Wirus w systemie kina. Strategia autorska w horrorach Lucio Fulciego
Abstrakt
Pierwsza część tekstu jest próbą opisania środków, jakimi posługują się poszczególni twórcy filmów z nurtu gore w celu wywołania u odbiorcy uczucia obrzydzenia i dezorientacji. Następnie autor koncentruje się na specyfice włoskiego kina gatunków, aby w części drugiej przejść do omówienia filmów włoskiego reżysera krwawych horrorów, Lucio Fulciego. Jego twórczość staje się metaforą laboratoryjnej probówki, w której można zaobserwować mechanizmy destruktywnego oddziaływania elementów gore na tradycyjne konwencje filmowe oraz filmową estetykę.
Słowa kluczowe:
Lucio Fulci, horror, gore, kino włoskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Piotr Sawickikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, autor tekstów o tematyce filmowej i komiksowej m.in. w branżowych czasopismach i portalach internetowych (KZ, Horror Online, Lolipop) oraz w „Dzienniku Polskim”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Piotr Sawicki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Sawicki, Malowanie ruchem. Znaczenie obrazu w filmach Akiry Kurosawy , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)