Kontrowersyjna wolność. Elia Kazan w amerykańskim przemyśle filmowym

Anna Misiak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Elia Kazan postrzegany jest jako twórca kontrowersyjny – z jednej strony uznaje się go za reżysera filmów-arcydzieł. Z drugiej jednak strony nie zapomina się o jego roli „przyjaznego świadka” w latach 50., kiedy w Hollywood miejsce miała infiltracja polityczna z inicjatywy senatora Josepha McCarthy’ego. Niewątpliwie Kazan był indywidualistą, który nieustannie walczył o wolność w kinie. Misiak ukazuje drogę twórczą reżysera i jego perypetie z cenzurą demonstrując w ten sposób paradoks demokracji i kultury amerykańskiej.



Słowa kluczowe:

Elia Kazan, Joseph McCarthy, cenzura

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-06-30

Cited By / Share

Misiak, A. (2005) „Kontrowersyjna wolność. Elia Kazan w amerykańskim przemyśle filmowym”, Kwartalnik Filmowy, (49-50), s. 172–188. doi: 10.36744/kf.3582.

Autorzy

Anna Misiak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Absolwentka socjologii w Szkole Nauk Społecznych przy Instytucie Filo­zofii i Socjologii PAN. Stypendystka Fulbrighta na University of Southern California w Los An­geles. Pracuje w Ośrodku Studiów Amerykań­skich na Uniwersytecie Warszawskim.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Anna Misiak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.