„W filmie to nigdy nie wiadomo...” – Teresy Roszkowskiej bitwy o kadr

Joanna Stacewicz-Podlipska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Teresa Roszkowska (1904-1992), uzdolniona malarka i pierwsza polska kobieta scenograf, swoją przygodę z filmem rozpoczęła w 1938 r., debiutując jako kostiumograf w produkcji Józefa Lejtesa p.t. Kościuszko pod Racławicami. Z racji swych specyficznych predylekcji i jasno określonych upodobań szybko odnalazła na rynku kinematograficznym odpowiednią dla siebie niszę, specjalizując się w oprawach plastycznych do filmów kostiumowych oraz komedii muzycznych. W filmie, podobnie jak w teatrze, bardzo starannie dobierała repertuar i współpracowników, angażując się tylko w te przedsięwzięcia, które w pełni odpowiadały jej gustom i wymogom. Decydującym czynnikiem było tu głębokie, artystyczne porozumienie z reżyserem, które udało się osiągnąć Roszkowskiej jedynie z Józefem Lejtesem, Aleksandrem Fordem oraz Jerzym Zarzyckim. Ich wyczulenie na plastyczną stronę filmu i „malarskość” kadru oraz fachowe przygotowanie z zakresu historii sztuki pozwoliły na partnerski dialog i stworzenie trzech zgranych, twórczych tandemów.


Słowa kluczowe:

Teresa Roszkowska, scenografia, kostriumografia

Baniewicz Elżbieta, Inscenizacja i scenografia, „Teatr” 1984, nr 6, s. 30-32.
  Google Scholar

Brodzki Józef, I co z tego wyszło?, „Muza X” 1926, nr 2, s. 8.
  Google Scholar

Giżycki Jerzy, Chopin i jego epoka, „Film” 1952, nr 14, s. 9.
  Google Scholar

Giżycki Jerzy, Daleko od pstrego banału, „Film” 1954, nr 20, s. 5.
  Google Scholar

Giżycki Jerzy, Film o Młodym Chopinie. Problemy twórcze, realizacja, fakty i dokumenty, Warszawa 1953, s. 10.
  Google Scholar

Kaden Jerzy, Aby mogło powstać dzieło sztuki, „Film” 1951, nr 8, s. 6.
  Google Scholar

Kałużyński Zygmunt, Parę uwag w związku z „Piątką z ulicy Barskiej”, „Nowa Kultura” 1954, nr 12, s. 6.
  Google Scholar

Kałużyński Zygmunt, Radom nie taki gorszy od Hollywoodu, „Film” 1958, nr 48, s. 4.
  Google Scholar

Konwicki Tadeusz, W sprawie poezji, „Kwartalnik Filmowy” 1954, nr 2, s. 16.
  Google Scholar

Kowalski Tadeusz, Ford. W pięćdziesiątą rocznicę urodzin, „Film” 1958, nr 47, s.7.
  Google Scholar

Kuncewiczowa Maria, Dwa księżyce, Warszawa 1986, s. 136.
  Google Scholar

Ledóchowski Aleksander, Nazwisko tchórza weźmie ręka krwawa, „Film” 1976, nr 14, s. 8.
  Google Scholar

Mierzejewski Jerzy, Kompozycja obrazu filmowego, w: Zagadnienia estetyki filmowej, Warszawa 1955.
  Google Scholar

Nałęcki Konrad, Andrzej Wajda, O wykorzystaniu tradycji malarstwa w sztuce filmowej, „Nowa kultura” 1952 nr 30, s. 8-9.
  Google Scholar

Niecikowski Jerzy, Teatralny Mazepa, „Film” 1976, nr 16, s. 5.
  Google Scholar

O filmie „Klub kawalerów” mówią Jerzy Zarzycki – reżyser i Kazimierz Konrad - operator, „Ekran” 1962, nr 21, s. 9.
  Google Scholar

Petelski Czesław, Młodość Chopina, „Po prostu” 1952, nr 17, s. 5
  Google Scholar

Powstaje film o Chopinie. Rozmowa z reżyserem Aleksandrem Fordem, „Film” 1951, nr 14, s. 6.
  Google Scholar

Stacewicz-Podlipska Joanna, Szczęśliwy filmowiec, czyli „Edison” znad Wisły, „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 71-72.
  Google Scholar

Toeplitz Jerzy, Młodość Chopina, „Kwartalnik Filmowy” 1952, nr 5-6, s. 148-149.
  Google Scholar

Toeplitz Jerzy, Rozmowa z Aleksandrem Fordem o „Piątce z ulicy Barskiej”, „Kwartalnik Filmowy” 1954, nr 2, s. 8.
  Google Scholar

Węgierski Bohdan, Kształt młodości, „Film” 1952, nr 15, s. 11.
  Google Scholar

Wspomnienia Józefa Lejtesa, oprac. J. Cybusz, „Tygiel Kultury” 1997, nr 5.
  Google Scholar

Zen Jerzy, Dwa tysiące kostiumów, „Film” 1951, nr 48, s. 8.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-06-30

Cited By / Share

Stacewicz-Podlipska, J. (2011) „«W filmie to nigdy nie wiadomo. » – Teresy Roszkowskiej bitwy o kadr”, Kwartalnik Filmowy, (74), s. 166–185. doi: 10.36744/kf.2950.

Autorzy

Joanna Stacewicz-Podlipska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Absolwentka his­torii sztuki na UW; obecnie na studiach doktoran­ckich w Instytucie Sztuki PAN, gdzie zajmuje się twórczością Teresy Roszkowskiej. Interesuje się historią polskiej scenografii teatralnej i filmowej. Współpracuje z „Pamiętnikiem Teatralnym” oraz „Kwartalnikiem Filmowym”.



Statystyki

Abstract views: 24
PDF downloads: 5


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Joanna Stacewicz-Podlipska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.