Muzykol – kulturowa metafora PRL

Piotr Fortuna

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Artykuł jest próbą wykorzystania kategorii musicalu jako narzędzia opisu dla społeczeństwa Polski Ludowej. Peerelowski musical filmowy zostaje tu ukazany jako zjawisko rzadkie, lecz symptomatyczne. Autor reinterpretuje teorię Ricka Altmana w odniesieniu do socjalistycznej kultury masowej, przepisując dualizm wartości kulturowych i kontrkulturowych na konflikt między interesami niechcianej władzy a niespełnionymi oczekiwaniami obywateli. Pokazuje, jak analizowane filmy odbiegają od modelu hollywoodzkiego w nastawieniu do pracy i rozrywki, a także w jaki sposób wypełniają zadania propagandowe i kompensacyjne. W rezultacie peerelowski musical okazuje się czymś więcej niż nieudolnym naśladownictwem – staje się „muzykolem”, kulturową metaforą PRL.


Słowa kluczowe:

PRL, musical, Rick Altman

Altman, Rick. The American Film Musical. Indianapolis: Indiana University Press, 1987.
  Google Scholar

Barańczak, Stanisław. Czytelnik ubezwłasnowolniony. Perswazja w masowej kulturze literackiej PRL. Paryż: Libella, 1983.
  Google Scholar

Baudrillard, Jean. Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Warszawa: Sic!, 2006.
  Google Scholar

Bonusiak, E. „Z czego się śmiejemy?”. „Głos Olsztyński 12 (1967).
  Google Scholar

Cybulski, W. „Hallo Szpicbródka – czyli ostatni występ króla kasiarzy”. „Dziennik Polski” 62 (1978).
  Google Scholar

Czerwiński, Marcin. „Czarny dzień polskiego filmu”. „Zwierciadło” 7 (1967).
  Google Scholar

Grzelecki, S. „Bal na ciuchach”. „Życie Warszawy” 2 (1967).
  Google Scholar

Helman, Alicja. „Wstęp”. In: Kino gatunków, ed. A. Helman. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, 1991.
  Google Scholar

Kaczyńska, Elżbieta. Pejzaż miejski z zaściankiem w tle. Warszawa: Fundacja ResPublica, 1999.
  Google Scholar

Kochański, K. „Sama słodycz”. „Tygodnik Kulturalny” 28 (1964).
  Google Scholar

Kornhauser, Jakub, Adam Zagajewski. Świat nie przedstawiony. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1974.
  Google Scholar

Kurz, Iwona. „Gospodarka wyłączona”. In: Obyczaje polskie. Wiek dwudziesty w krótkich hasłach, ed. M. Szpakowska. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B., 2008.
  Google Scholar

Lenkiewicz, K. „Schodami w górę, schodami w dół”. „Warmia i Mazury” 8 (1984).
  Google Scholar

Markiewicz, Stanisław. Protestantyzm. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1982.
  Google Scholar

McGowan, Todd. Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie. trans. K. Mikurda. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2008.
  Google Scholar

Michałek, Bolesław. „’Retro’ jako bezradność”. „Kino” 11 (1975).
  Google Scholar

Narojek, Winicjusz. Socjalistyczne „welfare state”. Studium z psychologii społecznej Polski Ludowej. Warszawa: PWN, 1991.
  Google Scholar

Shadoian, Jack. Dreams And Dead Ends, The American Gangster Film. Oxford: Oxford University Press, 2003.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195142914.001.0001   Google Scholar

Skotarczak, Dorota. „Czego nie ukryła komedia filmowa?” In: Z problematyki przemian kultury polskiej XX wieku, ed. D. Skotarczak. Poznań: UAM, 2000.
  Google Scholar

Tyrmand, Leopold. Cywilizacja komunizmu. Łomianki: Wydawnictwo LTW, 2006.
  Google Scholar

Vaneigem, Raoul. Rewolucja życia codziennego. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2004.
  Google Scholar

Wągiel, P. „Puszczanie pawi, „Rzeczywistość” 13 (1984).
  Google Scholar

Wyka, Kazimierz. Życie na niby, Pamiętnik po klęsce: z pism Kazimierza Wyki, ed. H. Markiewicz. Kraków- Wrocław: Wydawnictwo Literackie, 1984: 138-175.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-09-30

Cited By / Share

Fortuna, P. (2015) „Muzykol – kulturowa metafora PRL”, Kwartalnik Filmowy, (91), s. 121–140. doi: 10.36744/kf.2289.

Autorzy

Piotr Fortuna 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Doktorant w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej Instytutu Kultury Polskiej UW, absolwent filozofii i kulturoznawstwa w ra­mach MISH UW. Naukowo zajmuje się kinem ga­tunków w PRL, filmem, kulturą popularną, psychoanalizą i fenomenologią.

 



Statystyki

Abstract views: 37
PDF downloads: 32


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Piotr Fortuna

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.