Wieloznaczność sensów, sens wieloznaczności. Analiza przemian stylu Chena Kaige na tle rozwoju Piątej Generacji
Abstrakt
Autorka opisuje przemiany stylu chińskiego reżysera Chena Kaige, należącego do formacji artystycznej Piąta Generacja, łączącej twórców filmowych, którzy debiutując na początku lat 80. zerwali z zasadami realizmu socjalistycznego, podejmowali tematykę narodową, dokonywali reinterpretacji istotnych wydarzeń historycznych i poszukiwali korzeni chińskiej kultury. Formacja ta zmodernizowała język filmu, wyrażając przesłanie poprzez obraz, dźwięk i montaż i znacznie pomniejszając rolę dialogu, co nadało ich filmom aurę wieloznaczności. Michalak dzieli twórczość Chena Kaige na trzy etapy. Pierwszy okres należy do nurtu „nowego kina chińskiego” i charakteryzował się wieloznacznością sensów, starannością opracowania warstwy wizualnej. Drugi etap twórczości przekroczenie stylistyki „nowego kina chińskiego”, przemianą stylu kameralnego w epicki, teatralizacją i wykorzystaniem możliwości opery pekińskiej. Kontekstem twórczości Chena Kaige na początku XXI wieku stała się działalność artystyczna Szóstej Generacji, zorientowanej na współczesność, której filmy cechuje społeczna i psychologiczna obserwacja oraz wykorzystanie sposobu produkcji i stylistyki dokumentu. Filmy Chena Kaige z tego okresu charakteryzują się wpisywaniem ich w ramy kina gatunkowego czyli zastąpienie wieloznaczności dosłownością i przewidywalnością typową dla tego kina.
Słowa kluczowe:
Chen Kaige, kino Piątej Generacji, kino chińskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Anna Michalakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Redaktorka serwisu internetowego www.filmoznawcy.pl.
Statystyki
Abstract views: 36PDF downloads: 12
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Anna Michalak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Podobne artykuły
- Alicja Helman, Wiejskie kino Zhanga Yimou , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
- Jerome Silbergeld, Dzieci melodramatu. Nie-dramat, pseudo-dramat, melodramatyczna maskarada i dramat dekonstrukcyjny (cz. 1) , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
- Jerome Silbergeld, Dzieci melodramatu. Nie-dramat, pseudo-dramat, melodramatyczna maskarada i dramat dekonstrukcyjny (cz. 2) , Kwartalnik Filmowy: Nr 52 (2005): Kino brytyjskie (cz. I)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.