Wartość milczenia
Robert Piłat
kwartalnik.filmowy@ispan.plInstytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
Piłat omawia zagadnienie milczenia w filmach w metaforycznym sensie rezygnacji z jakiejkolwiek interpretacji rzeczywistości i zawieszenia własnego prawa do dokonywania wyborów i ocen. Pretekstem do rozwinięcia tematu są Pożegnania Wojciecha Hasa i Pociąg Jerzego Kawalerowicza. Akcja filmów rozgrywa się tuż po II wojnie światowej, kiedy w pamięci bohaterów często powracają czasy zagłady wszelkich wartości. Według Piłata filmy te pokazują łatwy do przezwyciężenia moment, zaraz po katastrofie, kiedy nieunikniony brak sensu należy dzielnie uznać za jego czysty brak. Wszelkie przedwczesne próby interpretacji negatywnej sytuacji są rodzajem fałszu, a w konsekwencji prowadzą do zła.
Słowa kluczowe:
Wojciech Jerzy Has, Jerzy Kawalerowicz, milczenieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Robert Piłatkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska
Adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Zajmuje się filozofią umysłu i teorią poznania, a także etyką i dydaktyką filozofii. Autor książek: Czy istnieje świadomość? (1993) i Umysł jako model świata (1999).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Robert Piłat

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.