Historia pewnego mitu

Katarzyna Mąka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Artykuł traktuje o obrazie robotnika-przodownika pracy w trzech tekstach kultury: opowiadania Hanny Krall Spokojne niedzielne popołudnie, dokumentalnym filmie Wojciecha Wiszniewskiego (Opowieść o człowieku, który wykonał 552% normy) i fabularnym Andrzeja Wajdy (Człowiek z marmuru), i jest próbą odkrycia mechanizmów dekonstrukcji mitu. Wspomniane utwory łączy nie tylko związek tematyczny, ale również genetyczny: film Wiszniewskiego jest dokumentalną adaptacją opowiadania Krall; Człowiek z marmuru wyrósł zaś z inspiracji Opowieścią. Istotnym wątkiem są również podobieństwa konstrukcyjne i zastosowanie zbliżonych rozwiązań artystycznych, mimo całkowitej odmienności poetyk i mediów (reportaż literacki, film dokumentalny i film fabularny).



Słowa kluczowe:

Hanna Krall, Wojciech Wiszniewski, Andrzej Wajda

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-06-30

Cited By / Share

Mąka, K. (2003) „Historia pewnego mitu”, Kwartalnik Filmowy, (41-42), s. 105–112. doi: 10.36744/kf.3804.

Autorzy

Katarzyna Mąka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Doktorantka w Zakła­dzie Filmu i Telewizji Instytutu Filologii Pol­skiej UAM w Poznaniu. Interesuje się filmem dokumentalnym i literaturą faktu. Pisze prace doktorską o filmowych kontekstach twórczości Hanny Krall.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Katarzyna Mąka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.