Films of Women Film Directors of the 1960s and 1970s Generation in Relation to the Work of Krzysztof Kieślowski

Magdalena Podsiadło

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

The article deals with the dialogue between the cinema of women film directors be- longing to the generation of artists born in the 1960s and 1970s and the cinema of Krzysztof Kieślowski. The films by Małgorzata Szumowska, Iwona Siekierzyńska and Ewa Stankiewicz - thanks to references to the work of Kieślowski, which was one of the pillars of the Cinema of Moral Anxiety, that is the last easily recognizable film gene- ration formation - appeal to the idiom of the author’s cinema that is recognizable by the audience. These references confirm the status of the referenced works as a source of authority, or at least emphasize the importance they played in the past. Against this background, the lack of direct references of the film directors to the works of their cine- matic female predecessors is puzzling.


Keywords:

Krzysztof Kieślowski, Małgorzata Szumowska, Iwona Siekierzyńska, Ewa Stankiewicz

Adamczak, Marcin. Globalne Hollywood. Filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2010.
  Google Scholar

Bauman, Zygmunt. „Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy.” Teksty Drugie 5/6 (29/30)(1994): 171-178.
  Google Scholar

Brach-Czaina, Jolanta. Szczeliny istnienia. Kraków: eFKa, 1999.
  Google Scholar

Cegiełkówna, Iwona. „Nie opuszczaj mnie.” Kino nr 7-8 (2011) [dostęp: 27.10.2018] http://kino.org.pl//index.php?option=com_content&task=view&id=1132&Itemid=1
  Google Scholar

Coupland, Douglas. Pokolenie X. Opowieści na czasy przyśpieszającej kultury, tłum. Jan Rybicki. Warszawa: Prószyński i S-ka, 1998.
  Google Scholar

Dabert, Dobrochna. Kino moralnego niepokoju. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2003.
  Google Scholar

Drobnik, Justyna. „Od skandalu do klasyki.” W Artykuł w programie polskiej prapremiery „Oczyszczonych”, 1-11. Wrocław: Wrocławski Teatr Współczesny, 2001-2002.
  Google Scholar

Eidsvik, Charles. „Kieślowski's Visual Legacy.” W After Kieślowski, The Legacy of Krzysztof Kieślowski, red. Steven Woodward, 149-164. Detroit: Wayne State University Press, 2009.
  Google Scholar

Evans, Georgina. „Social Sense: Krzysztof Kieślowski and Michael Haneke.” W After Kieślowski, The Legacy of Krzysztof Kieślowski, red. Steven Woodward, 99-112. Detroit: Wayne State University Press, 2009.
  Google Scholar

Fidelis, Małgorzata. „Dyskusja o „pokoleniu” jako kategorii analitycznej.” oprac. Agnieszka Mrozik. Teksty Drugie 1 (2016): s. 347-365.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2016.1.21   Google Scholar

Gałuszka, Kinga. „Kocham ten kraj. O pewnym „młodym” polskim pokoleniu.” Kwartalnik Filmowy 43 (2003): s. 203-212.
  Google Scholar

Haltof, Marek. „»Ciągle żywy«. Wpływ Kieślowskiego na kino polskie w czasach postkomunistycznych.” Postscriptum polonistyczne 1(5) (2010): s. 89-104.
  Google Scholar

Helman, Alicja. „Kobiety w kinie Krzysztofa Kieślowskiego.” W Kino Krzysztofa Kieślowskiego, red. Tadeusz Lubelski, 139-152. Kraków: Universitas, 1997.
  Google Scholar

Hollender, Barbara. „Domalewski, Matuszyński, Czekaj, Maślona: Nowe pokolenie w polskim kinie.” Rzeczpospolita (23.11.2017) [dostęp: 22.10.2018] https://www.rp.pl/Plus-Minus/311239845-Domalewski-Matuszynski-Czekaj-Maslona-Nowe-pokolenie-w-polskim-kinie.html
  Google Scholar

Hollender, Barbara. Od Kutza do Czekaja. Warszawa: Prószyński Media, 2016.
  Google Scholar

Hollender, Barbara. Od Munka do Maślony. Warszawa: Prószyński Media, 2017.
  Google Scholar

Hollender, Barbara. Od Wajdy do Komasy. Warszawa: Prószyński Media, 2014.
  Google Scholar

