Nieuchwytne ciała. O emocjach i afektach w obrazie filmowym na przykładzie „Happy Flight” Shinobu Yaguchiego

Artur Szarecki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

We współczesnej humanistyce rozumienie ciała jako substancji lub bytu stopniowo ustępuje miejsca zainteresowaniu procesami, doznaniami i afektami, które przechodzą przez i pomiędzy ciałami. Nacisk na niematerialne i nieświadome przepływy stawia szczególnego rodzaju wyzwania przed badaczem podejmującym analizę filmową, gdyż są to wymiary ludzkiego doświadczenia, które w dużym stopniu nie podlegają werbalizacji i wizualizacji. Szarecki postuluje, aby rozpatrywać ciało jako medium między reprezentacją a materialnością obrazu, uwzględniając zarówno politykę znaczeń skupiającą się na przedstawieniach ciała w obrazie filmowym, jak i politykę doznań związaną z wytwarzaniem afektywnych relacji. Podejście to autor stara się zademonstrować na przykładzie japońskiego filmu Happy Flight, argumentując, że choć ukazane w nim obrazy ciała pomijają dynamikę i płynność afektywnych przepływów, te jednak mogą manifestować się w zmysłowych reakcjach na rozwój akcji oraz towarzyszące mu modyfikacje obrazów i dźwięków.


Słowa kluczowe:

Shinobu Yaguchi, afekt, kino japońskie

Blackman, Lisa. 2008. The Body. Oxford and New York: Berg.
  Google Scholar

Blackman, Lisa. 2012. Immaterial Bodies. Affect, Embodiment, Mediation. London: Sage.
DOI: https://doi.org/10.4135/9781446288153   Google Scholar

Blackman, Lisa, Couze Venn. 2010. Affect. „Body and Society” 16 (1).
DOI: https://doi.org/10.1177/1357034X09354769   Google Scholar

Clammer, John. 2000. Received Dreams. Consumer Capitalism, Social Process, and the Management of the Emotions in Contemporary Japan. W: J. S. Eades, T. Gill, H. Befu (red.). Globalization and Social Change in Contemporary Japan. Melbourne: Trans Pacific Press.
  Google Scholar

Featherstone, Mike. 2010. Body, Image and Affect in Consumer Culture. „Body and Society” 16 (1).
DOI: https://doi.org/10.1177/1357034X09354357   Google Scholar

Gregg Melissa, Gregory J. Seigworth (red.). 2010. The Affect Theory Reader. Durham and London: Duke University Press.
DOI: https://doi.org/10.1215/9780822393047   Google Scholar

Hochschild Arlie Russell. 2009. Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć, Tłum. J. Konieczny. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Illouz, Eva. 2010. Uczucia w dobie kapitalizmu. Tłum. Z. Simbierowicz. Warszawa: Oficyna Naukowa.
  Google Scholar

Massumi, Brian. 2002. Parables of the Virtual. Movement, Affect, Sensation. Durham and London: Duke University Press.
DOI: https://doi.org/10.1215/9780822383574   Google Scholar

Raz, Aviad. 2002. Emotions at Work. Normative Control, Organizations, and Culture in Japan and America. Cambridge and London: Harvard University Asia Center.
DOI: https://doi.org/10.1163/9781684173730   Google Scholar

Shaviro, Steven. 1993. The Cinematic Body. Minneapolis and London: University of Minnesota Press.
  Google Scholar

Sobchack, Vivian. 2004. Carnal Thoughts. Embodiment and Moving Image Culture. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520937826   Google Scholar

Stewart, Kathleen. 2007. Ordinary Affects. Durham and London: Duke University Press.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780822390404   Google Scholar

Whitelegg, Drew. 2007. Working the Skies. The Fast-Paced, Disorienting World of the Flight Attendant. New York and London: New York University Press.
  Google Scholar

Williams, Simon. 2001. Emotion and Social Theory. London: Sage.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Szarecki, A. (2013) „Nieuchwytne ciała. O emocjach i afektach w obrazie filmowym na przykładzie «Happy Flight» Shinobu Yaguchiego”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), s. 193–202. doi: 10.36744/kf.2718.

Autorzy

Artur Szarecki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Absolwent Wydziału Zarządza­nia oraz Instytutu Kultury Polskiej na Uniwersy­tecie Warszawskim, doktor kulturoznawstwa; zajmuje się problematyką cielesności, kapitalizmu oraz kultury popularnej.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Artur Szarecki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.