Piracka modernizacja
Piotr Sitarski
piotr.sitarski@uni.lodz.plUniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-8868-1477
Abstrakt
Artykuł jest recenzją książki Mirosława Filiciaka i Patryka Wasiaka Weź pan Rambo! Społeczna historia magnetowidów w Polsce (2022). Jej autorzy omawiają okres „rewolucji wideo”, analizując zmiany społeczne, które towarzyszyły pojawianiu się i rozpowszechnieniu magnetowidów w naszym kraju. W tym celu sięgają po teorię postkolonialną, koncepcje obiegów kultury, a także inspiracje z obszaru archeologii mediów, opierając swoje rozważania na bogatym materiale prasowym i na wywiadach. Autorzy łączą szeroko zakreślony obraz epoki z wielością szczegółów i konkretnych ustaleń. Książka jest znakomitym wprowadzeniem do badań nad historią wideo w Polsce.
Słowa kluczowe:
historia mediów, historia wideo, transformacja ustrojowa w PolsceBibliografia
Bogucka, T. (2002). Triumfujące profanum. Telewizja po przełomie 1989. Warszawa: Sic!.
Google Scholar
Debray, R. (2010). Wprowadzenie do mediologii (tłum. A. Kapciak). Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Filiciak, M., Wasiak, P. (2022). Weź pan Rambo! Społeczna historia magnetowidów w Polsce. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Google Scholar
Zapała, P. (1988). Kasety z Gorzowa. Ekran, (12), ss. 30-31.
Google Scholar
Autorzy
Piotr Sitarskipiotr.sitarski@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0001-8868-1477
Doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, filmoznawca i medioznawca; pracuje w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się badaniem historii praktyk filmowych i historii mediów. Jest m.in. współautorem książki Nowe media w PRL (2020) oraz autorem monografii Sens stylu. O twórczości filmowej Ridleya Scotta (2010).
Statystyki
Abstract views: 87PDF downloads: 75
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Piotr Sitarski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Sitarski, Niebaśnie. Bolek, Lolek i modernizm techniczny , Kwartalnik Filmowy: Nr 121 (2023): Kino i młoda widownia