Historia jako archetyp kina węgierskiego. Spojrzenie na 1956 rok z dzisiejszej perspektywy, czyli najnowsze filmy o rewolucji

Grzegorz Bubak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Tekst jest analizą najnowszych filmów węgierskich, które opowiadają o tragicznych wydarzeniach października 1956 roku. Nieustająca potrzeba powracania do przeszłości była widoczna jeszcze przed upadkiem komunizmu w filmach takich klasyków jak István Szabó, Miklós Jancsó, Zoltán Fábri czy Márta Mészáros. Sugerowałoby to, że później historia będzie równie ważnym motywem tej kinematografii. Jednakże zmiany systemowe z przełomu lat 80. i 90. wcale nie sprowokowały urodzaju produkcji o tematyce historycznej, nawet mimo braku cenzury. Nowa rzeczywistość okazała się po prostu dużo ciekawsza. Niewykluczone, że rewolucja październikowa (ta węgierska) na długie lata odeszłaby całkowicie w zapomnienie (a tego przecież chciał Kádár), gdyby nie 50 rocznica tragicznych wydarzeń. Na ekrany węgierskich kin trafiło wtedy kilka filmów prezentujących różne perspektywy i sposoby realizacji. Zwiastunem ponownego zainteresowania tą tematyką było dzieło Márty Mészáros, Niepochowany, a po nim kolejne: Mansfeld (reż. Andor Szilágyi), Wolność i miłość (reż. Krisztina Goda), Chłopcy z ulicy Słonecznej (reż. György Szomjas).


Słowa kluczowe:

rewolucja 1956, Márta Mészáros, Zoltán Fábri, Miklós Jancsó, István Szabó, kino węgierskie

Horoszczak Adam, Andrzej M. Rutkowski, Film węgierski w Polsce, Wydawnictwo Zespołu Realizatorów Filmowych, Warszawa 1979, s. 221.
  Google Scholar

Michnik Adam, Popiół, ułan, polonez, „Gazeta Wyborcza”, 13.05.1994, s. 6.
  Google Scholar

Petöfi Sándor, Wolność i miłość, tłum. A. Kamieńska, w: Wolność, miłość… Szabadság, szerelem, red. E. Kamocka, A. Puu, Oficyna Konfraterni Poetów, Kraków 1998, s. 9.
  Google Scholar

Sobolewski Tadeusz, Zabrudzona pamięć 1956 (rozmowa z Mártą Mészáros), „Gazeta Wyborcza”, 2.04.2006, s. 16.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-03-31

Cited By / Share

Bubak, G. (2010) „Historia jako archetyp kina węgierskiego. Spojrzenie na 1956 rok z dzisiejszej perspektywy, czyli najnowsze filmy o rewolucji”, Kwartalnik Filmowy, (69), s. 190–200. doi: 10.36744/kf.3086.

Autorzy

Grzegorz Bubak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Hungarysta i filmoznawca, pracownik naukowy Katedry Filologii Węgier­skiej UJ, specjalizuje się w problematyce historii i kultury Węgier XX w., ze szczególnym uwzględnieniem filmu węgierskiego. W 2003 r. wydał książkę pt. Twórczość filmowa Lstvana Szabó.



Statystyki

Abstract views: 18
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Grzegorz Bubak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.