Między prywatnością a ideologią. „Bez znieczulenia” Andrzeja Wajdy
Abstrakt
Autorka przytacza i komentuje historię powstawania, kontekst polityczny i społeczny filmu Bez znieczulenia Andrzeja Wajdy wpisując go równocześnie w nurt kina moralnego niepokoju. Wajda pozornie skupia się jedynie na prywatnej historii rozwodu dwojga ludzi, a jednak każdy element opowiadania, postacie i wydarzenia mogą być potraktowane jako aluzje do rzeczywistości politycznej PRL lat 70. Zagańczyk wskazuje fakty historyczne i osobiste doświadczenia, które niewątpliwie były inspiracją zarówno dla scenarzystki, Agnieszki Holland, jak i reżysera.
Słowa kluczowe:
Andrzej Wajda, Agnieszka Holland, PRLBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Aleksandra Zagańczykkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Absolwentka polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego (2004).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Aleksandra Zagańczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Aleksandra Zagańczyk, Postawa milcząca. Z Andrzejem Wajdą rozmawia Aleksandra Zagańczyk , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)
Podobne artykuły
- Marcin Maron, Głowa Meduzy, czyli realizm filmów Kina Moralnego Niepokoju , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Monika Talarczyk-Gubała, Ewa vs. Agnieszka. Reprezentacje reżyserek w wybranych filmach Andrzeja Wajdy i Barbary Sass , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.