Egzotyczna Europa. Eskapady popularnego kina indyjskiego na Stary Kontynent w XXI w.
Krzysztof Stachowiak
krst@amu.edu.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-1257-4090
Malwina Balcerak
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-1050-0514
Abstrakt
Artykuł ma na celu określenie skali wykorzystania europejskich lokalizacji w popularnym kinie indyjskim oraz wyjaśnienie czynników, które wpłynęły na zainteresowanie Europą przez twórców filmowych z Indii. W pierwszej części przeprowadzono analizę liczby produkcji z tego kraju w Europie, ich rozłożenie przestrzenne (według krajów i regionów) oraz jego zmiany w czasie. Badanie to pokazało, że zainteresowanie europejskimi lokalizacjami wzrosło znacząco w pierwszych dekadach XXI w. W kolejnych częściach artykułu autorzy próbują odpowiedzieć na pytanie, dlaczego kino indyjskie coraz częściej korzysta z zagranicznych lokalizacji i jakie są tego konsekwencje. Przedstawiono tu także przemiany w przemyśle filmowym Indii, które spowodowały powstanie „globalnego Bollywood”.
W niniejszym artykule (w referencyjnym wydaniu papierowym) omyłkowo zamieniono miejscami wykresy nr 1 (s. 51) i nr 2 (s. 52). Wersja PDF do pobrania została poprawiona.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
kino indyjskie, Bollywood, EuropaBibliografia
Deshpande, S. (2005). The Consumable Hero of Globalised India. W: R. Kaur, A. J. Sinha (red.), Bollyworld: Popular Indian Cinema through a Transnational Lens (ss. 186-203). New Delhi: Sage.
Google Scholar
Dwyer, R. (2006). Bollywood Bourgeois. India International Centre Quarterly, 33 (3-4), ss. 222-231.
Google Scholar
Krämer, L. (2016). Bollywood in Britain: Cinema, Brand, Discursive Complex. London: Bloomsbury.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781501307607
Google Scholar
Lorenzen, M., Taeube, F. A. (2007). Breakout from Bollywood?: Internationalization of Indian Film Industry. Frederiksberg: DRUID Working Paper (nr 7-6).
Google Scholar
Mishra, V. (2002). Bollywood Cinema: Temples of Desire. London: Routledge.
Google Scholar
Punathambekar, A. (2013). From Bombay to Bollywood: The Making of a Global Media Industry. New York: New York University Press.
Google Scholar
Rajadhyaksha, A. (2003). The „Bollywoodization” of the Indian Cinema: Cultural Nationalism in a Global Arena. Inter-Asia Cultural Studies, 4 (1), ss. 25-39.
DOI: https://doi.org/10.1080/1464937032000060195
Google Scholar
Thomas, R. (1985). Indian Cinema: Pleasures and Popularity. Screen, 26 (3-4), ss. 116-131.
DOI: https://doi.org/10.1093/screen/26.3-4.116
Google Scholar
Autorzy
Krzysztof Stachowiakkrst@amu.edu.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0002-1257-4090
Profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pracownik naukowy i wykładowca na Wydziale Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM. Jego badania dotyczą gospodarki kreatywnej, miast kreatywnych, ekonomicznych i przestrzennych mechanizmów działania branż kreatywnych, gospodarki opartej na wiedzy. Badania prowadził w Polsce, jak i za granicą, jako wizytujący pracownik naukowy na uniwersytetach w Wielkiej Brytanii (University of Portsmouth, University of Birmingham), Finlandii (Helsinki School of Economics), Kanadzie (University of Toronto) i USA (Clark University). Autor publikacji poświęconych gospodarce kreatywnej oraz roli sektora kreatywnego w rozwoju miast i regionów, m.in.: Gospodarka kreatywna i mechanizmy jej funkcjonowania. Perspektywa geograficzno-ekonomiczna (2017). Jest kierownikiem polskiego zespołu międzynarodowego projektu badawczego „FilmInd – Indyjski przemysł filmowy jako czynnik nowych powiązań społeczno-ekonomicznych między Indiami a Europą”, realizowanego w ramach inicjatywy EqUIP (EU-India Platform for Social Sciences and Humanities).
Autorzy
Malwina BalcerakUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0002-1050-0514
Doktorantka na Wydziale Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej badania koncentrują się na sztuce publicznej (rola sztuki publicznej w rozwoju miast), geografii filmu, geografii kultury oraz festiwalizacji przestrzeni miejskiej. Jest członkiem zespołu międzynarodowego projektu badawczego „FilmInd – Indyjski przemysł filmowy jako czynnik nowych powiązań społeczno-ekonomicznych między Indiami a Europą”, realizowanego w ramach inicjatywy EqUIP (EU-India Platform for Social Sciences and Humanities).
Statystyki
Abstract views: 233PDF downloads: 173
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Krzysztof Stachowiak, Malwina Balcerak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Podobne artykuły
- Marcin Adamczak, Podpatrywanie Bollywood i Kollywood. O odmienności kultur produkcji na przykładzie polskiego oraz indyjskiego przemysłu filmowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.