Współczesny rynek dystrybucji kinowej w Polsce

Aleksandra Bartosiewicz

aleksandra.bartosiewicz@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-6464-9277

Agnieszka Orankiewicz


Uniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-8718-935X

Abstrakt

Dystrybutor filmowy jest bardzo ważną figurą w cyklu życia filmu. To on angażuje własne środki w rozpowszechnianie oraz promocję utworu i wraz z producentem podejmuje decyzję o tym, kiedy film ma trafić do kin, w jaki sposób będzie prowadzona kampania marketingowa, a także do kogo będzie adresowana. Jako że rynek dystrybucji kinowej w Polsce jest wciąż słabo rozpoznany przez badaczy akademickich, celem niniejszego artykułu jest uzupełnienie tej luki i przybliżenie czytelnikom specyfiki polskiej branży dystrybucji kinowej. Ponieważ wyniki przeprowadzonego przez autorki badania nad funkcjonowaniem rynku dystrybucji kinowej w Polsce w latach 2002-2018 dostarczają dowodów empirycznych na to, że polska branża filmowa pozostaje pod silnym wpływem dużych amerykańskich firm dystrybucyjnych, w artykule został opisany także wpływ współczesnej branży hollywoodzkiej na rodzimy przemysł filmowy.


Słowa kluczowe:

dystrybucja filmowa, polski rynek filmowy

Adamczak M., W cieniu bomby. O dystrybucji filmowej, https://www.dwutygodnik.com/artykul/7334-w-cieniu-bomby-o-dystrybucji-filmowej.html?print=1.
  Google Scholar

Adamczak M., Klejsa K., Badania dystrybucji filmowej: pola problemowe, stan wiedzy, perspektywy rozwoju, w: Wokół zagadnień dystrybucji filmowej, red. M. Adamczak, K. Klejsa, Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2015.
  Google Scholar

Adamczak M., Klejsa K. (red.), Wokół zagadnień dystrybucji filmowej, Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2015.
  Google Scholar

Cieślak Z., Jaworowski M., Widz kinowy w Polsce. Raport z badania przeprowadzonego dla Filmweb Sp. z o.o., Polski Instytut Sztuki Filmowej, Warszawa 2018.
  Google Scholar

Crissey J., Any value in the chain? A criticism on the suitability of using the value chain model for the motion-picture industry: A UK low-budget independent film perspective, http://www.academia.edu/637947/.
  Google Scholar

De Vany A., Hollywood Economics. How Extreme Uncertainty Shapes the Film Industry, Routledge, London 2004.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203489970   Google Scholar

Drake P., Distribution and Marketing in Contemporary Hollywood, w: The Contemporary Hollywood Film Industry, eds P. McDonald, J. Wasko, Wiley–Blackwell, Hoboken 2008.
  Google Scholar

Eliashberg J., Elberse A., Leenders M.M., The Motion Picture Industry: Critical Issues in Practice, Current Research, and New Research Directions, “Marketing Science” 2006, vol. 25, no. 6.
DOI: https://doi.org/10.1287/mksc.1050.0177   Google Scholar

Finney A., Triana E., The International Film Business. A market guide beyond Hollywood, Routlegde 2nd ed., London–New York 2015.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203115428   Google Scholar

Fortuna G., Rynek wideo w Polsce, „Images” 2013, t. XIII, nr 22.
  Google Scholar

Garnham N., From cultural to creative industries. An analysis of the implications of the “creative industries” approach to arts and media policy making in the United Kingdom, „International Journal of Cultural Policy” 2005, vol. 11, no. 1.
DOI: https://doi.org/10.1080/10286630500067606   Google Scholar

GUS, Kultura w 2017 roku, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2018.
  Google Scholar

Hilla J., Kawashima N., Introduction: film policy in a globalised cultural economy, „International Journal of Cultural Policy” 2016, vol. 22, no. 5.
DOI: https://doi.org/10.1080/10286632.2016.1223649   Google Scholar

Issues in Future Film Distribution, Screen Australia, Sydney 2015.
  Google Scholar

