Error as a Trick in the Context of Photography and Film

Janusz Musiał

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Silesia (Poland)

Abstract

The author considers the acceptance of an error by the author (creator) as a deliberate act of creating visual space. It is an error used as a trick in the context of the medium of photography and film. Musiał considers selected examples in which the medium of the film utilizes a number of autonomous means of expression, technologies and visualization techniques that have been developed over the decades by the medium of photography. In this article, the topic of camera-free images, stroboscopic and afterimage effects, negative images, using archive images and remixing them, and images created by photo-chemical, electromagnetic or digital faults are discussed. Aesthetics of error is a kind of creative approach to creation that is based on the destruction and reduction of the essential function of the medium (i.e. faithful documentation). Trick images based on faults and errors express the desire for the overarching goal of finding visual phenomena dormant in the medium itself and in the manner of subjective recording and transformation of information about the surrounding world.


Keywords:

error, trick, photography

Barthes, Roland. Światło obrazu, tłum. J. Trznadel, Warszawa, Aletheia, 1996.
  Google Scholar

Czartoryska, Urszula, Przygody plastyczne fotografii, Warszawa, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1965.
  Google Scholar

Filiciak, Mirosław; Tarkowski, Alek. Dwa zero. Alfabet nowej kultury i inne teksty, Gdańsk, słowo/obraz terytoria, 2014.
  Google Scholar

Flusser, Vilem, Ku filozofii fotografii, tłum. J. Maniecki, Katowice, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, 2005.
  Google Scholar

Goodell, Gregory. Sztuka produkcji filmowej. Podręcznik dla producentów, tłum. M. Konopa, Warszawa, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2009, s. 82.
  Google Scholar

Heidegger, Martin. Czas światoobrazu, w: Budować. Mieszkać. Myśleć. Eseje wybrane, tłum. zbior., Warszawa, Czytelnik, 1977.
  Google Scholar

Manovich, Lev. Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2006.
  Google Scholar

Mietzel, Gerd. Wprowadzenie do psychologii, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 1998.
  Google Scholar

Młodkowski, Jan. Aktywność wizualna człowieka, Łódź, PWN, 1998,
  Google Scholar

Potocka, Maria, A. Fotografia. Ewolucja medium sztuki, Warszawa, Wydawnictwo Aletheia, 2010.
  Google Scholar


Published
2017-09-30

Cited by

Musiał, J. (2017) “Error as a Trick in the Context of Photography and Film”, Kwartalnik Filmowy, (99), pp. 79–91. doi: 10.36744/kf.2037.

Authors

Janusz Musiał 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Silesia Poland

Fotograf, filmowiec, kulturoznawca; autor posługujący się różnymi mediami (fo­tografia, krótka forma filmowa, animacja, instalacja, obiekt, słowo, projekty sieciowe) w celu realizacji projektów tematycznych, wystaw, filmów, katalo­gów i albumów. Od 2005 r. członek Związku Pol­skich Artystów Fotografików. W latach 2005-2012 członek Zarządu ZPAF Okręg Śląski, w latach 2008­-2012 wiceprezes ds. artystycznych. Od 2006 r. nau­czyciel akademicki, a od 2015 r. adiunkt na Wydziale Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego.



Statistics

Abstract views: 27
PDF downloads: 21


License

Copyright (c) 2017 Janusz Musiał

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.