Interaktywna twórczość Grahame’a Weinbrena jako szczególny przypadek sztuki filmowej
Abstrakt
Grahame Weinbren, mało znany w Polsce amerykański artysta nowych mediów, jest twórcą kina interaktywnego. Od 1986 r. zrealizował pięć prac (The Erl King, Frames, March, Sonata, Tunnel), w których widz ma możliwość ingerowania w dzieło i nadawania mu coraz to innej formy. Ponadto Weinbren jest autorem trzech filmów edukacyjnych będących zarazem filmowymi interpretacjami znanych dzieł malarskich wybitnych artystów epok minionych – Rubensa, Turnera i Kandinskiego. Ostatnie dzieło Weinbrena, Still Life with Banquet, jest dyskusją z holenderskimi i hiszpańskimi twórcami martwych natur namalowanych w XVII w. przez zestawienie ich ze współczesnymi odpowiednikami wykonanymi w technice filmowej i towarzyszącymi rzeczywistemu bankietowi. W latach 2005-2007 pojawiły się plany stworzenia przez Weinbrena filmowej interaktywnej interpretacji obrazu Witkacego Bajka – Fantazja z 1921 r., jednak z powodu braku funduszy projekt ten pozostał w sferze fantazji.
Słowa kluczowe:
Grahame Weinbren, sztuka nowych mediów, interaktywnośćBibliografia
Freud, Sigmund. 1999. Dwie nerwice dziecięce (Dzieła, t. VI), tłum. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa
Google Scholar
Freud, Sigmund. 1996. Objaśnianie marzeń sennych, tłum. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa
Google Scholar
Kluszczyński, Ryszard. 2010. Sztuka interaktywna. Od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
Google Scholar
Manovich, Lev. 2000. New Language of New Media, The MIT Press, Cambridge & London
Google Scholar
Rush, Michael. 2000. New Media in Late 20th- Century Art, Thames and Hudson, London & New York
Google Scholar
Rush, Michael. 2003. Video Art, Thames and Hudson, London & New York
Google Scholar
Rushdie, Salman. 1990. Haroun and the Sea of Stories, Pengiun Books, London
Google Scholar
Vesna, Victoria. 2007. Database Aesthetics: Art in the Age of Information Overflow, University of Minnesota Press, Minneapolis-London
DOI: https://doi.org/10.5749/j.cttts7q7
Google Scholar
Weinbren, Grahame. 1999. Kino interaktywne czyli podróż zastępcza, „Kino” 5
Google Scholar
Weinbren, Grahame. 2001. Panowanie (Sonic c’est moi), „Kwartalnik Filmowy” 35-36.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781838710910.0023
Google Scholar
Autorzy
Anna Żakiewiczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
badaczka niezależna Polska
Doktor historii sztuki. Pracuje w Muzeum Narodowym w Warszawie jako kustosz dyplomowany w Zbiorach Sztuki Nowoczesnej. Autorka publikacji poświęconych głównie twórczości S. I. Witkiewicza, sztuce współczesnej i problematyce muzealnej (ostatnio m.in. album monograficzny Witkacy /2012/).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Anna Żakiewicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.