„Nothing is missing”. Heteroglozje wideo

Agnieszka Rejniak-Majewska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Tomasz Majewski


Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Tekst jest poświęcony wielkoekranowej instalacji Nothing is missing holenderskiej teoretyczki Mieke Bal. Cykl zapisów wideo został poświęcony matkom imigrantów z Afryki, Azji i Europy Wschodniej. Realizacja problematyzuje kwestię doświadczenia kulturowej obcości/inności. Pozycje „egzotyzmu” i „intymności” rodzinnego spotkania są tu zapośredniczone, a następnie zniesione – ukazane jako fałszywie zakładane przeciwieństwo. Autorzy artykułu rozpatrują tę realizację zarówno w wymiarze fenomenologicznym, estetycznym, jaki i w kontekście wypowiedzi teoretycznych Mieke Bal poświęconych problematyce reprezentacji etnicznych oraz narratologii poststrukturalistycznej podejmującej wątek „głosu ucieleśnionego”. Wskazują także na inspiracje cyklu wideo czerpane z pism Michaiła Bachtina i Kai Silverman, tworzących kategorie heteroglozji i identyfikacji heteropatycznej na opisanie sytuacji spotkania z Innym.


Słowa kluczowe:

Mieke Bal, sztuka wideo, Michaił Bachtin, Kaja Silverman

Aviram, Amittai. 1994. Telling Rhythm: Body and Meaning in Poetry. Ann Arbor, Michigan.
DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.14048   Google Scholar

Bal, Mieke. 1991. Reading Rembrandt. Beyond the Word-Image Opposition. Cambridge: Cambridge University Press.
  Google Scholar

Bal, Mieke. 1997. Looking at Love: An Ethics of Vision. „Diacritics” t. 27, nr 1.
DOI: https://doi.org/10.1353/dia.1997.0002   Google Scholar

Bal, Mieke. 2007. A Thousand and One Voices. „Amsterdam International Electronic Journal for Cultural Narratology” 2007, nr 4, http://cf.hum.uva.nl/narratology/a07_bal.htm
  Google Scholar

Bal, Mieke. 2007. Lost in Space, Lost in Library. W: S. Durrant, C. M. Lord (red.). Essays in Migratory Aesthetics: Cultural Practices Between Migration and Art-making. Amsterdam – New York: Editions Rodopi B. V.
DOI: https://doi.org/10.1163/9789401204675_003   Google Scholar

Bogusławska, Karolina, Ola Jach, Ewa Łączyńska. 2009. Jestem feministką totalną. Dla mnie to rzecz naturalna (rozmowa z Mieke Bal). http://www.obieg.pl/rozmowy/5716.
  Google Scholar

Fried, Michael. 1967, 1998. Art and Objecthood (1967), W: tegoż, Art and Objecthood. Essays and Reviews. Chicago-London: University of Chicago Press.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-12-31

Cited By / Share

Rejniak-Majewska, A. i Majewski, T. (2012) „«Nothing is missing». Heteroglozje wideo”, Kwartalnik Filmowy, (80), s. 192–202. doi: 10.36744/kf.2805.

Autorzy

Agnieszka Rejniak-Majewska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Historyk sztuki i estetyk, adiunkt w Instytucie Filozo­fii Uniwersytetu Łódzkiego; zajmuje się problematyką sztuki nowoczesnej i krytyki sztuki, w szczególności historią angloamerykańskiego formalizmu. Autorka przekła­dów prac Martina Jaya, Rosalind Krauss, Anne Friedberg, Andreasa Huyssena.


Autorzy

Tomasz Majewski 

Uniwersytet Łódzki Polska

Kulturoznawca i filmoznawca, wykłada w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się teorią kultury popularnej, badaniami nad kulturą wizualną i reprezentacjami Holo­caustu. Redaktor tomów Rekonfiguracje mo­dernizmu. Nowoczesność i kultura popularna (2009), Pamięć Shoah. Kulturowe reprezen­tacje i praktyki upamiętnienia (II wyd. 2011). Autor książki Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna (2011).



Statystyki

Abstract views: 23
PDF downloads: 8


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Agnieszka Rejniak-Majewska, Tomasz Majewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.