Kino jako dekonstrukcja pamięci. O aktorstwie dwudziestolecia międzywojennego
Abstrakt
Pamięć potoczna polskiego aktorstwa przedwojennego to pamięć subiektywna, eliminuje negatywne doświadczenia, przekazując jedynie podziw publiczności i recepcji krytycznej. Pamięć badawcza je przywołuje, a rekonstruując pamięć potoczną, zakłada, że nie spełnia ona swojej roli i nie komunikuje tego, co prawdziwe. Kiedy oglądamy wybitnych aktorów teatralnych w polskich filmach przedwojennych, zwykle mamy do czynienia, jak twierdzi autorka, a przed nią wielu krytyków i teoretyków, jedynie z namiastką talentu, jaki uwidaczniał się na scenie. Wielcy aktorzy nierzadko bywali w filmie tylko swoją teatralną karykaturą, nie potrafiąc znaleźć odpowiedniego ekwiwalentu dla stosowanych na scenie środków wyrazu. Również ówczesna technika filmowa nie pozwalała w pełni zaprezentować ich umiejętności aktorskich. Duniec zastanawia się, dlaczego gra części przedwojennych aktorów wydaje się dziś anachroniczna, a z kolei kreacje innych w żaden sposób się nie zestarzały. Przywołuje też realia kinematografii tamtego czasu i kryteria, według których dobierano aktorów i kierowano ich grą.
Słowa kluczowe:
aktorstwo, okres międzywojenny, pamięćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Krystyna Dunieckwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Pracownik naukowy Instytutu Sztuki PAN. Historyk i krytyk teatralny, redaktor biuletynu teatrologicznego „Rzeczy Teatralne”. Autorka książek Kaprysy Prospera. Szekspirowskie inscenizacje Leona Schillera (1998), Jan Kreczmar. Bruliony, wstep i oprac. (2003), Jan Kreczmar. Grał jakby uczył (2004).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Krystyna Duniec

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Krystyna Duniec, Joanna Krakowska, Polskie kino. Obywatel a służba bezpieczeństwa , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy