1934, nr 4, s. 7; autor nieznany, „Pan Twardowski” na ekranie, „Światowid” 1934, nr 3, s. 17.
  Google Scholar

M.O. [Mikołaj Ozierowski], Film rysunkowo-plastyczny rzeczywistością – zrealizowaną w Polsce, „Srebrny Ekran” 1938, nr 19, s. 16; A. Arian [Adrian Czermiński], Polski film rysowany, „Muza Filmowa” 1938, nr 3, s. 1.
  Google Scholar

Ford, Karol. Czy Władysław Starewicz wróci do Polski, „Czas” 1939, nr 71, s. 11.
  Google Scholar

Didi-Huberman, Georges. Obrazy mimo wszystko, tłum. Mai Kubiak Ho-Chi, Kraków, Universitas, 2012.
  Google Scholar

Starzewski, Stanisław [pseud. Zwierniak Piotr], Zamorski Kazimierz [pseud. Mora Sylwester], Sprawiedliwość sowiecka, Włochy 1945.
  Google Scholar

Anders, Władysław. Wstęp, w: Wittlin, Tadeusz. Diabeł w raju, Wydawnictwo Polonia, Warszawa 1990, s. 4.
  Google Scholar

Mansfeld, Bogusław. „Obrazki łagierne Włodzimierza Kowańki”. In: Album Amicorum – między Wilnem a Toruniem: księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Józefowi Poklewskiemu, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2008, s Sontag, Susan. O fotografii, tłum. S. Magala, Warszawa, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1986.
  Google Scholar

Hertz, Zbigniew. Od Buzułuku do Bolonii, „Biuletyn Informacyjny Biblioteki Narodowej”, nr 4 (2001)
  Google Scholar

Bazarewski, Jerzy, „Wystawa Włodzimierza Kowańki”, Orzeł Biały, nr 35 (1943)
  Google Scholar

Kowańko, Włodzimierz, „Łazik” 1944, nr 9, s. 4.
  Google Scholar

Kowańko, Włodzimierz. „Łazik” 1943, nr 1, s. 4.
  Google Scholar

Kowańko, Włodzimierz, „Łazik”, czerwiec 1946, s. 2.
  Google Scholar

Wuzeł [pseudonim], Od rzeczy poważnych do groteski, „Na szlaku kresowej” 1945, nr 1, s. 68.
  Google Scholar

L. B. [Leon Braun], Polski film rysunkowy powstaje na Śląsku, „Kino” 1932, nr 46, s. 8.
  Google Scholar

Herzbaum. Edward. Między światami. Dziennik andersowca 1939-1945, Warszawa, Ośrodek Karta, 2016, s. 151.
  Google Scholar

Ta., Kariera polskiego żołnierza-rysownika, „Głos Polski” 1951, nr 2266, s. 5.
  Google Scholar

Autor nieznany, Anti-Communist Film at Bethesda, „The Eugene Guard” 1954, 15 maja, s. 2
  Google Scholar

Autor nieznany, ”Del Otro Lado” Aktualności ze świata artystycznego w Buenos Aires, „Głos Polski” 1952, nr 2294, s. 5.
  Google Scholar

Autor nieznany, Maria Ester Bueno vista por Kowanko, „Correio da manha” 1960, nr 20655, s. 11.
  Google Scholar

Autor nieznany, Sequestrado o oficial polones que sabe demais, „Luta Democratica” 1968, Nr 4488, s. 2.
  Google Scholar

Autor nieznany, Desenhista continua melhorando, „Correio da manha” 1968, nr 23149, s. 10.
  Google Scholar


Published
2017-09-30

Cited by

Mróz, M. (2017) “‘Polish Disney’ on the War Front”, Kwartalnik Filmowy, (99), pp. 196–206. doi: 10.36744/kf.2047.

Authors

Michał Mróz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland

Reżyser, animator oraz historyk, teo­retyk i popularyzator filmu animowanego. Absolwent kulturoznawstwa w ramach MISH na Uniwersytecie Warszawskim oraz Warszawskiej Szkoły Reklamy na kierunku „grafika”. Doktorant w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego i członek Ze­społu Badań nad Filmem. Przygotowuje pracę dok­torską na temat kina animowanego w okresie II wojny światowej. Interesuje się także językiem i estetyką ani­macji filmowej. Autor krótkometrażowych autorskich filmów animowanych. Wykładowca Warszawskiej Szkoły Reklamy, Gimnazjum Filmowego przy War­szawskiej Szkole Filmowej, a także instruktor filmu animowanego.



Statistics

Abstract views: 80
PDF downloads: 57


License

Copyright (c) 2017 Michał Mróz

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.