Historia Europy Środkowej. Filmy Istvána Szabó w latach dziewięćdziesiątych
Abstrakt
We wczesnych filmach Szabó dał się poznać jako wnikliwy komentator współczesnej historii Europy. Jego trylogia (Mefisto, Pułkownik Redl i Hanussen) przedstawiała czasy upadku monarchii austro-węgierskiej, koniec I wojny światowej i dojście Hitlera do władzy. Filmy te spotkały się z dobrym przyjęciem na Zachodzie i umożliwiły Szabó zrobienie międzynarodowej kariery. W rezultacie na początku lat 90. nakręcił film Schadzka z Wenus z Glenn Close i międzynarodowymi gwiazdami w obsadzie. Pierwsza komedia w jego filmografii opowiada historię węgierskiego menedżera teatralnego, który rozpoczyna pracę w Paryżu. Szabó interesuje zderzenie kultur i mentalności, które prowadzi do nieporozumień i kryzysu tożsamości bohatera. Wspólną płaszczyzną okazuje się sztuka, która pomaga zniwelować różnice. Wątek kryzysu tożsamości kulturowej pojawia się w filmie Kochana Emmo, droga Böbe. Jego bohaterowie muszą nauczyć się żyć w nowych warunkach społeczno-politycznych. Kluczową kwestią jest odpowiedzialność za własne wybory. Wszystkie te ważne wątki porusza Kropla słońca, najnowszy film Szabó podsumowujący jego twórczość, który jest także ważnym głosem w debacie na temat tożsamości kultury europejskiej.
Słowa kluczowe:
István Szabó, kino węgierskie, Europa ŚrodkowaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Grzegorz Bubakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwent hungarystyki i fimoznawstwa, asystent w Katedrze Filologii Węgierskiej UJ.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Grzegorz Bubak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Grzegorz Bubak, Główne tendencje we współczesnym kinie węgierskim. Surrealistyczne opowieści, historia, która przestaje być martyrologią, kino gatunków przeżywa renesans , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Grzegorz Bubak, Historia jako archetyp kina węgierskiego. Spojrzenie na 1956 rok z dzisiejszej perspektywy, czyli najnowsze filmy o rewolucji , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie