Dwie Ameryki. Skąd się wzięła autocenzura i samoregulacja w kinematografii amerykańskiej. Szkic historyczny

Anna Misiak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wyższa Szkoła Nauk Społecz­nych (Polska)

Abstrakt

Misiak pisze o cenzurze i autocenzurze w przemyśle filmowym w Stanach Zjednoczonych – kraju, który w oczach świata uchodzi za ostoję swobód obywatelskich i wolności słowa. W międzyczasie silne lobby stowarzyszeń religijnych i legionów przyzwoitości pomogło stworzyć organizację nadzorującą to, co było moralnie akceptowalne na ekranie na początku XX w. – było to łatwe, ponieważ filmy były uważane za rozrywkę dla ludzi niewykształconych. Tendencje cenzorskie nasiliły się i w 1930 r. przyjęto Kodeks Produkcyjny Haysa, aby narzucić szereg mechanizmów samoregulacji w przemyśle filmowym w celu przeciwdziałania zagrożeniu cenzurą rządową. Kodeks zaczął być ściśle egzekwowany, a hierarchia kościelna wywierała coraz większy wpływ na treść filmów. Kodeks nie był poważnie kwestionowany aż do lat 50. Wolność twórcza w Stanach Zjednoczonych przez długi czas była iluzoryczna.



Słowa kluczowe:

cenzura, kino amerykańskie, kodeks Haysa

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-06-30

Cited By / Share

Misiak, A. (2001) „Dwie Ameryki. Skąd się wzięła autocenzura i samoregulacja w kinematografii amerykańskiej. Szkic historyczny”, Kwartalnik Filmowy, (34), s. 217–231. doi: 10.36744/kf.4164.

Autorzy

Anna Misiak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wyższa Szkoła Nauk Społecz­nych Polska

Doktorantka w Szkole Nauk Społecznych w Warszawie.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Anna Misiak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.