Munk – artysta niezastąpiony
Abstrakt
Recenzując książkę Marka Hendrykowskiego Andrzej Munk (2007), Kosińska-Krippner podkreśla, że autor z pasją detektywa śledzi losy Munka, wydobywając elementy tej układanki z archiwów, dokumentów i ze strzępów ludzkiej pamięci, łącząc je tak, by przy dokumentacyjnej okazji tworzyły jeszcze pasjonującą opowieść. Wprawdzie biografia reżysera - choć krótka - nie potrzebuje anegdotycznego ubarwienia, to jednak pod piórem Hendrykowskiego każdy najdrobniejszy fakt i wątek zamienia się w interesującą, często zaskakującą - i co ważne - zwartą historię. Autor nie tylko przypomina kolejne etapy prywatnego i zawodowego życia reżysera (skrupulatnie odnotowane daty, nazwy i nazwiska), ale też wprowadza arcyciekawy kontekst rodzinno-towarzyski, przemycając w przypisać liczne smaczki i ciekawostki. Przypominając te fakty, Marek Hendrykowski stara się jednak odpowiedzieć na pytanie, co ważnego - z dzisiejszego punktu widzenia - po Munku pozostało, co nowego wniósł do polskiej kinematografii, jakie w niej zajmuje miejsce i jakie uniwersalne przemyślenia zawiera jego twórczość.
Słowa kluczowe:
Marek Hendrykowski, Andrzej Munk, recenzjaBibliografia
Andrzej Munk, red. A. Jackiewicz, Warszawa 1964.
Google Scholar
Hendrykowski Marek, Andrzej Munk, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 2007.
Google Scholar
Autorzy
Beata Kosińska-Krippnerkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk; zajmuje się teorią i historią filmu i telewizji; redaktorka “Kwartalnika Filmowego”, w którym w latach 1993-2005 publikowała m.in. doroczną kronikę wydarzeń filmowych, obejmującą lata 1992-2002. Autorka pracy doktorskiej pt. Poetyka polskiej telenoweli dokumentalnej (2008), napisanej pod kierunkiem prof. Marka Hendrykowskiego.
Statystyki
Abstract views: 98PDF downloads: 15
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Beata Kosińska-Krippner

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Beata Kosińska-Krippner, Film w Polsce 2001 (cz. 1) , Kwartalnik Filmowy: Nr 39-40 (2002): Kino skandynawskie
- Beata Kosińska-Krippner, „Mock-documentary” a dokumentalne fałszerstwa , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Beata Kosińska-Krippner, Film w Polsce 2000 (cz. 1) , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków
- Beata Kosińska-Krippner, Film w Polsce 2002 (cz. 2) , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie
- Beata Kosińska-Krippner, Film w Polsce 2000 (cz. 2) , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media