Autorstwo telewizyjne i komediowi showrunnerzy. Przypadek Grega Danielsa
Dawid Junke
dawid.junke@gmail.comInstytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4894-994X
Abstrakt
Artykuł skupia się na sylwetce Grega Danielsa, uznanego showrunnera seriali komediowych, kojarzonego przede wszystkim z amerykańską wersją sitcomu The Office (NBC, 2005-2013) oraz tytułami takimi jak King of the Hill (Fox, 1997-2010), Space Force (Netflix, 2020-2022) i Upload (Amazon, 2020-). Korzystając z wywiadów prasowych i podcastowych z Danielsem oraz jego współpracownikami, historii mówionych wydanych w formie książkowej oraz przeprowadzonego osobiście pogłębionego wywiadu, autor opisuje metody twórcze showrunnera oraz wpisuje je w szerszy kontekst autorstwa seriali telewizyjnych i streamingowych. Zgromadzone materiały zostały zinterpretowane w paradygmacie krytycznych studiów nad przemysłami medialnymi i z użyciem modelu autorstwa przez zarządzanie Jasona Mittella. [artykuł opublikowany w języku angielskim jako: Televisual Authorship and Comedy Showrunners: The Case of Greg Daniels]
Słowa kluczowe:
Greg Daniels, showrunner, autorstwo seriali telewizyjnych, teoria autorska, sitcom, krytyczne studia nad przemysłami medialnymiBibliografia
Baumgartner, B., Silverman, B. (2021). Welcome to Dunder Mifflin: The Ultimate Oral History of The Office (Kindle edition). New York: Custom House.
Google Scholar
Cones, J. W. (1992). Film Finance and Distribution: A Dictionary of Terms. Los Angeles: Silman-James Press.
Google Scholar
Havens, T., Lotz, A. D., Tinic, S. (2009). Critical Media Industry Studies: A Research Approach. Communication, Culture & Critique, 2 (2), pp. 234-253.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1753-9137.2009.01037.x
Google Scholar
Mills, B. (2004). Comedy Verite: Contemporary Sitcom Form. Screen, 45 (1), pp. 63-78. https://doi.org/10.1093/screen/45.1.63
DOI: https://doi.org/10.1093/screen/45.1.63
Google Scholar
Mittell, J. (2015). Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling. New York – London: New York University Press.
Google Scholar
Nannicelli, T. (2016). Appreciating the Art of Television: A Philosophical Perspective. New York – London: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315732633
Google Scholar
Przylipiak, M. (2000). Poetyka kina dokumentalnego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Wagner, J. (31 October 2020). Exeter People: Greg Daniels ’81. The Exeter Bulletin (Fall), https://www.exeter.edu/people/greg-daniels
Google Scholar
Autorzy
Dawid Junkedawid.junke@gmail.com
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0002-4894-994X
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, stypendysta programu Fulbrighta. Badacz kultury popularnej zafascynowany serialami telewizyjnymi, filmami i narracjami w innych mediach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół kulturowych aspektów produkcji i recepcji seriali telewizyjnych. Autor monografii Transcendencja i sekularyzacja. Motywy religijne we współczesnych amerykańskich serialach telewizyjnych (2018). W roku 2022 Visiting Assistant Professor na University of Washington w Seattle.
Statystyki
Abstract views: 143PDF downloads: 157
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Dawid Junke
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Dawid Junke, Współzawodnictwo czy współpraca? Formalne i przemysłowe zależności kina i telewizji , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści