„Nothing is missing”. Heteroglozje wideo
Agnieszka Rejniak-Majewska
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet Łódzki (Polska)
Tomasz Majewski
Uniwersytet Łódzki (Polska)
Abstrakt
Tekst jest poświęcony wielkoekranowej instalacji Nothing is missing holenderskiej teoretyczki Mieke Bal. Cykl zapisów wideo został poświęcony matkom imigrantów z Afryki, Azji i Europy Wschodniej. Realizacja problematyzuje kwestię doświadczenia kulturowej obcości/inności. Pozycje „egzotyzmu” i „intymności” rodzinnego spotkania są tu zapośredniczone, a następnie zniesione – ukazane jako fałszywie zakładane przeciwieństwo. Autorzy artykułu rozpatrują tę realizację zarówno w wymiarze fenomenologicznym, estetycznym, jaki i w kontekście wypowiedzi teoretycznych Mieke Bal poświęconych problematyce reprezentacji etnicznych oraz narratologii poststrukturalistycznej podejmującej wątek „głosu ucieleśnionego”. Wskazują także na inspiracje cyklu wideo czerpane z pism Michaiła Bachtina i Kai Silverman, tworzących kategorie heteroglozji i identyfikacji heteropatycznej na opisanie sytuacji spotkania z Innym.
Słowa kluczowe:
Mieke Bal, sztuka wideo, Michaił Bachtin, Kaja SilvermanBibliografia
Aviram, Amittai. 1994. Telling Rhythm: Body and Meaning in Poetry. Ann Arbor, Michigan.
DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.14048
Google Scholar
Bal, Mieke. 1991. Reading Rembrandt. Beyond the Word-Image Opposition. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Bal, Mieke. 1997. Looking at Love: An Ethics of Vision. „Diacritics” t. 27, nr 1.
DOI: https://doi.org/10.1353/dia.1997.0002
Google Scholar
Bal, Mieke. 2007. A Thousand and One Voices. „Amsterdam International Electronic Journal for Cultural Narratology” 2007, nr 4, http://cf.hum.uva.nl/narratology/a07_bal.htm
Google Scholar
Bal, Mieke. 2007. Lost in Space, Lost in Library. W: S. Durrant, C. M. Lord (red.). Essays in Migratory Aesthetics: Cultural Practices Between Migration and Art-making. Amsterdam – New York: Editions Rodopi B. V.
DOI: https://doi.org/10.1163/9789401204675_003
Google Scholar
Bogusławska, Karolina, Ola Jach, Ewa Łączyńska. 2009. Jestem feministką totalną. Dla mnie to rzecz naturalna (rozmowa z Mieke Bal). http://www.obieg.pl/rozmowy/5716.
Google Scholar
Fried, Michael. 1967, 1998. Art and Objecthood (1967), W: tegoż, Art and Objecthood. Essays and Reviews. Chicago-London: University of Chicago Press.
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka Rejniak-Majewskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Historyk sztuki i estetyk, adiunkt w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego; zajmuje się problematyką sztuki nowoczesnej i krytyki sztuki, w szczególności historią angloamerykańskiego formalizmu. Autorka przekładów prac Martina Jaya, Rosalind Krauss, Anne Friedberg, Andreasa Huyssena.
Autorzy
Tomasz MajewskiUniwersytet Łódzki Polska
Kulturoznawca i filmoznawca, wykłada w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się teorią kultury popularnej, badaniami nad kulturą wizualną i reprezentacjami Holocaustu. Redaktor tomów Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna (2009), Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętnienia (II wyd. 2011). Autor książki Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna (2011).
Statystyki
Abstract views: 23PDF downloads: 8
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Agnieszka Rejniak-Majewska, Tomasz Majewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tomasz Majewski, Widłak – od pirotechniki do kserografii. W stronę (bio)archeologii mediów , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje
- Tomasz Majewski, Zobaczyć Gorgonę. Siegfried Kracauer i teoria filmu po Zagładzie , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu