Films of Women Film Directors of the 1960s and 1970s Generation in Relation to the Work of Krzysztof Kieślowski
Abstract
The article deals with the dialogue between the cinema of women film directors be- longing to the generation of artists born in the 1960s and 1970s and the cinema of Krzysztof Kieślowski. The films by Małgorzata Szumowska, Iwona Siekierzyńska and Ewa Stankiewicz - thanks to references to the work of Kieślowski, which was one of the pillars of the Cinema of Moral Anxiety, that is the last easily recognizable film gene- ration formation - appeal to the idiom of the author’s cinema that is recognizable by the audience. These references confirm the status of the referenced works as a source of authority, or at least emphasize the importance they played in the past. Against this background, the lack of direct references of the film directors to the works of their cine- matic female predecessors is puzzling.
Keywords:
Krzysztof Kieślowski, Małgorzata Szumowska, Iwona Siekierzyńska, Ewa StankiewiczReferences
Adamczak, Marcin. Globalne Hollywood. Filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2010.
Google Scholar
Bauman, Zygmunt. „Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy.” Teksty Drugie 5/6 (29/30)(1994): 171-178.
Google Scholar
Brach-Czaina, Jolanta. Szczeliny istnienia. Kraków: eFKa, 1999.
Google Scholar
Cegiełkówna, Iwona. „Nie opuszczaj mnie.” Kino nr 7-8 (2011) [dostęp: 27.10.2018] http://kino.org.pl//index.php?option=com_content&task=view&id=1132&Itemid=1
Google Scholar
Coupland, Douglas. Pokolenie X. Opowieści na czasy przyśpieszającej kultury, tłum. Jan Rybicki. Warszawa: Prószyński i S-ka, 1998.
Google Scholar
Dabert, Dobrochna. Kino moralnego niepokoju. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2003.
Google Scholar
Drobnik, Justyna. „Od skandalu do klasyki.” W Artykuł w programie polskiej prapremiery „Oczyszczonych”, 1-11. Wrocław: Wrocławski Teatr Współczesny, 2001-2002.
Google Scholar
Eidsvik, Charles. „Kieślowski's Visual Legacy.” W After Kieślowski, The Legacy of Krzysztof Kieślowski, red. Steven Woodward, 149-164. Detroit: Wayne State University Press, 2009.
Google Scholar
Evans, Georgina. „Social Sense: Krzysztof Kieślowski and Michael Haneke.” W After Kieślowski, The Legacy of Krzysztof Kieślowski, red. Steven Woodward, 99-112. Detroit: Wayne State University Press, 2009.
Google Scholar
Fidelis, Małgorzata. „Dyskusja o „pokoleniu” jako kategorii analitycznej.” oprac. Agnieszka Mrozik. Teksty Drugie 1 (2016): s. 347-365.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2016.1.21
Google Scholar
Gałuszka, Kinga. „Kocham ten kraj. O pewnym „młodym” polskim pokoleniu.” Kwartalnik Filmowy 43 (2003): s. 203-212.
Google Scholar
Haltof, Marek. „»Ciągle żywy«. Wpływ Kieślowskiego na kino polskie w czasach postkomunistycznych.” Postscriptum polonistyczne 1(5) (2010): s. 89-104.
Google Scholar
Helman, Alicja. „Kobiety w kinie Krzysztofa Kieślowskiego.” W Kino Krzysztofa Kieślowskiego, red. Tadeusz Lubelski, 139-152. Kraków: Universitas, 1997.
Google Scholar
Hollender, Barbara. „Domalewski, Matuszyński, Czekaj, Maślona: Nowe pokolenie w polskim kinie.” Rzeczpospolita (23.11.2017) [dostęp: 22.10.2018] https://www.rp.pl/Plus-Minus/311239845-Domalewski-Matuszynski-Czekaj-Maslona-Nowe-pokolenie-w-polskim-kinie.html
Google Scholar
Hollender, Barbara. Od Kutza do Czekaja. Warszawa: Prószyński Media, 2016.
Google Scholar
Hollender, Barbara. Od Munka do Maślony. Warszawa: Prószyński Media, 2017.
Google Scholar
Hollender, Barbara. Od Wajdy do Komasy. Warszawa: Prószyński Media, 2014.
Google Scholar
Jadowska, Anna. „Robię kino. Swoje.” rozm. Konrad J. Zarębski Kino 12 (2017): s. 24-25.
Google Scholar
Jagielski, Sebastian. Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym. Kraków: Universitas, 2013.
Google Scholar
Jankun-Dopartowa, Mariola. „Trójkolorowy transparent: Vive le chaos!” Kino 6 (1995): s. 4-7.
Google Scholar
Kane, Sarah. 4. 48 Psychosis tłum. K. Rozhin. Niepublikowany maszynopis.
Google Scholar
Klinger, Michał. „Strażnik wrót.” W Kino Krzysztofa Kieślowskiego, red. Tadeusz Lubelski, 51-58. Kraków: Universitas, 1997.
Google Scholar
Kornacki, Krzysztof. „»Dorosłe dzieci mają żal«. O pewnej tendencji młodego kina polskiego.” Studia Filmoznawcze 33 (2012): s. 145-161.
Google Scholar
Kornatowska, Maria. „Podwójne życie Krzysztofa Kieślowskiego.” W Kino Krzysztofa Kieślowskiego, red. Tadeusz Lubelski, 117-127. Kraków: Universitas, 1997.
Google Scholar
Kornatowska, Maria. Wodzireje i amatorzy. Warszawa:Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1990.
Google Scholar
Limanowska, Barbara. „Kobiety na drugim planie.” W Spotkania feministyczne, red. Barbara Limanowska, Teresa Oleszczuk, 90-99. Warszawa: Fundacja OŚKa, 1994/1995.
Google Scholar
Majmurek, Jakub. „Ostatnia dekada. Zwrot antyrealistyczny w kinie polskim.” Dwutygodnik 10 (2016) [dostęp: 22.10.2018] https://www.dwutygodnik.com/artykul/6790-ostatnia-dekada-zwrot-antyrealistyczny.html
Google Scholar
Marzec, Andrzej. Widmontologia. Teoria filozoficzna i praktyka artystyczna ponowoczesności. Warszawa: Bęc Zmiana, 2015.
Google Scholar
Siekierzyńska, Iwona. „Wywiad.” rozm. Katarzyna Bielas. Wysokie Obcasy (5.07.2003) [dostęp: 22.10.2018] http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,96856,1550927.html?disableRedirects=true
Google Scholar
Stankiewicz, Ewa. „Robić swoje w ciszy i bez nacisku.” rozm. Małgorzata Matuszewska. Gazeta Wrocławska (11.06.2010) [dostęp: 27.10.2018] https://gazetawroclawska.pl/ewa-stankiewicz-robic-swoje-w-ciszy-i-bez-nacisku/ar/267575/2
Google Scholar
Stelmach, Miłosz. „Widzenie peryferyjne. Minimalizm polski.” Ekrany 1 (41) (2018): s. 66-70.
Google Scholar
Szumowska, Małgorzata. Kino to szkoła przetrwania rozm. A. Wiśniewska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2012.
Google Scholar
Szumowska, Małgorzata. „Lubię odzierać ze złudzeń.” rozm. Tadeusz Sobolewski Gazeta Wyborcza 031 (7-8.02, 2015): s. 30-31.
Google Scholar
Talarczyk-Gubała, Monika. Wszystko o Ewie: filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2013.
Google Scholar
Žižek, Slavoj. Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, tłum. G. Jankowicz, J. Kutyła, K. Mikurda, P. Mościcki. Kraków: Korporacja ha!art, 2007.
Google Scholar
Authors
Magdalena Podsiadłokwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Absolwentka polonistyki i filmoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego; adiunkt w Katedrze Historii Filmu Polskiego Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książki Autobiografizm filmowy jako ślad podmiotowej egzystencji (2013) oraz współredaktorka tomu Kino polskie jako kino transnarodowe.
Statistics
Abstract views: 101PDF downloads: 41
License
Copyright (c) 2018 Magdalena Podsiadło
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.