Warunki chińsko-europejskich koprodukcji filmowych
Tomasz Kożuchowski
tom.kozuchowski@gmail.comUniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-6028-2829
Abstrakt
Międzynarodowa koprodukcja to coraz powszechniejszy sposób realizacji filmów. Szczególnie popularna jest w Europie, gdzie unijne programy od lat zachęcają kraje członkowskie do współpracy. Rozwój kinematografii narodowych w dużym stopniu zależy od efektywnego poszukiwania nowych źródeł finansowania oraz zdobywania zagranicznych rynków filmowych. Na tym polu toczy się także bój między największymi przemysłami filmowymi świata – hollywoodzkim i chińskim. By pokonać Amerykanów pod względem zysków ze światowej dystrybucji, Chińczycy musieliby zdominować rynki państw trzecich, przede wszystkim europejskie. Walka o widza toczy się na różnych obszarach, a jednym z nich jest koprodukcja, mająca na celu przede wszystkim spopularyzowanie chińskiej kultury, a jednocześnie dająca kinematografiom europejskim możliwość rozwoju i czerpania zysków z chińskiego rynku filmowego.
Słowa kluczowe:
koprodukcje filmowe, chiński rynek filmowyBibliografia
Adamczak, Marcin, Kapitały przemysłu filmowego. Hollywood, Europa, Chiny, PWN, Warszawa 2019.
Google Scholar
Belinchon, Gregorio, Spanish cinema makes a splash in China, elpais.com, April 24, 2019. https://elpais.com/elpais/2019/04/22/inenglish/1555924771_812975.html.
Google Scholar
Bredin, Frederick, Bilan cinéma 2018: une production unique en Europe, cnc.fr, March 18, 2019. https://www.cnc.fr/professionnels/actualites/bilan-cinema-2018--une-production-unique-en-europe_959242.
Google Scholar
Butcher, Asa Legendary Italian filmmaker looks to China co-productions, gbtimes.com, September 28, 2016. https://gbtimes.com/legendary-italian-filmmaker-looks-china-co-productions.
Google Scholar
Estonia-China cooperation agreement promotes film industries of both countries, kul.ee, May 19, 2016. https://www.kul.ee/en/news/estonia-china-cooperation-agreement-promotes-film-industries-both-countries.
Google Scholar
Follows, Stephen, Which countries most commonly team up to create film co-productions?, stephenfollows.com, April 22, 2019. https://stephenfollows.com/most-frequent-co-producing-nations/.
Google Scholar
Gębicka, Ewa, Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.
Google Scholar
Jacek Bromski o filmie „Kochankowie Roku Tygrysa”, film.gildia.pl, (dostęp: czerwiec 6, 2019): https://www.film.gildia.pl/filmy/kochankowie_roku_tygrysa/wywiad.
Google Scholar
Roxborough, Scott, China, Neterlands Sign Co-production Treaty, hollywoodreporter.com, October 27, 2015. https://www.hollywoodreporter.com/news/china-netherlands-sign-production-treaty-834789.
Google Scholar
Saarela, Anna, A new era in EU-China relations: more wide- ranging strategic cooperation?, European Parliament 2018.
Google Scholar
Shackleton, Liz, The Foreigner: anatomy of a successful UK-China co-production, screendaily.com, March 22, 2018. https://www.screendaily.com/features/the-foreigner-anatomy-of-a-successful-uk-china-co-production/5127695.article.
Google Scholar
Talks with Chinese on deal to develop the film industry, timesofmalta.com, March 20, 2015. https://timesofmalta.com/articles/view/Talks-with-Chinese-on-deal-to-develop-the-film-industry.560605.
Google Scholar
Tessier, Max, Logistyka filmu, tłum. M. Stafiej-Wróblewska, „Film na Świecie” 1988, nr 57-58.
Google Scholar
Współprodukcje - hydra czy szansa? Rozmowa przeprowadzona przez Jerzego Płażewskiego i Wandę Werenstein. „Kino” 1993, nr 6.
Google Scholar
Autorzy
Tomasz Kożuchowskitom.kozuchowski@gmail.com
Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0001-6028-2829
Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim oraz organizacji produkcji filmowej i telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Studiował także na kierunku Cinema & Media na Uniwersytecie w Sztokholmie. Doktorant na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Pracował m.in. dla polsko-brytyjskiego studia BreakthruFilms, Studia Filmowego Kadr i firmy Opus Film, a ostatnio jako koordynator produkcji serialu telewizyjnego. Współautor programu kształcenia kierunku produkcja form audiowizualnych na Uniwersytecie Gdańskim. Laureat nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej za książkę o tematyce filmowej Społeczny wymiar tworzenia filmu w Polsce (2019, wraz z I. Morozow i R. Sawką).
Statystyki
Abstract views: 259PDF downloads: 447
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Tomasz Kożuchowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.