Wampir – zamaskowana tożsamość, ukryta śmierć
Abstrakt
Kino szybko i w wielkim stylu wchłonęło powieściową postać wampira Draculi, dwoistej istoty łączącej cechy człowieka i potwora, trupa i żywego człowieka. Wyobraźnia Murnaua, Herzoga, Coppoli, Scotta czy Jordana pozwoliła widzom zapoznać się z całą plejadą wampirów. W swym eseju Wałaszewski próbuje zidentyfikować źródło fascynacji wampirami. Twierdzi, że postać ta wyraża dwoistość pokusy nieśmiertelności i kary, transgresję kondycji człowieka i naruszenie praw natury (brak lustrzanego odbicia, wysysanie ludzkiej krwi). Według Wałaszewskiego dwoistość ta jest pułapką zastawioną po raz pierwszy przez Draculę Brama Stokera w 1897 r. Zgodnie z ludową tradycją, wampiry Stokera wynurzające się z grobowców zmuszają nas do symbolicznego zmierzenia się z najbardziej pierwotnym lękiem człowieka – spotkaniem ze zwiastującymi śmierć sobowtórami. Kino uczyniło z wampira postać z panteonu marzeń o nieśmiertelności.
Słowa kluczowe:
wampir, Dracula, Bram StokerBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Zbigniew Wałaszewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Pedagogiki Specjalnej Polska
Filmoznawca i teoretyk mediów komputerowych, adiunkt w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Autor rozprawy doktorskiej nt. Nowe oblicze Drakuli. Wampir w kulturze XX-wiecznych mediów. O znaczeniach symbolu wampira we współczesnej kulturze. Interesuje się kinem gatunków (horror i s.f.) i współczesnym kinem autorskim (Herzog, Lynch, Greenaway, Von Trier).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Zbigniew Wałaszewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Zbigniew Wałaszewski, Ja, wampir („Dracula c’est moi”) , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media
Podobne artykuły
- Zbigniew Wałaszewski, Ja, wampir („Dracula c’est moi”) , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.