Między prywatnością a ideologią. „Bez znieczulenia” Andrzeja Wajdy

Aleksandra Zagańczyk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Autorka przytacza i komentuje historię powstawania, kontekst polityczny i społeczny filmu Bez znieczulenia Andrzeja Wajdy wpisując go równocześnie w nurt kina moralnego niepokoju. Wajda pozornie skupia się jedynie na prywatnej historii rozwodu dwojga ludzi, a jednak każdy element opowiadania, postacie i wydarzenia mogą być potraktowane jako aluzje do rzeczywistości politycznej PRL lat 70. Zagańczyk wskazuje fakty historyczne i osobiste doświadczenia, które niewątpliwie były inspiracją zarówno dla scenarzystki, Agnieszki Holland, jak i reżysera.



Słowa kluczowe:

Andrzej Wajda, Agnieszka Holland, PRL

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-06-30

Cited By / Share

Zagańczyk, A. (2005) „Między prywatnością a ideologią. «Bez znieczulenia» Andrzeja Wajdy”, Kwartalnik Filmowy, (49-50), s. 147–170. doi: 10.36744/kf.3581.

Autorzy

Aleksandra Zagańczyk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Absolwen­tka polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego (2004).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Aleksandra Zagańczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.