Od egzotycznej pocztówki do nie-miejsca. Obrazy miasta w kinie hiszpańskim

Joanna Aleksandrowicz

joannaleksandrowicz@gmail.com
Uniwersytet Śląski (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5095-7706

Abstrakt

Artykuł ukazuje zmiany w sposobach reprezentacji miasta w kinie hiszpańskim, koncentrując się na napięciu pomiędzy tym, co ikoniczne dla danego miejsca, a przestrzeniami dalekimi od turystycznych klisz. Analiza przedstawia w ujęciu diachronicznym początki stereotypizacji przestrzeni w okresie niemym, jej wykorzystanie ideologiczne podczas dyktatur generała Prima de Rivery i generała Franco oraz poszukiwanie formuł kontestacji tego modelu w czasach późnego frankizmu i transformacji ustrojowej. W tych kontekstach są rozpatrywane współczesne reinterpretacje dawnych konwencji, nowe architektoniczne symbole miast i związane z nimi wzorce reprezentacji, a także fenomen nie-miejsc, będący wyrazem buntu wobec egzotyzacji, ale też wynikający z chęci odnalezienia scenerii adekwatnej do poruszanych problemów społecznych. Prezentowane ujęcie wyróżnia na tle dotychczasowych badań skoncentrowanie na kwestii reprezentatywności przestrzeni oraz dążenie do historyczno-filmowej syntezy zagadnienia.


Słowa kluczowe:

kino hiszpańskie, miasto w filmie, stereotypizacja przestrzeni, nie-miejsce, ideologizacja pejzażu

Calvino, I. (2002). Niewidzialne miasta (tłum. A. Kreisberg). Warszawa: Wydawnictwo WAB.
  Google Scholar

Camarero Gómez, G. (2019). Madrid en el cine de Pedro Almodóvar. Madrid: Akal. Caparrós Lera, J. M. (2013). Barcelona, escenario y protagonista de películas. W:
  Google Scholar

G. Camarero Gómez (red.), Ciudades europeas en el cine (ss. 47-65). Madrid: Akal.
  Google Scholar

Lipczak, A. (2017). Miasto widmo. W: tejże, Ludzie z placu słońca (ss. 9-35). Warszawa: Wydawnictwo Dowody na Istnienie.
  Google Scholar

Martínez García, M. Á. (2018). La imagen fragmentada: miradas al audiovisual hecho desde Andalucía. Madrid: Minerva.
  Google Scholar

Pino, J. M. del (2003). Ausencia de Sevilla. Identidad y cultura andaluza en „Solas”
  Google Scholar

(1999) de Benito Zambrano. España Contemporánea, 16 (1), ss. 7-24.
  Google Scholar

Pizarroso Quintero, A. (1997). La gran ciudad estadounidense como transposición e ideal en el cine español de los últimos años (cine negro y comedia urbana). Revista de Estudios Norteamericanos, (5), ss. 133-155.
  Google Scholar

Quintana, Á. (2006). Madrid versus Barcelona o el realismo tímido frente a las hibridaciones de la ficción. W: H. J. Rodríguez (red.), Miradas para un nuevo milenio. Fragmentos para una historia futura del cine español (ss. 279-284). Alcalá de Henares: Festival de Cine de Alcalá de Henares.
  Google Scholar

San Julián Alonso, R. (2019). La re-significación de la ciudad de Madrid a través del Joven Cine Español en los años 90. W: F. García García, E. Taborda Hernández, A. Baltar Moreno (red.), VII Congreso internacional Ciudades Creativas. Libro de actas (ss. 550-579). Madrid: Universidad Camilo José Cela.
  Google Scholar

Whittaker, T. (2011). The Films of Elías Querejeta: A Producer of Landscapes. Cardiff: University of Wales Press.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-06-30

Cited By / Share

Aleksandrowicz, J. (2023) „Od egzotycznej pocztówki do nie-miejsca. Obrazy miasta w kinie hiszpańskim”, Kwartalnik Filmowy, (122), s. 130–155. doi: 10.36744/kf.1595.

Autorzy

Joanna Aleksandrowicz 
joannaleksandrowicz@gmail.com
Uniwersytet Śląski Polska
https://orcid.org/0000-0001-5095-7706

Doktor habilitowana, adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zajmuje się filmem i kulturą hiszpańską, relacjami kina i malarstwa oraz kinem azjatyckim. Autorka monografii: Pomiędzy obrazem a wskazówkami zegarów. O estetyce nietrwałości w filmach Wong Kar-waia (2008), Pomiędzy płótnem a ekranem. Inspiracje twórczością Goi w kinie hiszpańskim (2012) oraz Obrazy Andaluzji w kinie hiszpańskim (1910-2021) (2021).



Statystyki

Abstract views: 139
PDF downloads: 110


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Joanna Aleksandrowicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.