Warunki chińsko-europejskich koprodukcji filmowych

Tomasz Kożuchowski

tom.kozuchowski@gmail.com
Uniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-6028-2829

Abstrakt

Międzynarodowa koprodukcja to coraz powszechniejszy sposób realizacji filmów. Szczególnie popularna jest w Europie, gdzie unijne programy od lat zachęcają kraje członkowskie do współpracy. Rozwój kinematografii narodowych w dużym stopniu zależy od efektywnego poszukiwania nowych źródeł finansowania oraz zdobywania zagranicznych rynków filmowych. Na tym polu toczy się także bój między największymi przemysłami filmowymi świata – hollywoodzkim i chińskim. By pokonać Amerykanów pod względem zysków ze światowej dystrybucji, Chińczycy musieliby zdominować rynki państw trzecich, przede wszystkim europejskie. Walka o widza toczy się na różnych obszarach, a jednym z nich jest koprodukcja, mająca na celu przede wszystkim spopularyzowanie chińskiej kultury, a jednocześnie dająca kinematografiom europejskim możliwość rozwoju i czerpania zysków z chińskiego rynku filmowego.


Słowa kluczowe:

koprodukcje filmowe, chiński rynek filmowy

Adamczak, Marcin, Kapitały przemysłu filmowego. Hollywood, Europa, Chiny, PWN, Warszawa 2019.
  Google Scholar

Belinchon, Gregorio, Spanish cinema makes a splash in China, elpais.com, April 24, 2019. https://elpais.com/elpais/2019/04/22/inenglish/1555924771_812975.html.
  Google Scholar

Bredin, Frederick, Bilan cinéma 2018: une production unique en Europe, cnc.fr, March 18, 2019. https://www.cnc.fr/professionnels/actualites/bilan-cinema-2018--une-production-unique-en-europe_959242.
  Google Scholar

Butcher, Asa Legendary Italian filmmaker looks to China co-productions, gbtimes.com, September 28, 2016. https://gbtimes.com/legendary-italian-filmmaker-looks-china-co-productions.
  Google Scholar

Estonia-China cooperation agreement promotes film industries of both countries, kul.ee, May 19, 2016. https://www.kul.ee/en/news/estonia-china-cooperation-agreement-promotes-film-industries-both-countries.
  Google Scholar

Follows, Stephen, Which countries most commonly team up to create film co-productions?, stephenfollows.com, April 22, 2019. https://stephenfollows.com/most-frequent-co-producing-nations/.
  Google Scholar

Gębicka, Ewa, Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.
  Google Scholar

Jacek Bromski o filmie „Kochankowie Roku Tygrysa”, film.gildia.pl, (dostęp: czerwiec 6, 2019): https://www.film.gildia.pl/filmy/kochankowie_roku_tygrysa/wywiad.
  Google Scholar

Roxborough, Scott, China, Neterlands Sign Co-production Treaty, hollywoodreporter.com, October 27, 2015. https://www.hollywoodreporter.com/news/china-netherlands-sign-production-treaty-834789.
  Google Scholar

Saarela, Anna, A new era in EU-China relations: more wide- ranging strategic cooperation?, European Parliament 2018.
  Google Scholar

Shackleton, Liz, The Foreigner: anatomy of a successful UK-China co-production, screendaily.com, March 22, 2018. https://www.screendaily.com/features/the-foreigner-anatomy-of-a-successful-uk-china-co-production/5127695.article.
  Google Scholar

Talks with Chinese on deal to develop the film industry, timesofmalta.com, March 20, 2015. https://timesofmalta.com/articles/view/Talks-with-Chinese-on-deal-to-develop-the-film-industry.560605.
  Google Scholar

Tessier, Max, Logistyka filmu, tłum. M. Stafiej-Wróblewska, „Film na Świecie” 1988, nr 57-58.
  Google Scholar

Współprodukcje - hydra czy szansa? Rozmowa przeprowadzona przez Jerzego Płażewskiego i Wandę Werenstein. „Kino” 1993, nr 6.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-12-31

Cited By / Share

Kożuchowski, T. (2019) „Warunki chińsko-europejskich koprodukcji filmowych”, Kwartalnik Filmowy, (108), s. 219–231. doi: 10.36744/kf.196.

Autorzy

Tomasz Kożuchowski 
tom.kozuchowski@gmail.com
Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0001-6028-2829

Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim oraz organizacji produkcji filmowej i telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Studiował także na kierunku Cinema & Media na Uniwersytecie w Sztokholmie. Doktorant na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Pracował m.in. dla polsko-brytyjskiego studia BreakthruFilms, Studia Filmowego Kadr i firmy Opus Film, a ostatnio jako koordynator produkcji serialu telewizyjnego. Współautor programu kształcenia kierunku produkcja form audiowizualnych na Uniwersytecie Gdańskim. Laureat nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej za książkę o tematyce filmowej Społeczny wymiar tworzenia filmu w Polsce (2019, wraz z I. Morozow i R. Sawką).



Statystyki

Abstract views: 259
PDF downloads: 447


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Tomasz Kożuchowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.