Film as an Event

Andrzej Gwóźdź

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Silesia in Katowice (Poland)

Abstract

Ilona Copik’s monograph Topografie i krajobrazy. Filmowy Śląsk [Topographies and Landscapes. Silesia in Film] (2017) offers the reader a comprehensive approach to the issue of “Silesia on film” in the perspective of the region’s cultural geography. For the object of consideration, the author chooses “topographic” films, i.e. films in which the place depicted on the screen is the resultant of conscious creative activities and evokes a specific strategy regarding space in various contexts. Copik’s book presents a satisfying, comprehensive, original and inspiring, and often cognitively sophisticated, film image of Silesia. By showing the liveliness of film practices related to Upper Silesian film representations, she demonstrates with all her power that dealing with Silesian cinema means touching sensitive cultural issues, just as the combination of methods and research tools used in the work fortunately serves the recognition of film topography and landscapes.


Keywords:

Silesia, Ilona Copik, topography, landscape

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar


Published
2018-09-30

Cited by

Gwóźdź, A. (2018) “Film as an Event”, Kwartalnik Filmowy, (103), pp. 242–245. doi: 10.36744/kf.1932.

Authors

Andrzej Gwóźdź 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Silesia in Katowice Poland

Profesor zwyczajny na Uni­wersytecie Śląskim, gdzie kieruje Zakładem Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach. Przez wiele lat był również pracownikiem naukowo-dydaktycz­nym Uniwersytetu Łódzkiego, a także profesorem gościnnym uniwersytetów w Konstancji i Szan­ghaju oraz wykładowcą uczelni w Holandii, Czechach, Niemczech i na Łotwie. Interesuje się głównie teorią filmu i nowych mediów oraz an­tropologią obrazowości. Autor monografii Obok kanonu. Tropami kina niemieckiego (2011); po­mysłodawca i redaktor kilkudziesięciu antologii i tomów zbiorowych z zakresu teorii mediów, his­torii myśli filmowej, dziejów kina na Górnym Śląsku oraz poświęconych twórcom filmowym. W ostatnich latach ukazały się m.in.: Film als Baustelle. Das Kino und seine Paratexte (2009), Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa (2010), Kino Hanny Schygulli (2015). W latach 2005-2009 prezes Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego; w latach 2006-2014 redaktor na­czelny kwartalnika „Kultura Współczesna”; inicjator i wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami (od 2015).



Statistics

Abstract views: 58
PDF downloads: 24


License

Copyright (c) 2018 Andrzej Gwóźdź

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.