Wirus w systemie kina. Strategia autorska w horrorach Lucio Fulciego

Piotr Sawicki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Pierwsza część tekstu jest próbą opisania środków, jakimi posługują się poszczególni twórcy filmów z nurtu gore w celu wywołania u odbiorcy uczucia obrzydzenia i dezorientacji. Następnie autor koncentruje się na specyfice włoskiego kina gatunków, aby w części drugiej przejść do omówienia filmów włoskiego reżysera krwawych horrorów, Lucio Fulciego. Jego twórczość staje się metaforą laboratoryjnej probówki, w której można zaobserwować mechanizmy destruktywnego oddziaływania elementów gore na tradycyjne konwencje filmowe oraz filmową estetykę.



Słowa kluczowe:

Lucio Fulci, horror, gore, kino włoskie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-03-31

Cited By / Share

Sawicki, P. (2008) „Wirus w systemie kina. Strategia autorska w horrorach Lucio Fulciego”, Kwartalnik Filmowy, (61), s. 40–69. doi: 10.36744/kf.3273.

Autorzy

Piotr Sawicki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, autor tekstów o tematyce filmowej i komiksowej m.in. w branżo­wych czasopismach i portalach internetowych (KZ, Horror Online, Lolipop) oraz w „Dzienniku Polskim”.

 



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Piotr Sawicki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.