Wampir – zamaskowana tożsamość, ukryta śmierć

Zbigniew Wałaszewski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Pedagogiki Specjalnej (Polska)

Abstrakt

Kino szybko i w wielkim stylu wchłonęło powieściową postać wampira Draculi, dwoistej istoty łączącej cechy człowieka i potwora, trupa i żywego człowieka. Wyobraźnia Murnaua, Herzoga, Coppoli, Scotta czy Jordana pozwoliła widzom zapoznać się z całą plejadą wampirów. W swym eseju Wałaszewski próbuje zidentyfikować źródło fascynacji wampirami. Twierdzi, że postać ta wyraża dwoistość pokusy nieśmiertelności i kary, transgresję kondycji człowieka i naruszenie praw natury (brak lustrzanego odbicia, wysysanie ludzkiej krwi). Według Wałaszewskiego dwoistość ta jest pułapką zastawioną po raz pierwszy przez Draculę Brama Stokera w 1897 r. Zgodnie z ludową tradycją, wampiry Stokera wynurzające się z grobowców zmuszają nas do symbolicznego zmierzenia się z najbardziej pierwotnym lękiem człowieka – spotkaniem ze zwiastującymi śmierć sobowtórami. Kino uczyniło z wampira postać z panteonu marzeń o nieśmiertelności.



Słowa kluczowe:

wampir, Dracula, Bram Stoker

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-12-31

Cited By / Share

Wałaszewski, Z. (2000) „Wampir – zamaskowana tożsamość, ukryta śmierć”, Kwartalnik Filmowy, (31-32), s. 250–264. doi: 10.36744/kf.4216.

Autorzy

Zbigniew Wałaszewski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Pedagogiki Specjalnej Polska

Filmoznawca i teoretyk mediów komputerowych, adiunkt w Akade­mii Pedagogiki Specjalnej w War­szawie. Autor rozprawy doktorskiej nt. Nowe oblicze Drakuli. Wampir w kulturze XX-wiecznych mediów. O znaczeniach symbolu wampira we współczesnej kulturze. Interesu­je się kinem gatunków (horror i s.f.) i współczesnym kinem autorskim (Herzog, Lynch, Greenaway, Von Trier).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Zbigniew Wałaszewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.