„Życie jest piękne”. Holocaust i śmiech – recepcja i alegoria
Abstrakt
Viano twierdzi, że Życie jest piękne Roberta Benigniego to film, który odniósł publiczny sukces, ale był również celem ostrej krytyki. Viano uważa, że analiza krytycznych sądów pozwoliła mu odkryć, iż to, czy opinie są przychylne, zależy od poziomu intelektualnej hierarchii osoby opiniującej. Poruszył również bardzo aktualną i drażliwą kwestię wykorzystania komedii w kontekście tragedii Holocaustu.
- Tekst jest tłumaczeniem artykułu Maurizia Viano „Life Is Beautiful”: Reception, Allegory, and Holocaust Laughter, „Film Quarterly” 1999, t. 53, nr 1. © 1999 by „Film Quarterly”.
Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.
Słowa kluczowe:
Roberto Benigni, Holocaust, komediaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Maurizio Vianokwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wellesley College Stany Zjednoczone
Wykładowca w Wellesley College, prowadzi zajęcia z zakresu kina włoskiego.
Statystyki
Abstract views: 2Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Maurizio VianoAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.