CALL FOR PAPERS
Przyjmujemy gotowe artykuły naukowe – w języku polskim lub angielskim – wpisujące się w tematykę planowanych tomów (jak niżej), ale także teksty niezwiązane z wiodącym tematem numeru, zwłaszcza jeśli dotyczą historii kina polskiego, teorii filmu w ujęciu problemowym bądź poruszają kwestie mało dotychczas przebadane. Czekamy również na recenzje naukowe książek filmoznawczych opublikowanych w Polsce bądź dotyczących polskiego kina i mediów.
Nr 130 (lato 2025)
NOWA GATUNKOWOŚĆ
(artykuły przyjmujemy do 10 marca 2025 r.)
Tytułem planowanego tomu chcemy zainspirować autorki i autorów do refleksji nie tyle nad gatunkiem jako kategorią pozwalającą porządkować czy strukturyzować duże zbiory filmowe bądź wyłaniać kanony, ile właśnie nad gatunkowością jako pewną cechą. Jeśli zgodzimy się z Altmanowskim rozpoznaniem, że gatunek jest posadowiony w umysłach twórców czy odbiorców, a nie w jakiejś grupie tekstów, to ową cechę będziemy mogli utożsamić chociażby z podatnością przekazów audiowizualnych na rozmaite operacje typologizujące, czyli z ich mniejszym bądź większym skonwencjonalizowaniem.
W takim ujęciu gatunkowość może być również postrzegana jako jeden z elementów kulturowej teorii gatunku, odchodzącej od imperatywu definiowania, a skłaniającej się ku sytuowaniu tego, co potencjalnie gatunkowe, w pejzażu rozległych zmian kulturowych i przepływów między mediami. Takie podejście pozwalałoby na uwolnienie się od hegemonii tradycyjnych paradygmatów genologicznych i wyjście ku nowym rejonom.
Chcielibyśmy zatem, aby artykuły zgłaszane do tego numeru – zarówno teoretyczne, jak i case studies – chwytały problematykę gatunkowości właśnie przez pryzmat labilności genologicznej, by szły ku redefiniowaniu uświęconych kanonów, otwierały się na ujęcia nowe, kontestujące, dekonstruujące, aby podejmowały kwestię kształtowania się nowych form gatunkowych, ewoluowania bądź renesansu form dawnych, wreszcie kryteriów czy wyznaczników gatunkowych widzianych z różnych perspektyw i w szerokim spektrum medialnym: filmie, telewizji, streamingu, wideoblogosferze czy transmisjach/przekazach internetowych. Oczekiwalibyśmy przy tym, by – zgodnie z gatunkowym novum – namysł krytyczny odnosił się do zjawisk czy dzieł z XXI w.
Przykładowe obszary tematyczne:
Nr 131 (jesień 2025)
EKOLOGIA KINA/MEDIÓW
(artykuły przyjmujemy do 2 czerwca 2025 r.)
Ekologia to dziedzina, w której wykorzystuje się rozpoznania różnych nauk – biologii, geografii, ekonomii, socjologii etc. – w celu zbadania wzajemnych wpływów między środowiskiem ożywionym i nieożywionym lub inaczej: między człowiekiem, przyrodą oraz techniką. Posłużenie się tym terminem w odniesieniu do kina i/lub mediów siłą rzeczy ewokuje koncepcje takie jak „zielone” kino bądź „ekokino”, opierające się przede wszystkim na związkach przemysłu filmowego z ochroną środowiska naturalnego i działaniem na jej rzecz. Również my nie wykluczamy takiej perspektywy. W proponowanym ujęciu chcielibyśmy jednak wykroczyć poza nią i podążyć ku zjawiskom takim jak systemowość czy środowiskowość. Zachęcamy do namysłu zarówno nad systemem tworzonym przez samo kino czy media, jak i nad ich różnorakimi, nie zawsze oczywistymi relacjami z innymi systemami (np. ekosystemami, także tymi zupełnie niezależnymi od człowieka). Chodziłoby nam przy tym nie tyle o przeciwstawienie kultury naturze czy też wyodrębnienie jednej kategorii z drugiej, ile o dostrzeżenie mechanizmów ich funkcjonowania, istniejących między nimi podobieństw, a nawet współzależności – mechanizmów opierających się również na równowadze między różnymi czynnikami i wpływami bądź narażonych na jej brak.
Refleksja dotycząca proponowanego tematu może odbywać się w rozmaitych porządkach: ontologicznym lub epistemologicznym, etycznym lub estetycznym, historycznym lub współczesnym, a także tekstualnym czy też infrastrukturalnym.
Przykładowe obszary tematyczne:
Nr 132 (zima 2025)
KINO ŚWIATOWE
(artykuły przyjmujemy do 1 września 2025 r.)
