“Polish Disney” on the War Front
Abstract
The article is devoted to the wartime work of Włodzimierz Kowańko, a pioneer of animated film, drafts-man, constructor and a soldier of Władysław Anders’ army. Using interviews, press articles, memoirs of other soldiers and drawings by Kowańko himself, Mróz tries to reconstruct Kowańko’s wartime wanderings after the defeat of the September campaign. At the beginning of the war, the artist traveled through the Siberian taiga as a Soviet prisoners and then he joined the Polish army. The article shows how Kowańko conducted his artistic activity despite the hardships of war and the situation of constant threats. The text is finally an attempt to define the way in which language-specific thinking in animation was present in his drawings and graphic, or theatrical work.
Keywords:
Włodzimierz Kowańko, Polish animation, World War IIReferences
Giżycki, Marcin. „Przed 1945: prekursorzy i pionierzy”. In: Polski film animowany, red. M. Giżycki, B. Zmudziński, Polskie Wydawnictwo Audiowizualne, Warszawa 2008,
Google Scholar
Sitkiewicz, Paweł. „Włodzimierz Kowańko – polski Disney”, In: tegoż, Miki i myszy. Walt Disney i film rysunkowy w przedwojennej Polsce, Gdańsk, słowo/obraz terytoria, 2012,
Google Scholar
Flig, Jacek. „Kilka obrazów animacji”, Kwartalnik Filmowy”, nr 65, (2009).
Google Scholar
L. B. [Leon Braun], Polski film rysunkowy powstaje na Śląsku, „Kino” 1932, nr 46, s. 8.
Google Scholar
Autor nieznany, Nareszcie polski film rysunkowy. „Pan Twardowski” na ekranie, „Kino” 1934, nr 4, s. 7; autor nieznany, „Pan Twardowski” na ekranie, „Światowid” 1934, nr 3, s. 17.
Google Scholar
M.O. [Mikołaj Ozierowski], Film rysunkowo-plastyczny rzeczywistością – zrealizowaną w Polsce, „Srebrny Ekran” 1938, nr 19, s. 16; A. Arian [Adrian Czermiński], Polski film rysowany, „Muza Filmowa” 1938, nr 3, s. 1.
Google Scholar
Ford, Karol. Czy Władysław Starewicz wróci do Polski, „Czas” 1939, nr 71, s. 11.
Google Scholar
Didi-Huberman, Georges. Obrazy mimo wszystko, tłum. Mai Kubiak Ho-Chi, Kraków, Universitas, 2012.
Google Scholar
Starzewski, Stanisław [pseud. Zwierniak Piotr], Zamorski Kazimierz [pseud. Mora Sylwester], Sprawiedliwość sowiecka, Włochy 1945.
Google Scholar
Anders, Władysław. Wstęp, w: Wittlin, Tadeusz. Diabeł w raju, Wydawnictwo Polonia, Warszawa 1990, s. 4.
Google Scholar
Mansfeld, Bogusław. „Obrazki łagierne Włodzimierza Kowańki”. In: Album Amicorum – między Wilnem a Toruniem: księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Józefowi Poklewskiemu, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2008, s Sontag, Susan. O fotografii, tłum. S. Magala, Warszawa, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1986.
Google Scholar
Hertz, Zbigniew. Od Buzułuku do Bolonii, „Biuletyn Informacyjny Biblioteki Narodowej”, nr 4 (2001)
Google Scholar
Bazarewski, Jerzy, „Wystawa Włodzimierza Kowańki”, Orzeł Biały, nr 35 (1943)
Google Scholar
Kowańko, Włodzimierz, „Łazik” 1944, nr 9, s. 4.
Google Scholar
Kowańko, Włodzimierz. „Łazik” 1943, nr 1, s. 4.
Google Scholar
Kowańko, Włodzimierz, „Łazik”, czerwiec 1946, s. 2.
Google Scholar
Wuzeł [pseudonim], Od rzeczy poważnych do groteski, „Na szlaku kresowej” 1945, nr 1, s. 68.
Google Scholar
L. B. [Leon Braun], Polski film rysunkowy powstaje na Śląsku, „Kino” 1932, nr 46, s. 8.
Google Scholar
Herzbaum. Edward. Między światami. Dziennik andersowca 1939-1945, Warszawa, Ośrodek Karta, 2016, s. 151.
Google Scholar
Ta., Kariera polskiego żołnierza-rysownika, „Głos Polski” 1951, nr 2266, s. 5.
Google Scholar
Autor nieznany, Anti-Communist Film at Bethesda, „The Eugene Guard” 1954, 15 maja, s. 2
Google Scholar
Autor nieznany, ”Del Otro Lado” Aktualności ze świata artystycznego w Buenos Aires, „Głos Polski” 1952, nr 2294, s. 5.
Google Scholar
Autor nieznany, Maria Ester Bueno vista por Kowanko, „Correio da manha” 1960, nr 20655, s. 11.
Google Scholar
Autor nieznany, Sequestrado o oficial polones que sabe demais, „Luta Democratica” 1968, Nr 4488, s. 2.
Google Scholar
Autor nieznany, Desenhista continua melhorando, „Correio da manha” 1968, nr 23149, s. 10.
Google Scholar
Authors
Michał Mrózkwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland
Reżyser, animator oraz historyk, teoretyk i popularyzator filmu animowanego. Absolwent kulturoznawstwa w ramach MISH na Uniwersytecie Warszawskim oraz Warszawskiej Szkoły Reklamy na kierunku „grafika”. Doktorant w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego i członek Zespołu Badań nad Filmem. Przygotowuje pracę doktorską na temat kina animowanego w okresie II wojny światowej. Interesuje się także językiem i estetyką animacji filmowej. Autor krótkometrażowych autorskich filmów animowanych. Wykładowca Warszawskiej Szkoły Reklamy, Gimnazjum Filmowego przy Warszawskiej Szkole Filmowej, a także instruktor filmu animowanego.
Statistics
Abstract views: 80PDF downloads: 57
License
Copyright (c) 2017 Michał Mróz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Michał Mróz, American Animated Films in Service of the War Effort , Kwartalnik Filmowy: No. 93-94 (2016): American Cinema