Malowanie ruchem. Znaczenie obrazu w filmach Akiry Kurosawy

Piotr Sawicki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Tematem tekstu jest szeroko rozumiana wizualność filmów Akiry Kurosawy. Autor przypomina, że ma ona źródła w podziwianym przez reżysera kinie niemym, malarstwie, a także w jego życiorysie. Omawia środki stylistyczne i zwraca uwagę na związki wykreowanych przez Kurosawę obrazów z filozofią jego filmów. Opisuje ruch jako nadrzędny temat twórczości japońskiego mistrza.


Słowa kluczowe:

Akira Kurosawa, kino japońskie, malarstwo

Benayoun Robert, Odnaleziony horyzont, tłum. Beata Gołonkiewicz, „Film na Świecie” 1978, nr 2-3, s. 204.
  Google Scholar

Bureau Patric, Oue et le metal, „ Cinéma 66” 1966, nr 107.
  Google Scholar

Garbicz Adam, Jacek Klinowski, Kino – wehikuł magiczny. Podróż druga, 1950-1959, Wydawnctwo Literackie Kraków 1987, s. 56, 154.
  Google Scholar

Guze Joanna, Balet, „Film” 1968, nr 23, s. 4.
  Google Scholar

Helman Alicja, Akira Kurosawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1970, s. 19, 90.
  Google Scholar

Hirano Kyoko, Making Films for All the People: An Interview with Akira Kurosawa, „Cineaste” 1986, t. 14, nr 4, s. 23.
  Google Scholar

Irzykowski Karol, Dziesiąta muza. Zagadnienia estetyczne kina, Krakowska Spółka Wydawnicza, Warszawa 1924.
  Google Scholar

Królikiewicz Grzegorz, Góra stoi. Próba analizy filmu „Sobowtór”, Studio Filmowe „N”, Łódź 1995, s. 119.
  Google Scholar

Kurosawa Akira, Something Like Autobiography, Vintage, New York 1983, s. XI, 8, 13-14, 52-54, 74-75, 85, 87-88, 195.
  Google Scholar

Pociej Bohdan, Idea, dźwięk, forma, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1972, s. 86.
  Google Scholar

Prince Stephen, The Warrior’s Camera, Princeton University Press, Princeton1999, s. XVIII, 18, 45.
  Google Scholar

Richie Donald, The Films of Akira Kurosawa, University of California Press, Berkley – Los Angeles 1996, s. 112, 147-150, 238, 242.
  Google Scholar

Rieger Stefan, Glen Gould czyli sztuka fugi, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 78.
  Google Scholar

Tarkowski Andriej, Czas utrwalony, tłum. S. Kuśmierczyk, Świat Literacki, Warszawa 2007, s. 127.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-03-31

Cited By / Share

Sawicki, P. (2009) „Malowanie ruchem. Znaczenie obrazu w filmach Akiry Kurosawy”, Kwartalnik Filmowy, (65), s. 170–188. doi: 10.36744/kf.3179.

Autorzy

Piotr Sawicki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwent UJ. Interesuje się ki­nem radzieckim i japońskim.



Statystyki

Abstract views: 24
PDF downloads: 11


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Piotr Sawicki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.