Spadkobiercy awangardy: Geoffrey Jones
Abstrakt
Twórczość Geoffreya Jonesa (1931-2005), angielskiego realizatora krótkich filmów sponsorowanych o tematyce przemysłowej, jest mało znana nie tylko przeciętnemu widzowi, ale także fachowcom. Dzieje się tak mimo iż w okresie największej aktywności Jonesa – w latach 60. – jego filmy cieszyły się na tyle dużym zainteresowaniem, że niektóre pokazywano w kinach, a najbardziej znany z nich – Snow (1963) – był nominowany do Oscara. Bartosz Kazana analizuje filmy Jonesa jako przykład mistrzowskiego i nowatorskiego wykorzystania możliwości montażu, opartego na idealnej synchronizacji obrazu i dźwięku. Autor umiejscawia także twórczość angielskiego reżysera w kontekście historycznym, wskazując na jej źródła w filmie awangardowym i dokumentalnym przełomu lat 20. i 30.
Słowa kluczowe:
Geoffrey Jones, montaż, brytyjska awangardaBibliografia
Foxon Steven, Geoffrey Jones: The Rhythm Of Film, British Film Institute, London 2004, s. 6.
Google Scholar
Jacobs Arthur, Dictionary of Music, Penguin Books, London 1997, s. 353, 430.
Google Scholar
Nield Anthony, Geoffrey Jones: The Rhythm Of Film, DVD Times: http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=57586.
Google Scholar
Prelinger Rick, The Field Guide To Sponsored Films, National Film Preservation Foundation, San Francisco 2006, http://www.filmpreservation.org/projects/sponsored.pdf.
Google Scholar
Thompson Kristin, David Bordwell, Film History: An Introduction, McGraw-Hill, Boston 2003, s. 312.
Google Scholar
White James, Geoffrey Jones, BFI – Screenonline: http://www.screenonline.org.uk/people/id/1361686/index.html.
Google Scholar
Autorzy
Bartosz Kazanakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Współredaktor nowego „Filmu na Świecie”.
Statystyki
Abstract views: 14PDF downloads: 10
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Bartosz Kazana

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Bartosz Kazana, W cieniu Elżbiety. Filmowe wizerunki Marii Stuart , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie