Czarna perła w Koronie. Kolonie brytyjskie w Afryce w obiektywie twórców anglosaskich – zarys tematu

Bartosz Kazana

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Kazana w swoim tekście zajmuje się kwestią przedstawienia w filmie motywu kolonii brytyjskich w Afryce. W drobiazgowy sposób zarysowuje historię tego wątku nie tylko w kinematografii brytyjskiej, ale także np. w australijskiej (z pewnością bardziej rozliczeniowej i krytycznej). Kazana przechodzi przez kolejne dekady nie tylko opisując charakter typowych dla nich form filmowych; stara się również nakreślić świadomość społeczną danego czasu, ideologię, która z jednej strony określała realizacje filmowe, a z drugiej odbijała się w nich jak w zwierciadle. Autor nie ogranicza się jednak do kinematografii anglosaskich, ukazujących przecież kolonie niejako z zewnątrz. Sporo uwagi poświęca też twórczości rdzennych Afrykanów i ich spojrzeniu na historię własnej ziemi.



Słowa kluczowe:

kolonializm, Afryka, kino brytyjskie, kino australijskie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-09-30

Cited By / Share

Kazana, B. (2008) „Czarna perła w Koronie. Kolonie brytyjskie w Afryce w obiektywie twórców anglosaskich – zarys tematu”, Kwartalnik Filmowy, (62-63), s. 46–64. doi: 10.36744/kf.3223.

Autorzy

Bartosz Kazana 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim; doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersy­tetu Jagiellońskiego.



Statystyki

Abstract views: 44
PDF downloads: 11


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Bartosz Kazana

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.