Malowanie ruchem. Znaczenie obrazu w filmach Akiry Kurosawy
Abstrakt
Tematem tekstu jest szeroko rozumiana wizualność filmów Akiry Kurosawy. Autor przypomina, że ma ona źródła w podziwianym przez reżysera kinie niemym, malarstwie, a także w jego życiorysie. Omawia środki stylistyczne i zwraca uwagę na związki wykreowanych przez Kurosawę obrazów z filozofią jego filmów. Opisuje ruch jako nadrzędny temat twórczości japońskiego mistrza.
Słowa kluczowe:
Akira Kurosawa, kino japońskie, malarstwoBibliografia
Benayoun Robert, Odnaleziony horyzont, tłum. Beata Gołonkiewicz, „Film na Świecie” 1978, nr 2-3, s. 204.
Google Scholar
Bureau Patric, Oue et le metal, „ Cinéma 66” 1966, nr 107.
Google Scholar
Garbicz Adam, Jacek Klinowski, Kino – wehikuł magiczny. Podróż druga, 1950-1959, Wydawnctwo Literackie Kraków 1987, s. 56, 154.
Google Scholar
Guze Joanna, Balet, „Film” 1968, nr 23, s. 4.
Google Scholar
Helman Alicja, Akira Kurosawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1970, s. 19, 90.
Google Scholar
Hirano Kyoko, Making Films for All the People: An Interview with Akira Kurosawa, „Cineaste” 1986, t. 14, nr 4, s. 23.
Google Scholar
Irzykowski Karol, Dziesiąta muza. Zagadnienia estetyczne kina, Krakowska Spółka Wydawnicza, Warszawa 1924.
Google Scholar
Królikiewicz Grzegorz, Góra stoi. Próba analizy filmu „Sobowtór”, Studio Filmowe „N”, Łódź 1995, s. 119.
Google Scholar
Kurosawa Akira, Something Like Autobiography, Vintage, New York 1983, s. XI, 8, 13-14, 52-54, 74-75, 85, 87-88, 195.
Google Scholar
Pociej Bohdan, Idea, dźwięk, forma, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1972, s. 86.
Google Scholar
Prince Stephen, The Warrior’s Camera, Princeton University Press, Princeton1999, s. XVIII, 18, 45.
Google Scholar
Richie Donald, The Films of Akira Kurosawa, University of California Press, Berkley – Los Angeles 1996, s. 112, 147-150, 238, 242.
Google Scholar
Rieger Stefan, Glen Gould czyli sztuka fugi, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 78.
Google Scholar
Tarkowski Andriej, Czas utrwalony, tłum. S. Kuśmierczyk, Świat Literacki, Warszawa 2007, s. 127.
Google Scholar
Autorzy
Piotr Sawickikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwent UJ. Interesuje się kinem radzieckim i japońskim.
Statystyki
Abstract views: 24PDF downloads: 11
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Piotr Sawicki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.