The Birth of the Cinema Out of the Spirit of the Trick

Andrzej Gwóźdź

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Silesia (Poland)

Abstract

The author points to the ideology of attraction as a cinematic element that constitutes its nature, from its birth in the nineteenth century to the present. He highlights the continuity of the ontological affinity of early attractions and contemporary digital special effects (e.g. trick of substitution with penetration and multiple exposure and contemporary aesthetics of blue screen surface compositing, Melies’ actor-figurante and modern motion capture technique). Gwóźdź also argues that Melies creatively and perfectly played the interface: theatre - cinema. By enriching the theatre with moving images and by maintaining the stage at the cinema (preserving, for example, the status of the performer arranging the action environment), he has been running advanced media games. In this sense, Gwóźdź recognizes Melies as the precursor of modern film design methods that work from the “image” (rather than from the mise-en-scene), thus making the right environment for the trick and leading to the escalation of the impossible: the impression of reality based on mimesis being replaced by impression of reality as a trick.


Keywords:

trick, Georges Méliès, cinema of attraction

Budzik, Justyna H. Filmowe cuda i sztuczki magiczne. Szkice z archeologii kina, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015.
  Google Scholar

Bukatman, Scott. Odlot doskonały: efekty specjalne a percepcja kalejdoskopowa, tłum. E. Stawowczyk. In: Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, red. A. Gwóźdź, Kraków: Universitas, 2001, s. 399-429.
  Google Scholar

Deslandes, Jacques. Le Boulevard du cinéma a l’époque de Georges Méliès, 71, Paris: Éditions du Cerf, 1963.
  Google Scholar

Flusser, Vilem. Vom Stand der Dinge. Eine kleine Philosophie des Design, Göttingen : Steidl, 1997.
  Google Scholar

Gaudreault, Andre. „Pojawienie się kinematografu”, tłum. P. Przybyła. In: KINtop. Antologia wczesnego kina, t. 1, red. A. Dębski, M. Loiperdinger, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut, 2016, s. 134.
  Google Scholar

Gaudreault, Andre. Teatralność, narracyjność i „trickowość“. Oceniając kino Georges’aMélièsa, tłum. A. Melerowicz, w: Śladami tamtych cieni . Film w kulturze polskiej przełomu stuleci 1895–1914, red. M. Hendrykowska, Poznań: Wydawnictwo Book Service, 1993.
  Google Scholar

Gunning, Tom. “Shooting into Outer Space: Reframing Modern Vision”. In: Fantastic Voyages of the Cinematic Imagination. Georges Méliès’s „Trip to the Moon”, red. M. Solomon, Albany, NY: State University of New York Press, 2011, s. 99.
  Google Scholar

Lefebvre, Thierry. Georges Méliès und die Welt der Scharlatane, „KINtop”, nr 2, (1993)
  Google Scholar

Manovich, Lev. Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2006.
  Google Scholar

Méliès, Georges. „Obrazy kinematograficzne (fragmenty)”, tłum. I. Dębowski, w: Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy, Antologia, wybór, wstęp i opr. A. Gwóźdź, 243, Warszawa: Wiedza Powszechna, 2002,
  Google Scholar

Méliès, Georges. „Widzenie kinematograficzne”, tłum. I. Dembowski, Kultura Filmowa, nr 12 (1970), s. 86-87.
  Google Scholar

Münsterberg, Hugu. Dramat kinowy. Studium psychologiczne, przeł., opr. przypisy i opatrzyła wstępem A. Helman, 62-63, Łódź: Łódzki Dom Kultury, 1989.
  Google Scholar

Sadoul, Georges, Cuda kina, tłum. I. Nomańczukowa, 128, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1961.
  Google Scholar

Sadoul, Georges, Georges Méliès, Paris 1961, s. 115-116 za
  Google Scholar

Schlüpmann, Heide. „Narodziny kina z ducha śmiechu”, przeł. K. Krzemieniowa, w: Od projektora do komputera. Współczesna niemiecka myśl filmowa. Antologia, 35, Katowice: „Śląsk”, Wydawnictwo Naukowe, 1999.
  Google Scholar

Wiesing, Lambeert. Widzialność obrazu. Historia i perspektywy estetyki formalnej, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa: Oficyna Naukowa, Warszawa 2008.
  Google Scholar

Wiesing, Lambert, Sztuczna obecność. Studia z filozofii obrazu, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa: Oficyna Naukowa, 2012.
  Google Scholar


Published
2017-09-30

Cited by

Gwóźdź, A. (2017) “The Birth of the Cinema Out of the Spirit of the Trick”, Kwartalnik Filmowy, (99), pp. 6–18. doi: 10.36744/kf.2031.

Authors

Andrzej Gwóźdź 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Silesia Poland

Profesor zwyczajny na Uniwer­sytecie Śląskim, gdzie kieruje Zakładem Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach. Przez wiele lat był również pracownikiem naukowo-dydaktycznym Uniwersytetu Łódzkiego, a także profesorem gościnnym uniwersy­tetów w Konstancji i Szanghaju oraz wykładowcą uczelni w Holandii, Czechach, Niemczech i na Ło­twie. Interesuje się głównie teorią filmu i nowych me­diów oraz antropologią obrazowości. Ostatnio wydał m.in. monografię Obok kanonu.Tropami kina nie­mieckiego (2011); jest redaktorem kilkudziesięciu tomów zbiorowych z zakresu teorii mediów, historii myśli filmowej, dziejów kina na Górnym Śląsku oraz poświęconych twórcom filmowym. W ostatnich la­tach ukazały się m.in.: Film als Baustelle. Das Kino und seine Paratexte (2009), Kino po kinie. Film w kul­turze uczestnictwa (2010), Kino Hanny Schygulli (2015). W latach 2005-2009 prezes Polskiego Towa­rzystwa Kulturoznawczego; w latach 2006-2014 re­daktor naczelny kwartalnika „Kultura Współczesna”; inicjator i wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami (od 2015).



Statistics

Abstract views: 50
PDF downloads: 27


License

Copyright (c) 2017 Andrzej Gwóźdź

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.