Historia Europy Środkowej. Filmy Istvána Szabó w latach dziewięćdziesiątych

Grzegorz Bubak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

We wczesnych filmach Szabó dał się poznać jako wnikliwy komentator współczesnej historii Europy. Jego trylogia (Mefisto, Pułkownik Redl i Hanussen) przedstawiała czasy upadku monarchii austro-węgierskiej, koniec I wojny światowej i dojście Hitlera do władzy. Filmy te spotkały się z dobrym przyjęciem na Zachodzie i umożliwiły Szabó zrobienie międzynarodowej kariery. W rezultacie na początku lat 90. nakręcił film Schadzka z Wenus z Glenn Close i międzynarodowymi gwiazdami w obsadzie. Pierwsza komedia w jego filmografii opowiada historię węgierskiego menedżera teatralnego, który rozpoczyna pracę w Paryżu. Szabó interesuje zderzenie kultur i mentalności, które prowadzi do nieporozumień i kryzysu tożsamości bohatera. Wspólną płaszczyzną okazuje się sztuka, która pomaga zniwelować różnice. Wątek kryzysu tożsamości kulturowej pojawia się w filmie Kochana Emmo, droga Böbe. Jego bohaterowie muszą nauczyć się żyć w nowych warunkach społeczno-politycznych. Kluczową kwestią jest odpowiedzialność za własne wybory. Wszystkie te ważne wątki porusza Kropla słońca, najnowszy film Szabó podsumowujący jego twórczość, który jest także ważnym głosem w debacie na temat tożsamości kultury europejskiej.



Słowa kluczowe:

István Szabó, kino węgierskie, Europa Środkowa

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-06-30

Cited By / Share

Bubak, G. (2001) „Historia Europy Środkowej. Filmy Istvána Szabó w latach dziewięćdziesiątych”, Kwartalnik Filmowy, (34), s. 116–125. doi: 10.36744/kf.4156.

Autorzy

Grzegorz Bubak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwent hun­garystyki i fimoznawstwa, asystent w Ka­tedrze Filologii Węgierskiej UJ.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Grzegorz Bubak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.