Sztuka interaktywna według Ryszarda Kluszczyńskiego
Abstrakt
Recenzja książki Ryszarda Kluszczyńskiego Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu (2010). Według Pitrusa książka zasługuje na szczególną uwagę jako praca całkowicie oryginalna i pionierska w Polsce, jeśli chodzi o tematykę. Recenzent podkreśla, że książka powstała jako wynik wieloletnich doświadczeń, a omawiane w niej prace są znane Ryszardowi Kluszczyńskiemu – jako nie tylko naukowcowi, ale również krytykowi sztuki i kuratorowi – z pierwszej ręki. Pitrus zaznacza również, że Sztuka interaktywna to książka jak najbardziej naukowa, ale z pewnością jej zadaniem będzie również popularyzacja sztuki interaktywnej w Polsce. Jest to pozycja obowiązkowa dla wszystkich zainteresowanych sztuką współczesną. Napisana została po polsku, ale poziomem nie ustępuje dostępnym wcześniej uznanym publikacjom w języku angielskim i niemieckim.
Słowa kluczowe:
Ryszard Kluszczyński, recenzja, sztuka interaktywnaBibliografia
Kluszczyński Ryszard W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Pitruskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Pracownik naukowy Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. Autor książek Gore, seks, ciało, psychoanaliza (1992), Kino kultu (1998), Zrozumieć reklamę (1999), Znaki na sprzedaż (2000). Nam niebo pozwoli. O filmowej i telewizyjnej twórczości Todda Haynesa (2004), Filmowcy i kiniarze (2004), Dotykając lustra. Melodramaty Douglasa Sirka (2006). Znawca problematyki kina niezależnego.
Statystyki
Abstract views: 187PDF downloads: 43
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Andrzej Pitrus

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Pitrus, Puste miejsca. Kino Kiyoshi Kurosawy , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
- Andrzej Pitrus, „The Reflecting Pool” Billa Violi – wymiary obrazu wideo , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Andrzej Pitrus, Przeczucie znaczenia – sekwencja inicjalna „Nie oglądaj się teraz” , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)
- Andrzej Pitrus, Fundament pamięci – o „fotograficznej powieści” Chrisa Markera , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Andrzej Pitrus, Todd Solondz: autor nie dla każdego , Kwartalnik Filmowy: Nr 60 (2007): Autor w filmie (cz. II)
- Andrzej Pitrus, Chrisa Eyre’a filmy o Indianach , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości