Czarna perła w Koronie. Kolonie brytyjskie w Afryce w obiektywie twórców anglosaskich – zarys tematu
Abstrakt
Kazana w swoim tekście zajmuje się kwestią przedstawienia w filmie motywu kolonii brytyjskich w Afryce. W drobiazgowy sposób zarysowuje historię tego wątku nie tylko w kinematografii brytyjskiej, ale także np. w australijskiej (z pewnością bardziej rozliczeniowej i krytycznej). Kazana przechodzi przez kolejne dekady nie tylko opisując charakter typowych dla nich form filmowych; stara się również nakreślić świadomość społeczną danego czasu, ideologię, która z jednej strony określała realizacje filmowe, a z drugiej odbijała się w nich jak w zwierciadle. Autor nie ogranicza się jednak do kinematografii anglosaskich, ukazujących przecież kolonie niejako z zewnątrz. Sporo uwagi poświęca też twórczości rdzennych Afrykanów i ich spojrzeniu na historię własnej ziemi.
Słowa kluczowe:
kolonializm, Afryka, kino brytyjskie, kino australijskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Bartosz Kazanakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim; doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Statystyki
Abstract views: 44PDF downloads: 11
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Bartosz Kazana

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Bartosz Kazana, W cieniu Elżbiety. Filmowe wizerunki Marii Stuart , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie
- Bartosz Kazana, Spadkobiercy awangardy: Geoffrey Jones , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film