Pomiędzy płótnem a ekranem. Śladami Goi w kinie hiszpańskim

Joanna Aleksandrowicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)

Abstrakt

Artykuł jest próbą syntezy różnych typów inspiracji malarskich w filmie na przykładzie bogatego i zróżnicowanego oddziaływania twórczości Francisco Goi na kino hiszpańskie od okresu niemego po współczesność. Wpływy te podzielić można na trzy rodzaje. Pierwszy z nich to inspiracja samą biografią artysty oraz związaną z nim romantyczną legendą. Drugi krąg reminiscencji polega na wykorzystaniu grafik i obrazów dla oddania charakteru Hiszpanii z przełomu XVIII i XIX wieku w filmach historycznych, niekoniecznie związanych z samą postacią malarza. Trzecie zagadnienie obejmuje inspiracje twórczością wykraczające poza epokę Goi, czerpanie z jego prac i umieszczanie ich w odmiennych, zaskakujących nieraz kontekstach, w których nabierają nowych znaczeń i poświadczają ponadczasowość wizji mistrza. Na podstawie analizy filmów powracających do twórczości Goi można także prześledzić, jak zmieniało się postrzeganie go na kolejnych etapach hiszpańskiej historii i jak - również za pomocą kina - stał się on swoistą ikoną hiszpańskości, pozostając jednocześnie autorem zdumiewająco uniwersalnym.


Słowa kluczowe:

Francisco Goya, kino hiszpańskie, malarstwo

Águeda Villar Mercedes, Goya en el relato cinematográfico, „Cuadernos de Historia Contemporánea” 2001, nr 23, s. 75, 77.
  Google Scholar

Aleksandrowicz Joanna, Odcienie czerwieni. Od krwi do smugi światła. Od „Okrucieństw wojny” do „Tanga”, „Opcje” 2008, nr 1 (70), s. 16-20.
  Google Scholar

Babelon Jean, Sztuka hiszpańska, tłum. H. Ostrowska-Grabska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1974, s. 253.
  Google Scholar

Borau José Luis, La pintura en el cine. El cine en la pintura. Discursos de ingreso en las RR.AA. de Bellas Artes de San Luis y de San Fernando, con los de contestación correspondientes, Ocho y Medio, Madrid 2003, s. 25.
  Google Scholar

Bozal Valeriano, Goya y el gusto moderno, Alianza, Madrid 2002.
  Google Scholar

Bozal Valeriano, Goya. Vida y obra, t. 1, TF Editores, Madrid 2006, s. 11.
  Google Scholar

Breteau-Skira Gisèle, Interview with Carlos Saura, „Zeuxis” 2001, nr 2, s. 53.
  Google Scholar

Buñuel Luis, Goya. La Duquesa de Alba y Goya, Instituto de Estudios Turolenses, Zaragoza 1992.
  Google Scholar

Camón Aznar José, La cinematografia y las artes, Instituto Diego Velázquez, Madrid 1952, s. 25-26.
  Google Scholar

Cánovas Belchí Joaquín, Estragos de la guerra: Goya en el cine de Carlos Saura, w: De Goya à Saura, red. J.-P. Aubert, J.-C. Seguin, Le Grimh, Lyon 2005, s. 89-90.
  Google Scholar

Gubern Roman, Benito Perojo, Filmoteca Española, Madrid 1994, s. 143.
  Google Scholar

Harguindey Ángel S., „Caniche” es una historia goyesca en nuestra época. Entrevista con su realizador, Bigas Luna, „El Pais” 08/06/1979, w: http://www.elpais.com/articulo/cultura/BIGAS_LUNA/_JOSe_JUAN_/CINE/ABCaniche/BB/historia/goyesca/epoca/elpepicul/19790608elpepicul_10/Tes/ [dostęp: 10.10.2008].
  Google Scholar

Helman Alicja, Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury, Rabid, Kraków 2005, s. 190.
  Google Scholar

Hughes Robert, Goya. Artysta i jego czas, tłum. H. Jankowska, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2006, s. 33.
  Google Scholar

La Condesa María, „ABC” 1928, 8 lutego, s. 11.
  Google Scholar

Malraux André, Głowa z obsydianu, tłum. A. Tatarkiewicz, PIW, Warszawa 1978, s. 27.
  Google Scholar

Malraux André, Saturne. Essai sur Goya, La Galerie de la Pleiade, Paris 1950, s. 178.
  Google Scholar

Merlo Philippe, Goya et la litérature, w: De Goya à Saura, red. J.-P. Aubert, J.-C. Seguin, Le Grimh, Lyon 2005, s. 21-36.
  Google Scholar

Ortega y Gasset José, Velazquez i Goya, tłum. R. Kalicki, Czytelnik, Warszawa 1993, s. 210, 224, 251.
  Google Scholar

Ortiz Aurea, María Jesús Piqueras, La pintura en el cine. Cuestiones de representación visual, Paidós, Barcelona 1995, s. 6.
  Google Scholar

Rzepińska Maria, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1989, s. 359.
  Google Scholar

Seguin Jean-Claude, Goya au cinéma, w: De Goya à Saura, red. J.-P. Aubert, J.-C. Seguin, Le Grimh, Lyon 2005, s. 75-76.
  Google Scholar

Trenc Eliseo, La présence de Goya dans lárt contemporain, w: De Goya à Saura, red. J.-P. Aubert, J.-C. Seguin, Le Grimh, Lyon 2005, s. 15-20.
  Google Scholar

Willem Linda M., The Image and the Word. A Conversation with Filmmaker and Novelist Carlos Saura, w: Carlos Saura: Interviews, University Press of Mississippi, Jackson 2003, s. 165.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-03-31

Cited By / Share

Aleksandrowicz, J. (2009) „Pomiędzy płótnem a ekranem. Śladami Goi w kinie hiszpańskim”, Kwartalnik Filmowy, (65), s. 96–116. doi: 10.36744/kf.3168.

Autorzy

Joanna Aleksandrowicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska

Pisze doktorat w In­stytucie Nauk o Kulturze UŚ z zakresu kina hisz­pańskiego. Jest autorką książki - Pomiędzy obrazem a wskazówkami zegarów. O estetyce nietrwałości w filmach Wong Kar-waia (2008).



Statystyki

Abstract views: 19
PDF downloads: 10


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Joanna Aleksandrowicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.