Warunki chińsko-europejskich koprodukcji filmowych

Tomasz Kożuchowski

tom.kozuchowski@gmail.com
Uniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-6028-2829

Abstrakt

Międzynarodowa koprodukcja to coraz powszechniejszy sposób realizacji filmów. Szczególnie popularna jest w Europie, gdzie unijne programy od lat zachęcają kraje członkowskie do współpracy. Rozwój kinematografii narodowych w dużym stopniu zależy od efektywnego poszukiwania nowych źródeł finansowania oraz zdobywania zagranicznych rynków filmowych. Na tym polu toczy się także bój między największymi przemysłami filmowymi świata – hollywoodzkim i chińskim. By pokonać Amerykanów pod względem zysków ze światowej dystrybucji, Chińczycy musieliby zdominować rynki państw trzecich, przede wszystkim europejskie. Walka o widza toczy się na różnych obszarach, a jednym z nich jest koprodukcja, mająca na celu przede wszystkim spopularyzowanie chińskiej kultury, a jednocześnie dająca kinematografiom europejskim możliwość rozwoju i czerpania zysków z chińskiego rynku filmowego.


Słowa kluczowe:

koprodukcje filmowe, chiński rynek filmowy

Adamczak, Marcin, Kapitały przemysłu filmowego. Hollywood, Europa, Chiny, PWN, Warszawa 2019.
  Google Scholar

Belinchon, Gregorio, Spanish cinema makes a splash in China, elpais.com, April 24, 2019. https://elpais.com/elpais/2019/04/22/inenglish/1555924771_812975.html.
  Google Scholar

Bredin, Frederick, Bilan cinéma 2018: une production unique en Europe, cnc.fr, March 18, 2019. https://www.cnc.fr/professionnels/actualites/bilan-cinema-2018--une-production-unique-en-europe_959242.
  Google Scholar

Butcher, Asa Legendary Italian filmmaker looks to China co-productions, gbtimes.com, September 28, 2016. https://gbtimes.com/legendary-italian-filmmaker-looks-china-co-productions.
  Google Scholar

Estonia-China cooperation agreement promotes film industries of both countries, kul.ee, May 19, 2016. https://www.kul.ee/en/news/estonia-china-cooperation-agreement-promotes-film-industries-both-countries.
  Google Scholar

Follows, Stephen, Which countries most commonly team up to create film co-productions?, stephenfollows.com, April 22, 2019. https://stephenfollows.com/most-frequent-co-producing-nations/.
  Google Scholar

Gębicka, Ewa, Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.
  Google Scholar

Jacek Bromski o filmie „Kochankowie Roku Tygrysa”, film.gildia.pl, (dostęp: czerwiec 6, 2019): https://www.film.gildia.pl/filmy/kochankowie_roku_tygrysa/wywiad.
  Google Scholar

Roxborough, Scott, China, Neterlands Sign Co-production Treaty, hollywoodreporter.com, October 27, 2015. https://www.hollywoodreporter.com/news/china-netherlands-sign-production-treaty-834789.
  Google Scholar

Saarela, Anna, A new era in EU-China relations: more wide- ranging strategic cooperation?, European Parliament 2018.
  Google Scholar

Shackleton, Liz, The Foreigner: anatomy of a successful UK-China co-production, screendaily.com, March 22, 2018. https://www.screendaily.com/features/the-foreigner-anatomy-of-a-successful-uk-china-co-production/5127695.article.
  Google Scholar

Talks with Chinese on deal to develop the film industry, timesofmalta.com, March 20, 2015. https://timesofmalta.com/articles/view/Talks-with-Chinese-on-deal-to-develop-the-film-industry.560605.
  Google Scholar

Tessier, Max, Logistyka filmu, tłum. M. Stafiej-Wróblewska, „Film na Świecie” 1988, nr 57-58.
  Google Scholar

Współprodukcje - hydra czy szansa? Rozmowa przeprowadzona przez Jerzego Płażewskiego i Wandę Werenstein. „Kino” 1993, nr 6.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-12-31

Cited By / Share

Kożuchowski, T. (2019) „Warunki chińsko-europejskich koprodukcji filmowych”, Kwartalnik Filmowy, (108), s. 219–231. doi: 10.36744/kf.196.

Autorzy

Tomasz Kożuchowski 
tom.kozuchowski@gmail.com
Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0001-6028-2829

Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim oraz organizacji produkcji filmowej i telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Studiował także na kierunku Cinema & Media na Uniwersytecie w Sztokholmie. Doktorant na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Pracował m.in. dla polsko-brytyjskiego studia BreakthruFilms, Studia Filmowego Kadr i firmy Opus Film, a ostatnio jako koordynator produkcji serialu telewizyjnego. Współautor programu kształcenia kierunku produkcja form audiowizualnych na Uniwersytecie Gdańskim. Laureat nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej za książkę o tematyce filmowej Społeczny wymiar tworzenia filmu w Polsce (2019, wraz z I. Morozow i R. Sawką).



Statystyki

Abstract views: 130
PDF downloads: 281


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Kwartalnik Filmowy

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym” i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy jego ponownym wykorzystaniu.
Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
UMOWA LICENCYJNA DO POBRANIA