Podwojone ciała i trauma. Figura sobowtóra w gatunku fantastyki naukowej

Natasza Korczarowska

natasza.korczarowska@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3130-128X

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest refleksja nad funkcją figury sobowtóra w kontekście traumy w gatunku fantastyki naukowej na przykładzie filmu Solaris (2002) Stevena Soderbergha i serialu Katla (2021) Baltasara Kormákura. Ich twórcy przeciwstawiają się tradycji literackiego gotyku, ugruntowanej przez kanoniczny esej Freuda Niesamowite i przywołanej przez René Girarda w koncepcji „potwornego sobowtóra”. Problematyka egzystencjalna i namysł nad cielesnym aspektem doświadczania inności sytuują omawiane filmy w paradygmacie ekokrytyki. Autorka podkreśla, że – w przeciwieństwie do wielu współczesnych utworów science fiction – nie koncentrują się one na relacji (podwojone) ciało – technologia, lecz (podwojone) ciało – natura. Natura wchodzi tu w bezpośrednią interakcję z człowiekiem, odpowiadając – za pośrednictwem zmaterializowanych ciał sobowtórów – na jego podświadome pragnienia związane z przeżytą traumą. Nieodłącznie w przypadku teorii traumy pojęcia z obszaru psychoanalizy freudowskiej pozwalają wydobyć konstruktywny aspekt konfrontacji z podwojonym ucieleśnionym Innym. 


Słowa kluczowe:

trauma, sobowtór, Zygmunt Freud, ekokrytyka, Steven Soderbergh, Baltasar Kormákur

Abram, C. (2019). Evergreen Ash: Ecology and Catastrophe in Old Norse Myth and Literature. Charlottesville: University of Virginia Press.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvbcd06q   Google Scholar

Allen, V., Paul, T. (1986). Science Fiction: Ways of Theorizing about Women. W: D. Palumbo (red.), Erotic Universe: Sexuality and Fantastic Literature (ss. 165-183). Westport: Greenwood Press.
  Google Scholar

Baudrillard, J. (2005). Symulakry i symulacja (tłum. S. Królak). Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
  Google Scholar

Bauman, Z. (2000). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
  Google Scholar

Dorfman, E. (2020). Double Trouble: The Doppelgänger from Romanticism to Postmodernism. New York: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003007920   Google Scholar

Dybel, P. (1996). Samouwiedzenie w lustrze. Program antropologii psychoanalitycznej we wczesnych pismach Jaques’a Lacana. Przegląd Filozoficzny, (4), ss. 7-18.
  Google Scholar

Freud, Z. (2007). Żałoba i melancholia (tłum. R. Reszke). W: Z. Freud, Psychologia nieświadomości (ss. 147-159). Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Geier, M. (1989). Fantastyczny ocean Stanisława Lema (Przyczynek do semantycznej interpretacji powieści science fiction „Solaris”) (tłum. R. Wojnakowski). W: J. Jarzębski (red.), Lem w oczach krytyki światowej (ss. 142-217). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Girard, R. (1989). „Potworny sobowtór”, opętanie i maska (tłum. R. Forycki). W: M. Janion (red.), Maski (t. 2, ss. 31-41). Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
  Google Scholar

Heldreth, L. (1986). Close Encounters of the Carnal Kind: Sex with Aliens in Science Fiction. W: D. Palumbo (red.), Erotic Universe: Sexuality and Fantastic Literature (ss. 131-144). Westport: Greenwood Press.
  Google Scholar

Jameson, F. (2011). Archeologie przyszłości. Pragnienie zwane utopią i inne fantazje naukowe, (tłum. M. Płaza i in.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Jarzębski, J. (2002). Emocje i opowieści. W: S. Lem, Solaris (ss. 229-235). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Kierkegaard, S. (2000). Powtórzenie. Przedmowy (tłum. B. Świderski). Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
  Google Scholar

Klein, C., Hirachan, S. (2014). The Mask of Identities: Who’s Who? Delusional Misidentification Syndromes. The Journal of the American Academy of Psychiatry and Law, (42), ss. 369-378.
  Google Scholar

Konefał, S. (2016). Kino Islandii. Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku.
  Google Scholar

Kucharczyk, Ł. (2021). Granice ciała. Somapoetyka w twórczości Stanisława Lema. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
  Google Scholar

Lem, S. (2002). Solaris. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Luckhurst, R. (2008). The Trauma Question. New York: Routledge.
  Google Scholar

Luckhurst, R. (2014). Future Shock: Science Fiction and the Trauma Paradigm. W: G. Buelens, S. Durrant, R. Eaglestone (red.), The Future of Trauma Theory: Contemporary Literary and Cultural Criticism (ss. 157-167). Oxon: Routledge.
  Google Scholar

McFarland, D. (2011). The Philosophy of Space and Memory in „Solaris”. W: R. Barton Palmer, S. Sanders (red.), The Philosophy of Steven Soderbergh (ss. 267-279). Lexington: The University Press of Kentucky.
  Google Scholar

Murphy, P. (2009). Environmentalism. W: M. Bould, A. M. Butler, S. Vint (red.), The Routledge Companion to Science Fiction (ss. 373-381). New York: Routledge.
  Google Scholar

Nordvig, M. (2021). Volcanoes in Old Norde Mythology: Myth and Environment in Early Iceland. Leeds: ARC Humanities Press.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781641892933   Google Scholar

Rottensteiner, F. (1989). Mędrzec dialektyczny z Krakowa (tłum. Z. Wawrzyniak). W: Lem w oczach krytyki światowej (ss. 11-23). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Sontag, S. (1974). Wyobraźnia pornograficzna. Teksty: Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja, (2), ss. 36-58.
  Google Scholar

Vardoulakis, D. (2010). The Doppelgänger: Literature’s Philosophy. New York: Fordham University Press.
DOI: https://doi.org/10.5422/fso/9780823232987.001.0001   Google Scholar

Žižek, S. (2007). Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch (tłum. J. Kutyła i in.). Kraków: Korporacja Ha!art.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-07-02

Cited By / Share

Korczarowska, N. (2024) „Podwojone ciała i trauma. Figura sobowtóra w gatunku fantastyki naukowej ”, Kwartalnik Filmowy, (126), s. 6–28. doi: 10.36744/kf.2556.

Autorzy

Natasza Korczarowska 
natasza.korczarowska@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0003-3130-128X

Doktor habilitowana, profesor w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w historii filmu polskiego, europejskim kinie współczesnym i problematyce historiofotii. Opublikowała książki: Ojczyzny prywatne (2007) oraz Inne spojrzenie (2013, poświęcona wyobrażeniom historii w polskim filmie fabularnym po 1965 r.). Od 2008 r. współpracuje z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej oraz Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym przy projekcie edukacyjnym Akademia Polskiego Filmu.



Statystyki

Abstract views: 329
PDF downloads: 207


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Natasza Korczarowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.