Baudrillard, „Paryż, Teksas”. Wyobraźnia filmowa w socjologii i filozofii Jeana Baudrillarda

Mateusz Tokarz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański (Polska)

Abstrakt

W swym artykule Tokarz podejmuje refleksję nad filmową wyobraźnią w filozofii i socjologii Jeana Baudrillarda. Dokonuje zderzenia hipotez badawczych oraz teorii społecznych Baudrillarda, który zgłosił akces do ruchu postmodernistycznego, z wieloma odmianami kina współczesnego. Metoda pisarstwa Baudrillarda została zestawiona z metodą twórczą reżysera francuskiej Nowej Fali Jean-Luca Godarda. Tokarz przeprowadza analizę nawiązań Baudrillarda do awangardy wysokiego modernizmu oraz jego spojrzenia przez pryzmat filmów na USA w reportażu filozoficznym Ameryka. Ponadto autor rozpatruje kwestie filmu nostalgicznego, aplikacji Baudrillardowskiej teorii uwodzenia, zestawienia jego myśli z filmem Paryż, Teksas oraz parkosyzmów systemu medialnego. Kluczowa jest hipoteza o możliwości manipulowania historią dzięki doskonałej operacyjności zapisu cyfrowego. W świecie Baudrillarda spełniły się wszystkie utopie i dystopie. Pozostała nostalgia za autentycznością.


Słowa kluczowe:

Jean Baudrillard, Jean-Luc Godard, postmodernizm, Wim Wenders

Baudrillard J., Ameryka, tłum. R. Lis, M. P. Markowski, Baudrillard: słownik, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2001
  Google Scholar

Baudrillard J., Illusion de la fin, Éditions Galilée, Paris 1992
  Google Scholar

Baudrillard J., O uwodzeniu, tłum. J. Margański, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005
  Google Scholar

Baudrillard J., Słowa klucze, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008
  Google Scholar

Baudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005
  Google Scholar

Baudrillard J., Wojny w Zatoce nie było, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006
  Google Scholar

Bieńczyk M., Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2000
  Google Scholar

Borde R., Préface, w: F. Courtade, Les malédictions du cinéma français. Une histoire du cinéma français parlant (1928-1978), Paris 1978
  Google Scholar

Coulter G., Jean Baudrillard and Cinema: The Problems of Technology, Realism and History, „Film-Philosophy” 2010, t. 14, nr 2
DOI: https://doi.org/10.3366/film.2010.0041   Google Scholar

Giżycki M., Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006
  Google Scholar

Jameson F., Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, tłum. M. Płaza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011
  Google Scholar

Kosecka B., A. Piotrowska, W. Kocołowski, Panorama kina najnowszego 1980-1995. Leksykon, Wydawnictwo Znak, Kraków 1998
  Google Scholar

Mościcki P., Godard. Pasaże, Korporacja Ha!art – MFF Era Nowe Horyzonty, Kraków – Warszawa 2010
  Google Scholar

Paweł Mościcki, Godard. Pasaże, Korporacja Ha!art – MFF Era Nowe Horyzonty, Kraków – Warszawa 2010
  Google Scholar

Płażewski J., Historia filmu francuskiego 1895-1989, Editions Spotkania, Warszawa 1992
  Google Scholar

Słownik socjologii i nauk społecznych, red. G. Marshall, red. nauk. wyd. pol. M. Tabin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
  Google Scholar

Wenders W., The Act of Seeing. Texte und Gespräche, Frankfurt am Main 1992, s. 93 – cyt. za: A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Universitas, Kraków 1997
  Google Scholar

Ziętek A., Jean Baudrillard wobec współczesności. Polityka, media, społeczeństwo, Universitas, Kraków 2013
  Google Scholar

Zurbrugg N., Baudrillard, Modernism and Postmodernism, w: Sage Masters of Modern Social Thought: Jean Baudrillard, t. 1, red. M. Gane, London 2000
  Google Scholar

Zurbrugg N., Baudrillard’s „Amérique”, and the „Abyss of Modernity”, w: Sage Masters of Modern Social Thought: Jean Baudrillard, t. 3, red. M. Gane, London 2000
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-06-30

Cited By / Share

Tokarz, M. (2016) „Baudrillard, «Paryż, Teksas». Wyobraźnia filmowa w socjologii i filozofii Jeana Baudrillarda”, Kwartalnik Filmowy, (93-94), s. 201–213. doi: 10.36744/kf.2242.

Autorzy

Mateusz Tokarz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska

Absolwent studiów licencjac­kich z zakresu politologii oraz magisterskich stu­diów socjologicznych i filozoficznych na Uniwersytecie Gdańskim. Uczestnik programu dziennikarskiego Fundacji na Rzecz Różnorodno­ści Społecznej w Warszawie (2014). W pracach dyplomowych poruszał kwestie ponowoczesnego pojmowania polityki w kontekście nowych ru­chów społecznych, ponowoczesnych przemian re­ligijności oraz Jeana Baudrillarda teorii uwodzenia jako strategii neutralizacji faz symula­cji i porządków symulakrów. Doktorant filozofii (UG).



Statystyki

Abstract views: 52
PDF downloads: 22


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Mateusz Tokarz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.