Dwie Ameryki. Skąd się wzięła autocenzura i samoregulacja w kinematografii amerykańskiej. Szkic historyczny
Abstrakt
Misiak pisze o cenzurze i autocenzurze w przemyśle filmowym w Stanach Zjednoczonych – kraju, który w oczach świata uchodzi za ostoję swobód obywatelskich i wolności słowa. W międzyczasie silne lobby stowarzyszeń religijnych i legionów przyzwoitości pomogło stworzyć organizację nadzorującą to, co było moralnie akceptowalne na ekranie na początku XX w. – było to łatwe, ponieważ filmy były uważane za rozrywkę dla ludzi niewykształconych. Tendencje cenzorskie nasiliły się i w 1930 r. przyjęto Kodeks Produkcyjny Haysa, aby narzucić szereg mechanizmów samoregulacji w przemyśle filmowym w celu przeciwdziałania zagrożeniu cenzurą rządową. Kodeks zaczął być ściśle egzekwowany, a hierarchia kościelna wywierała coraz większy wpływ na treść filmów. Kodeks nie był poważnie kwestionowany aż do lat 50. Wolność twórcza w Stanach Zjednoczonych przez długi czas była iluzoryczna.
Słowa kluczowe:
cenzura, kino amerykańskie, kodeks HaysaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Anna Misiakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych Polska
Doktorantka w Szkole Nauk Społecznych w Warszawie.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Anna Misiak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Anna Misiak, Klucz do wolności , Kwartalnik Filmowy: Nr 49-50 (2005): Ideologia i film
- Anna Misiak, Cenzura filmowa po zjeździe w Wiśle , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś
- Anna Misiak, Kontrowersyjna wolność. Elia Kazan w amerykańskim przemyśle filmowym , Kwartalnik Filmowy: Nr 49-50 (2005): Ideologia i film