Jaciow M., Galuszka J., Wolny R., Kucia M., Kaczmarzyk J., Dąbrowski P., Kędzior Z., Rynek audiowizualny w Polsce – diagnoza i perspektywy rozwoju (dla subrynku kinematografii), Fundacja Edukacja Bez Granic, Katowice 2011.
  Google Scholar

Jajko K., Hollywood atakuje – albo: w jaki sposób wielkie wytwórnie radzą sobie z wyzwaniami stawianymi przez Internet, w: Wokół zagadnień dystrybucji filmowej, red. M. Adamczak, K. Klejsa, Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2015.
  Google Scholar

Kehoe K., Mateer J., The Impact of Digital Technology on the Distribution Value Chain Model of Independent Feature Films in the UK, „The International Journal on Media Management” 2015, vol. 17.
DOI: https://doi.org/10.1080/14241277.2015.1055533   Google Scholar

Kucharski K., Kino plus: film i dystrybucja kinowa w Polsce w latach 1990–2000, Oficyna Wydawnicza Kucharski, Toruń 2002.
  Google Scholar

Lewicki A., Ile widzów oglądało „bergmany”? Dystrybucja i widownia filmowa w Polsce wczoraj i dziś – mity i fakty, w: Wokół zagadnień dystrybucji filmowej, red. M. Adamczak, K. Klejsa, Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2015.
  Google Scholar

Majewska B., Analiza interesariuszy polskiego rynku filmowego, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie” 2017, nr 25.
DOI: https://doi.org/10.17512/znpcz.2017.1.1.13   Google Scholar

Muñoz Larroa A., Ferrer-Roca N., Film Distribution in New Zealand: Industrial Organization, Power Relations and Market Failure, „Media Industries” 2017, vol. 4, no. 2.
DOI: https://doi.org/10.3998/mij.15031809.0004.201   Google Scholar

Porter M., Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance, The Free Press, New York 1985.
  Google Scholar

Scott A.J., A New Map of Hollywood: The Production and Distribution of American Motion Pictures, „Regional Studies” 2002, vol. 36.
DOI: https://doi.org/10.1080/0034340022000022215   Google Scholar

Scott A.J., Hollywood and the World: The Geography of Motion-Picture Distribution and Marketing, „Review of International Political Economy” 2004, vol. 11.
DOI: https://doi.org/10.1080/0969229042000179758   Google Scholar

Silver J.D., Hollywood’s dominance of the movie industry: How did it arise and how has it been maintained?, Queensland University of Technology, Queensland 2017.
  Google Scholar

Who we are, www.mpaa.org.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-12-31

Cited By / Share

Bartosiewicz, A. i Orankiewicz, A. (2019) „Współczesny rynek dystrybucji kinowej w Polsce”, Kwartalnik Filmowy, (108), s. 232–242. doi: 10.36744/kf.197.

Autorzy

Aleksandra Bartosiewicz 
aleksandra.bartosiewicz@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0002-6464-9277

Doktor ekonomii; adiunkt w Katedrze Badań Operacyjnych Instytutu Ekonomik Stosowanych i Informatyki na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje na morskich przewozach kontenerowych oraz optymalizacji procesów zachodzących na terenie morskich baz przeładunkowych. Jest autorką kilkudziesięciu artykułów poświęconych wyżej wspomnianej tematyce, analizom rynkowym i zagadnieniom historycznym.


Autorzy

Agnieszka Orankiewicz 

Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0001-8718-935X

Doktor nauk ekonomicznych w zakresie finansów, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Przez długi czas związana ze Szkołą Filmową w Łodzi i Wydziałem Organizacji Sztuki Filmowej. Była koordynatorką i uczestniczką projektów obejmujących działalność kulturalną. Koncentruje swoje zainteresowania na tematyce związanej z finansowaniem publicznym, w szczególności w odniesieniu do zarządzaniu kulturą, a także na ekonomii kina.



Statystyki

Abstract views: 1044
PDF downloads: 1709


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Aleksandra Bartosiewicz, Agnieszka Orankiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.