Realizm literacki a realizm filmowy
Abstrakt
Recenzując książkę Piotra Skrzypczaka pt. Filmowe panoramy społeczeństwa polskiego XIX wieku Rutkowska zwraca uwagę, że w wywodzie autora najbardziej interesujące jest to, jak twórcy filmowi poczynali sobie z wielką powieścią realistyczną. Zestawiając pierwowzory literackie z filmami Wojciecha Jerzego Hasa (Lalka, 1969), Andrzeja Wajdy (Ziemia obiecana, 1975) i Jerzego Antczaka (Noce i dnie, 1975), Skrzypczak dokonał rzetelnej analizy ich struktury narracyjnej i czasoprzestrzennej, konstrukcji postaci oraz realiów epoki. Poszczególnym filmom przyporządkował również odpowiednie strategie adaptacyjne, co pozwoliło mu wyróżnić trzy modele: adaptacji inspirowanej utworem literackim, adaptacji autonomicznej oraz adaptacji-ilustracji. Rutkowska podkreśla precyzyjność i bardzo przejrzystą konstrukcję wywodu. Wskazuje również na walor popularyzatorski książki, która może stać się nie tylko ciekawą pozycją dla filmoznawców, ale również ważną pomocą dydaktyczną dla polonistów.
Słowa kluczowe:
Piotr Skrzypczak, XIX wiek, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Teresa Rutkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”; pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikuje w „Kwartalniku Filmowym”, współpracuje z redakcją „Nowych Książek”, zajmuje się tłumaczeniami. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Teresa Rutkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 59 (2007): Autor w filmie (cz. I)
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)