Piracka modernizacja

Piotr Sitarski

piotr.sitarski@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-8868-1477

Abstrakt

Artykuł jest recenzją książki Mirosława Filiciaka i Patryka Wasiaka Weź pan Rambo! Społeczna historia magnetowidów w Polsce (2022). Jej autorzy omawiają okres „rewolucji wideo”, analizując zmiany społeczne, które towarzyszyły pojawianiu się i rozpowszechnieniu magnetowidów w naszym kraju. W tym celu sięgają po teorię postkolonialną, koncepcje obiegów kultury, a także inspiracje z obszaru archeologii mediów, opierając swoje rozważania na bogatym materiale prasowym i na wywiadach. Autorzy łączą szeroko zakreślony obraz epoki z wielością szczegółów i konkretnych ustaleń. Książka jest znakomitym wprowadzeniem do badań nad historią wideo w Polsce.


Słowa kluczowe:

historia mediów, historia wideo, transformacja ustrojowa w Polsce

Bogucka, T. (2002). Triumfujące profanum. Telewizja po przełomie 1989. Warszawa: Sic!.
  Google Scholar

Debray, R. (2010). Wprowadzenie do mediologii (tłum. A. Kapciak). Warszawa: Oficyna Naukowa.
  Google Scholar

Filiciak, M., Wasiak, P. (2022). Weź pan Rambo! Społeczna historia magnetowidów w Polsce. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
  Google Scholar

Zapała, P. (1988). Kasety z Gorzowa. Ekran, (12), ss. 30-31.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-10-01

Cited By / Share

Sitarski, P. (2024) „Piracka modernizacja”, Kwartalnik Filmowy, (127), s. 275–281. doi: 10.36744/kf.2926.

Autorzy

Piotr Sitarski 
piotr.sitarski@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0001-8868-1477

Doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, filmoznawca i medioznawca; pracuje w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się badaniem historii praktyk filmowych i historii mediów. Jest m.in. współautorem książki Nowe media w PRL (2020) oraz autorem monografii Sens stylu. O twórczości filmowej Ridleya Scotta (2010).



Statystyki

Abstract views: 70
PDF downloads: 50


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Piotr Sitarski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.