Joela Schumachera głos w sprawie „snuff movies”
Abstrakt
Tekst jest analizą filmu Osiem milimetrów (Eight Millimeter, 1999) Joela Schumachera, w którym reżyser odwołuje się do fenomenu tzw. snuff movies. W swoim tekście autor stara się pokazać, w jaki sposób Schumacher przekonuje widza o istnieniu zorganizowanego przemysłu filmów, które przedstawiają prawdziwe morderstwa. Nadgrodkiewicz twierdzi, że reżyser powielił najpopularniejsze stereotypy dotyczące tej miejskiej legendy, natomiast zrezygnował z respektowania faktów, które przeczą istnieniu takich filmów. Dla dowiedzenia tezy o prawdziwości snuff movies Schumacher przypisał tytułowemu materiałowi takie cechy (kwestie kopii, aury i autentyzmu, łączność z dyskursami antypornograficznymi, voyeuryzm), która pozwalają sądzić, że filmy te są raczej swego rodzaju „koncepcją kulturową” niż autentycznymi zapisami zbrodni. Autor wskazuje również, że w Ośmiu milimetrach tzw. snuff films przybierają formę współczesnego trompe l’oeil, co tym bardziej potwierdzałoby ich status jako symulakrum, które nie znajduje odniesienia w rzeczywistości.
Słowa kluczowe:
snuff movies, Joel Schumacher, symulakrumBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Grzegorz Nadgrodkiewiczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Filmoznawca, absolwent kulturoznawstwa ze specjalnością filmoznawczą na Uniwersytecie Łódzkim. Asystent w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Redaktor „Kwartalnika Filmowego”. W kręgu jego zainteresowań badawczych znajduje się m.in. film religijny i biblijny, kwestie duchowości w kinie oraz zagadnienia dotyczące związków filmu i teatru.
Statystyki
Abstract views: 2PDF downloads: 1
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Grzegorz Nadgrodkiewicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Grzegorz Nadgrodkiewicz, Coś, czego nie da się zrozumieć, dzieje się na tej ulicy, w tym domu , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Grzegorz Nadgrodkiewicz, Ewa Ciszewska, Jadwiga Mostowska, Trójgłos o „Odzie do radości” , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Grzegorz Nadgrodkiewicz, W świecie filmowej duchowości , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Grzegorz Nadgrodkiewicz, Casus „Żywota Briana” albo jak dekonstruować filmową epikę biblijną , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens