Pani buduaru krzywych zwierciadeł
Abstrakt
Kanabrodzki omawia Aktorki, wideoteatr „Poza” Lothe i Lachmanna. Jolanta Lothe i Piotr Lachmann inspirują się twórczością Helmuta Kajzara. Kanabrodzki mówi, że „Poza” i teatr Kajzara łączy ta sama Schulzowska homunkulusowa dusza, która uważa się za gwiazdę światowych firmamentów i dryfuje po całej twórczości Kajzara, nie zważając na granice poszczególnych utworów, w tym Paternoster, Włosów błazna i Gwiazdy. W wideoteatrze Lothe-Lachmann Gwiazda jest ikoną. Nie wykracza poza gesty z kulturowego kanonu. Sztuczność Gwiazdy jest sztucznością kultury. Gwiazda porusza się w pióropuszach, tak jak człowiek zawsze to robił i będzie robił. Przyjmuje nawet najgłupsze role, aby nie wypaść ze scenariusza zaaranżowanego przez kulturę. Jak aktorka, ale aktorka naturalna. Jej histrioniczność wynika z egzystencjalnej konieczności. Być człowiekiem znaczy być Gwiazdą.
Słowa kluczowe:
Jolanta Lothe, Piotr Lachmann, Helmut KajzarBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Mateusz Kanabrodzkikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Antropolog teatru, doktorant w Instytucie Kultury Polskiej UW, stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, wydał książkę Dziecięcy język teatru (1997), publikował m.in. w „Dialogu”, „Więzi” i .Didaskaliach”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Mateusz Kanabrodzki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.