Kontrowersyjna wolność. Elia Kazan w amerykańskim przemyśle filmowym
Abstrakt
Elia Kazan postrzegany jest jako twórca kontrowersyjny – z jednej strony uznaje się go za reżysera filmów-arcydzieł. Z drugiej jednak strony nie zapomina się o jego roli „przyjaznego świadka” w latach 50., kiedy w Hollywood miejsce miała infiltracja polityczna z inicjatywy senatora Josepha McCarthy’ego. Niewątpliwie Kazan był indywidualistą, który nieustannie walczył o wolność w kinie. Misiak ukazuje drogę twórczą reżysera i jego perypetie z cenzurą demonstrując w ten sposób paradoks demokracji i kultury amerykańskiej.
Słowa kluczowe:
Elia Kazan, Joseph McCarthy, cenzuraBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Anna Misiakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Absolwentka socjologii w Szkole Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Stypendystka Fulbrighta na University of Southern California w Los Angeles. Pracuje w Ośrodku Studiów Amerykańskich na Uniwersytecie Warszawskim.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Anna Misiak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.