Jednym z wyzwań stojących przed osobami chcącymi zajmować się tzw. kinem światowym jest to, co stanowi jego treść. Syntetyczną czy też spójną refleksję utrudnia tu zarówno różnorodność pojęciowa, jak i wielość perspektyw badawczych. Do World Cinema zalicza się np. filmy realizowane poza Hollywood i stojące w kontrze do estetyki oraz wartości przez ten ośrodek reprezentowanych, utwory arthouse’owe z różnych części świata, Third Cinema oraz produkcje zagraniczne recypowane z perspektywy danego kraju. Bogactwo znaczeniowe może być zaletą, często jednak powoduje chaos, którego okiełznanie stanowi jeden z elementów koncepcji proponowanego tomu. Namysł nad sposobami, a nawet samą zasadnością posługiwania się terminem „kino światowe” jest możliwy w kontekście jednej z najważniejszych publikacji poświęconych tej tematyce – World Cinema: A Critical Introduction (2018), której autorzy proponują trzy poziomy opisu: policentryzm, polimorfizm oraz poliwalencję. Innym ciekawym punktem referencyjnym może być artykuł Przemysława Czaplińskiego Literatura światowa i jej figury (2014), poświęcony krytycznej analizie (także historycznej) tytułowego zjawiska. I nie chodzi tu bynajmniej o konwencjonalne zbliżenie filmu do literatury, lecz o pewien sposób krytycznego namysłu nad tym pierwszym przy użyciu aparatu stosowanego – w interesującym nas paradygmacie – do drugiej.
Zachęcamy także do refleksji nad tym, z jakiej pozycji i dlaczego ustala się to, co za kino światowe uchodzi oraz czy i jak zmiany geopolityczne, ekonomiczne, technologiczne, a także społeczne wpływały bądź wpływają na kształtowanie się jego oblicza.
Przykładowe obszary tematyczne:
Nr 133 (wiosna 2026)
FILMOZNAWSTWO I MEDIOZNAWSTWO W HUMANISTYCE
(artykuły przyjmujemy do 8 grudnia 2025 r.)
Współczesność można widzieć jako czas osłabienia teorii, zwłaszcza tych z pola humanistyki. W ich miejsce pojawiają się kolejne „zwroty”, często przejściowe i doraźne. Czy jednak zwroty są w stanie zastąpić same teorie, zagwarantować metodologiczne rygory poznania naukowego? A może wystarczy dziś po prostu teoretyzowanie, „mapowanie” pola badawczego zamiast „głębokiego” wglądu ontologicznego i epistemologicznego po to, by nie stracić z oczu trasy wędrówki poznawczej? A jeśli już jakaś nowa teoria (nowe teorie), to czym miałaby ona być i czemu służyć w czasach digitalizacji, tranzytywności kultur mediów, nieustannych przeobrażeń (post)kina?
Pytań teoretycznych jest więcej. Czy znawstwo filmu i mediów traktować jako wspólną dziedzinę, czy odrębne pola? Czy teorię filmu i mediów ujmować w trybie integracyjności oraz komparatystyki, czy też interdyscyplinarności bądź transdyscyplinarności? Czym powinno być znawstwo filmu dziś, kiedy pytanie o to, czym jest film, wcale nie musi świadczyć o ekstrawagancji teoretycznej? Czy macierzystym dlań kontekstem powinien być dziś paradygmat cyfrowości, określony przez dominację algorytmów oraz sztucznej inteligencji? Czy mamy postrzegać kino przez pryzmat teorii krytycznych, czy też lokować je w perspektywach posthumanistycznych (to zresztą nawzajem się nie wyklucza)? Jaką naturę ma dziś dyspozytyw i skąd czerpać inspiracje dla języka dziedziny?
Filmoznawstwo i medioznawstwo są dziś w permanentnym ruchu, napędzane dynamiką przejść od narracji humanistycznych do posthumanistycznych i transhumanistycznych. Czy w takiej sytuacji warto jeszcze rewidować przeszłe, analogowe teorie? I w jaki sposób konceptualizować historie filmu w przestrzeniach inter-, trans- i postmedialnych? Zapraszając czytelników i czytelniczki do udziału w numerze, zachęcamy do dyskusji na temat miejsca filmo- i medioznawstwa we współczesnej humanistyce oraz do podjęcia próby uchwycenia dynamiki ich przemian.
Przykładowe obszary tematyczne:
2025-02-04
Szanowne Autorki, Szanowni Autorzy,
nabór tekstów do dwóch kolejnych tomów został otwarty:
- nr 132 (zima 2025): KINO ŚWIATOWE (artykuły przyjmujemy do 1 września 2025 r.),
- nr 133 (wiosna 2026): FILMOZNAWSTWO I MEDIOZNAWSTWO W HUMANISTYCE (artykuły przyjmujemy do 8 grudnia 2025 r.).
Zachęcamy do zapoznania się z call for papers oraz nadsyłania zgłoszeń.