Palimpsest Terence'a Daviesa: „Dalekie głosy, martwe natury”

Michał Oleszczyk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

W swoim eseju autor stara się unaocznić czytelnikowi obecność kiczu w filmie Terence’a Daviesa Dalekie głosy, martwe natury (1988). Zwraca uwagę na sposób obrazowania i użycie popularnych piosenek na ścieżce dźwiękowej i pokazuję dwoistość podejścia do kiczu, charakterystyczną dla Daviesa. Z jednej strony reżyser neguje kicz jako kłamstwo zakrywające koszmar rodzinnej przemocy, z drugiej rehabilituje go jako źródło pocieszenia dla jednostek i grup. To właśnie owa dialektyka kiczu i prawdy jest tematem tekstu.



Słowa kluczowe:

Terence Davies, kicz, muzyka popularna

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-03-31

Cited By / Share

Oleszczyk, M. (2006) „Palimpsest Terence’a Daviesa: «Dalekie głosy, martwe natury»”, Kwartalnik Filmowy, (53), s. 60–66. doi: 10.36744/kf.3502.

Autorzy

Michał Oleszczyk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Student filmoznawtwa UJ. Laureat konkursu im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych. Publikuje w „Kinie".



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Michał Oleszczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.