Topography of Roads on „The Island”. Spiritual Pilgrimage in Pavel Lungin’s Film
Katarzyna Kolman
katarzyna.kolman@gmail.comNetherlands Embassy in Warsaw (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-4996-2791
Abstract
The author of the article proposes a look at Pavel Lungin’s The Island in terms of a film about a spiritual path realized as an internal disposition of man, independent of external circumstances. The main hero’s penitential pilgrimage, which is the result of conversion, does not take place physically, but takes place in his bodily and spiritual emptiness, prayer, directing his life towards God and towards other people. It is also a return pilgrimage to the hero’s experience of the overwhelming reality of divine immanence and transcendence as well as the reality of interpersonal relations. In parallel, the spiritual paths of the other protagonists of The Island lead to Anatoly, who changes their trajectory. The inner world and the metaphysical movement in the film are realized in its verbal layer, whereas the external world and physical movement in its image layer. It is also a film about existential travel, prompting philosophical reflection on human identity.
Keywords:
Pavel Lungin, Russian cinema, spirituality, religious experience, transcendence, sacrumReferences
Buber M., Droga człowieka według nauczania chasydów, tłum. G. Zlatkes, Warszawa 2004.
Google Scholar
Croissant J., Ciało świątynią piękna, tłum. R. Nehring, D. Adamski, Poznań 2007.
Google Scholar
Dąb-Kalinowska B., Wstęp w: Ikony, Olszanica 2013.
Google Scholar
Evdokimov P., Życie duchowe w mieście, tłum. M. Żurowska, Poznań 2011.
Google Scholar
Evdokimov P., Duch Święty w tradycji prawosławnej, tłum. M. Żurowska, Poznań 2012.
Google Scholar
Forysewicz B., Katechizm (ojca) Anatolija, czyli człowiek wobec sacrum, w: Sacrum w kinie dekadę później, red. S. J. Konefał, M. Zelent, K. Kornacki, Gdańsk 2013.
Google Scholar
Grabowski C., Krzysztof Kieślowski’s Decaloque Series. The problem of the protagonists and their self-transcedence, Lublin 1997.
Google Scholar
Księga Psalmów, tłum. K. Markowki, O. M. Stolarczyk, Poznań 2012.
Google Scholar
Leleń H., Parę uwag o kategorii świętości z perspektywy nauk humanistycznych. Rekonesans badawczy, w: Święci i świętość w języku, literaturze i kulturze, red. H. Leleń, T. Żurawlew, Kraków 2018.
Google Scholar
Marczak M., Teologia grzechu i świętości w „Wyspie” Pawła Łungina, w: Kultura wizualna – teologia wizualna, red. W. Kawecki, J. S. Wojciechowski, D. Żukowska-Gardzińska, Warszawa 2011.
Google Scholar
Michalski K., Eseje o Bogu i śmierci, Warszawa 2014.
Google Scholar
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia w przekładzie z języków oryginalnych. Opracowanie zespół biblistów polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich. Wyd. 5, Poznań 2007.
Google Scholar
Ryś G., Moc słowa, Kraków 2016.
Google Scholar
Ryś G., Wiara z lewej, prawej i bożej strony, Kraków 2016.
Google Scholar
Sanecka A., Tradycja duchowa chrześcijaństwa wschodniego w filmie Wyspa Pawła Łungina, w: Perspektywa teologiczna w badaniach nad filmem, red. B. Wieczorek, Kraków 2018
Google Scholar
Sawicki S., Sacrum w literaturze, w: tegoż, Poetyka. Interpretacja. Sacrum, Warszawa 1981.
Google Scholar
Stinissen W., Człowiek prawdziwy, tłum. J. Iwaszkiewicz, Poznań 2013.
Google Scholar
Szpulak A., Filmy Pawła Łungina Car i Wyspa wobec duchowej tradycji rosyjskiego prawosławia, w: Sacrum w kinie dekadę później, red. S. J. Konefał, M. Zelent, K. Kornacki, Gdańsk 2013.
Google Scholar
Śpiewak P., Jom Kipur i Księga Jonasza, „Tygodnik Powszechny” 2019, nr 17-18.
Google Scholar
Tischner J., Miłość nas rozumie. Rok liturgiczny z księdzem Tischnerem, Kraków 2011.
Google Scholar
Wodziński C., Kairos, Gdańsk 2010.
Google Scholar
Wodziński C., Św. Idiota, Gdańsk 2009.
Google Scholar
Authors
Katarzyna Kolmankatarzyna.kolman@gmail.com
Netherlands Embassy in Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0002-4996-2791
Autorka kończy pracę nad doktoratem poświęconym sacrum i komunikowaniu się w filmie. W kręgu jej zainteresowań naukowych znajdują zagadnienia związane z cielesnością w obrazie filmowym, motywami żydowskimi w kinie oraz współczesne kino tańca. Pracuje jako doradca ds. kultury w Ambasadzie Królestwa Niderlandów.
Statistics
Abstract views: 243PDF downloads: 170
License
Copyright (c) 2019 Kwartalnik Filmowy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.