Jadowska, Anna. „Robię kino. Swoje.” rozm. Konrad J. Zarębski Kino 12 (2017): s. 24-25.
  Google Scholar

Jagielski, Sebastian. Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym. Kraków: Universitas, 2013.
  Google Scholar

Jankun-Dopartowa, Mariola. „Trójkolorowy transparent: Vive le chaos!” Kino 6 (1995): s. 4-7.
  Google Scholar

Kane, Sarah. 4. 48 Psychosis tłum. K. Rozhin. Niepublikowany maszynopis.
  Google Scholar

Klinger, Michał. „Strażnik wrót.” W Kino Krzysztofa Kieślowskiego, red. Tadeusz Lubelski, 51-58. Kraków: Universitas, 1997.
  Google Scholar

Kornacki, Krzysztof. „»Dorosłe dzieci mają żal«. O pewnej tendencji młodego kina polskiego.” Studia Filmoznawcze 33 (2012): s. 145-161.
  Google Scholar

Kornatowska, Maria. „Podwójne życie Krzysztofa Kieślowskiego.” W Kino Krzysztofa Kieślowskiego, red. Tadeusz Lubelski, 117-127. Kraków: Universitas, 1997.
  Google Scholar

Kornatowska, Maria. Wodzireje i amatorzy. Warszawa:Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1990.
  Google Scholar

Limanowska, Barbara. „Kobiety na drugim planie.” W Spotkania feministyczne, red. Barbara Limanowska, Teresa Oleszczuk, 90-99. Warszawa: Fundacja OŚKa, 1994/1995.
  Google Scholar

Majmurek, Jakub. „Ostatnia dekada. Zwrot antyrealistyczny w kinie polskim.” Dwutygodnik 10 (2016) [dostęp: 22.10.2018] https://www.dwutygodnik.com/artykul/6790-ostatnia-dekada-zwrot-antyrealistyczny.html
  Google Scholar

Marzec, Andrzej. Widmontologia. Teoria filozoficzna i praktyka artystyczna ponowoczesności. Warszawa: Bęc Zmiana, 2015.
  Google Scholar

Siekierzyńska, Iwona. „Wywiad.” rozm. Katarzyna Bielas. Wysokie Obcasy (5.07.2003) [dostęp: 22.10.2018] http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,96856,1550927.html?disableRedirects=true
  Google Scholar

Stankiewicz, Ewa. „Robić swoje w ciszy i bez nacisku.” rozm. Małgorzata Matuszewska. Gazeta Wrocławska (11.06.2010) [dostęp: 27.10.2018] https://gazetawroclawska.pl/ewa-stankiewicz-robic-swoje-w-ciszy-i-bez-nacisku/ar/267575/2
  Google Scholar

Stelmach, Miłosz. „Widzenie peryferyjne. Minimalizm polski.” Ekrany 1 (41) (2018): s. 66-70.
  Google Scholar

Szumowska, Małgorzata. Kino to szkoła przetrwania rozm. A. Wiśniewska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2012.
  Google Scholar

Szumowska, Małgorzata. „Lubię odzierać ze złudzeń.” rozm. Tadeusz Sobolewski Gazeta Wyborcza 031 (7-8.02, 2015): s. 30-31.
  Google Scholar

Talarczyk-Gubała, Monika. Wszystko o Ewie: filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2013.
  Google Scholar

Žižek, Slavoj. Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, tłum. G. Jankowicz, J. Kutyła, K. Mikurda, P. Mościcki. Kraków: Korporacja ha!art, 2007.
  Google Scholar


Published
2018-09-30

Cited by

Podsiadło, M. (2018) “Films of Women Film Directors of the 1960s and 1970s Generation in Relation to the Work of Krzysztof Kieślowski”, Kwartalnik Filmowy, (103), pp. 91–104. doi: 10.36744/kf.1916.

Authors

Magdalena Podsiadło 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Absolwentka polonistyki i filmoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego; adiunkt w Katedrze Historii Filmu Polskiego In­stytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Ja­giellońskiego. Autorka książki Autobiografizm filmowy jako ślad podmiotowej egzystencji (2013) oraz współredaktorka tomu Kino polskie jako kino transnarodowe.



Statistics

Abstract views: 101
PDF downloads: 41


License

Copyright (c) 2018 Magdalena Podsiadło

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.