Amerykański film animowany w wojennej potrzebie

Michał Mróz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie roli, jaką po ataku na bazę Pearl Harbor odegrał amerykański film animowany. Autor nakreśla, w jaki sposób sztuka, która była tworzona według formuły popularnego kina rozrywkowego, przekształciła się w machinę do budowania patriotycznego ducha, przekazywania informacji dla społeczeństwa czy instrukcji dla wojska. W trakcie analizy wyróżnione zostały te elementy filmu rysunkowego, które tworzą propagandowy przekaz. Autor podkreśla dużą rolę animowanej postaci, symboliki narodowej, a także sposobu ukazywania wroga. Wskazuje również, w jaki sposób wraz ze zmianą sytuacji na froncie przekształcano przekaz propagandowy. Oddana została także atmosfera pracy w amerykańskim przemyśle animowanym oraz udział pozafilmowych środków propagandy. Opisowi i analizie tych zmian towarzyszy próba określenia narodotwórczej i ideologicznej roli filmu animowanego w początkowym okresie udziału Stanów Zjednoczonych w II wojnie światowej.


Słowa kluczowe:

animacja, ideologia, propaganda, II wojna światowa, tożsamość narodowa

Abraham, Adam. When Magoo Flew: The Rise and Fall of Animation Studio UPA, Middletown: Wesleyan University Press, 2012.
  Google Scholar

Barrier, Michael. Hollywood Cartoons American Animation in Its Golden Ages. New York: Oxford University Press, 1999.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195037593.001.0001   Google Scholar

Borden, Jeremy. „Walt Disney's Wonderful World.” On Patrol (Spring, 2010): 55-58.
  Google Scholar

Czubiński, Antoni. Historia drugiej wojny światowej 1939-1945, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2006.
  Google Scholar

Disney, Roy. „Communique from the Film Front” In Dispatch From Disney’s, Burbank: Walt Disney Production, 1943.
  Google Scholar

Fyne, Robert. Long Ago and Far Away: Hollywood and the Second World War. Plymouth: Scarecrow Press, 2008.
  Google Scholar

Holliday, Kate. „Donald Duck Goes to War.” Coronet (September 1942): 24-32.
  Google Scholar

Klein, Norman M.. Seven Minutes: The Life and Death of the American Animated Cartoon. London: Verso, 1993.
  Google Scholar

Lesjak, David. Service with Character: The Disney Studios and World War II. Theme Park Press, 2014.
  Google Scholar

McLaughlin, Robert L., and Sally E. Perry. We’ll Always Have the Movies: American Cinema during World War II. Lexington: Univeristy Press of Kentucky, 2006.
DOI: https://doi.org/10.5810/kentucky/9780813123868.001.0001   Google Scholar

Misiak, Anna. Kinematograf kontrolowany. Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA). Analiza socjologiczna. Kraków: Universitas, 2006.
  Google Scholar

Mitchell, William J. T.. Czego chcą obrazy?. Translated by Łukasz Zaremba. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2013.
  Google Scholar

Monroe, George L.. The Burbank Community Book, A.H. Cawston, 1944.
  Google Scholar

Morton, Harlan, W.. „Will Beethoven Stop Hitler?” Etude (September, 1941): 586.
  Google Scholar

Prange, Gordon W.. Dec. 7, 1941: The Day the Japanese Attacked Pearl Harbor. New York: Warner Books, 1989.
  Google Scholar

Rawls, Walton. Disney Dons Dogtags: The Best of Disney Military Insignia from World War II. New York: Abbeville Press Inc., 1992.
  Google Scholar

Schatz, Thomas. Boom and Bust: American Cinema in the 1940s. London: University of California Press, 1999.
  Google Scholar

Shull, Michael S., and David E. Wilt. Doing Their Bit. Wartime American Animated Short Films, 1939 - 1945, Jefferson-London: McFarland, 2004.
  Google Scholar

Syska, Rafał. „Dekada cienia: amerykańskie kino lat czterdziestych.” In Historia Kina tom 2: kino klasyczne, edited by Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, 409-480. Kraków: Universitas, 2011. s.449 – 450.
  Google Scholar

„Hays Scores Propaganda On Screens.” The Pittsburgh Press (30 March 1938): 19.
  Google Scholar

„Hollywood Censors Its Animated Cartoons.” Look (17 January 1939): 18-21.
  Google Scholar

„Ludwig van Beethoven” Real Life Comics 15 (1943): 52-55.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-06-30

Cited By / Share

Mróz, M. (2016) „Amerykański film animowany w wojennej potrzebie”, Kwartalnik Filmowy, (93-94), s. 53–66. doi: 10.36744/kf.2189.

Autorzy

Michał Mróz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Reżyser, scenarzysta, grafik oraz historyk i popularyzator filmu animowanego; ab­solwent Warszawskiej Szkoły Reklamy oraz Mię­dzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych na Uniwersyte­cie Warszawskim; doktorant w Instytucie Kultury Polskiej UW. Autor filmów animowanych, za które zdobył ponad pięćdziesiąt nagród na festi­walach w Polsce i za granicą. Swoje prace prezen­tował m.in. w Los Angeles, Toronto, Malmö, Belgradzie, Sofii, Wrocławiu, Gdyni. Wykła­dowca Warszawskiej Szkoły Reklamy, instruktor filmu animowanego. Stypendysta m.st. Warszawy oraz Instytutu Adama Mickiewicza.



Statystyki

Abstract views: 53
PDF downloads: 56


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Michał Mróz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.