O pewnej tendencji kina popularnego

Miłosz Kłobukowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika (Polska)

Abstrakt

Celem rozważań autora jest wskazanie nowej tendencji, która pojawiła się w kinie popularnym. Refleksje Kłobukowskiego skupiają się wokół najnowszych odsłon cykli filmów opowiadających o przygodach bohaterów kultury masowej – Jamesa Bonda i Batmana. Analizując nowe wcielenia postaci oraz kolejne próby podjęcia mitów kultury popularnej, a zarazem doszukując się uniwersalności figur herosów i ich losów w Jungowskiej psychologii głębi oraz w schemacie monomitu zaproponowanym przez Josepha Campbella, autor zestawia „odświeżone” produkty kultury masowej z ich wcześniejszymi formami. Wydaje się, że tendencja dominująca w najnowszym kinie popularnym, polegająca na wysuwaniu na pierwszy plan prawdopodobieństwa, psychologizacji postaci czy aspektów moralnych ich działań oraz na oddalaniu się od typowo ludycznych źródeł sztuki masowej, wcale nie prowadzi - wbrew zamierzeniom twórców - do stworzenia wybitnego kina, a wiedzie jedynie na artystyczną mieliznę i powoduje zagubienie cech dystynktywnych herosów popkultury o psychologicznej, mitycznej i baśniowej proweniencji.


Słowa kluczowe:

kino popularne, James Bond, Batman

Barthes Roland, Mitologie, tłum. A. Dziadek, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2000, s. 245-248.
  Google Scholar

Campbell Joseph, Bohater o tysiącu twarzy, tłum. A. Jankowski, Zysk i S-ka, Poznań 1997, s. 176-182, 196-215.
  Google Scholar

Człowiek-nietoperz: why so serious?, rozmawiają: D. Arest, K. Mikurda, M. Walkiewicz, „Gazeta Filmowa” 2008.08.16, http://wyborcza.pl/1,91947,5595074,Czlowiek_nietoperz__why_so_serious_.html [dostęp: 22.07.2009].
  Google Scholar

Dudek Zenon W., Symbolika Trikstera a duchowość chrześcijańska, „Albo Albo. Problemy Psychologii i Kultury” 1998, nr 4 (nr 1-4/1999: Trikster. Zabawa, sztuka, mądrość), s. 10.
  Google Scholar

Dudek Zenon W., Wymiary i funkcje figury Trikstera, „Albo Albo. Problemy Psychologii i Kultury” 1998, nr 4 (nr 1-4/1999: Trikster. Zabawa, sztuka, mądrość), s. 35-36.
  Google Scholar

Eco Umberto, Łzy Czarnego Korsarza, w: tenże, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, tłum. J. Ugniewska, PIW, Warszawa 1996, s. 18-21.
  Google Scholar

Eco Umberto, Nowe średniowiecze, tłum. P. Salwa, w: tenże, Podziemni bogowie. Wybór szkiców, tłum. J. Ugniewska, P. Salwa, Czytelnik, Warszawa 2007, s. 99.
  Google Scholar

Eco Umberto, Struktury narracyjne u Fleminga, w: tenże, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, tłum. J. Ugniewska, PIW, Warszawa 1996, s. 188-189, 191-203, 211-213, 215, 217.
  Google Scholar

Girard René, Kozioł ofiarny, tłum. M. Goszczyńska, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1987, s. 37-85.
  Google Scholar

Goethe Johann Wolfgang, Faust. Cześć I, tłum. F. Konopka, Siedmioróg, Wrocław 1999, s. 54.
  Google Scholar

Jankowicz Grzegorz, Komiks jako źródło cierpień, rozmawiał K. Mikurda, „Gazeta Filmowa” 2008.08.30, http://wyborcza.pl/1,91947,5643690,Komiks_jako_zrodlo_cierpien.html [dostęp: 27.07.2009].
  Google Scholar

Jung Carl Gustav, Archetypy i symbole. Pisma wybrane, tłum. J. Prokopiuk, Czytelnik, Warszawa 1993, s. 68-87, 96-106, 396-397, 437-456.
  Google Scholar

Kałużyński Zygmunt, Superman chałturnik. Sztuka popularna o dramatach naszych czasów, PIW, Warszawa 1982, s. 7-23, 46.
  Google Scholar

Kłoskowska Antonina, Kultura masowa. Krytyka i obrona, PWN, Warszawa 1983, s. 320, 350.
  Google Scholar

Koisz Jakub „El-Kal”, Batman a religia, „KZ – Magazyn Miłośników Komisku”, nr 53, http://www.kazet.bial.pl/2008_05/m_batman.htm [dostęp: 27.07.2009].
  Google Scholar

Lévi-Strauss Claude, Myśl nieoswojona, tłum. A. Zajączkowski, PWN, Warszawa 1969, s. 31-55.
  Google Scholar

McLuhan Marshall, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004, s. 399-428.
  Google Scholar

Moles Abraham, Kicz, czyli sztuka szczęścia. Studium o psychologii kiczu, tłum. A. Szczepańska, E. Wendel, PIW, Warszawa 1978.
  Google Scholar

Morin Edgar, Kultura czasu wolnego, tłum. A. Frybesowa, w: Antropologia kultury: zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, wstęp i red. A. Mencwel, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2001, s. 491-498.
  Google Scholar

Ricoeur Paul, Symbolika zła, tłum. S. Cichowicz, M. Ochab, „Pax”, Warszawa 1986, s. 9-21.
  Google Scholar

Walkiewicz Michał, Quo vadis, 007?, „Gazeta Filmowa” 2008.11.08, http://wyborcza.pl/1,91947,5898761,Quo_vadis__007_.html [dostęp: 22.07.2009].
  Google Scholar

Zarębski Konrad J., Agent 007: Face lifting, „Kino” 2008, nr 12, s. 27.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-06-30

Cited By / Share

Kłobukowski, M. (2009) „O pewnej tendencji kina popularnego”, Kwartalnik Filmowy, (66), s. 191–209. doi: 10.36744/kf.3145.

Autorzy

Miłosz Kłobukowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika Polska

Absolwent filologii pol­skiej (specjalność: kulturoznawcza, specjalizacja filmoznawcza) na UMK w Toruniu.

 



Statystyki

Abstract views: 21
PDF downloads: 12


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Miłosz Kłobukowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.