Antropolog patrzy na fotografię

Roch Sulima

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Recenzja książki Sławomira Sikory Fotografia – między dokumentem a symbolem (2004), którą Sulima nazywa pierwszą polską książką o fotografii, a z pewnością pierwszą polską refleksją nad antropologicznymi wymiarami fotografii. Sikora nie zajmuje się fotografią jako całością, a jedynie próbuje zbadać wąską strefę graniczną, w której zdjęcia tracą dosłowność i nabierają metaforycznego wymiaru. Wśród kluczowych pojęć wykorzystywanych w analizie są: pamięć, mit, metafora, symbol, aporia i trauma. Sikora korzysta z różnych dokumentów językowych (W. Benjamin, R. Barthes, J. Berger, P. Auster), filmowych (Blow Up M. Antonioniego, Smoke P. Austera i W. Wanga) i fotograficznych (Another Way of Telling J. Bergera i J. Mohra, Wisconsin Death Trip M. Lesy’ego). Poza innymi kwestiami książka pokazuje wielopoziomową rolę fotografii w kulturze. Sulima podkreśla znaczenie książki w antropologicznej refleksji nad fotografią.



Słowa kluczowe:

Sławomir Sikora, fotografia, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-06-30

Cited By / Share

Sulima, R. (2004) „Antropolog patrzy na fotografię”, Kwartalnik Filmowy, (46), s. 245–249. doi: 10.36744/kf.3681.

Autorzy

Roch Sulima 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Profesor, kieruje Zakładem Kultury Współczes­nej w Instytucie Kultury Polskiej UW. Opubli­kował m. in.: Dokument i literatura (1980), Sło­wo i etos (1992), Antropologia codzienności (2000), Głosy tradycji (2001).



Statystyki

Abstract views: 27
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Roch Sulima

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.