Sztuczna kobieta u steru władzy
Abstrakt
Jarecka analizuje wątek będący osią współczesnych antyutopii zapowiadających zwycięstwo automatu nad człowiekiem lub jego zwycięstwo w człowieku. Świat bez Boga i metafizyki opisują Witkacy, Bierdiajew czy Płatonow. W filmie Fritza Langa Metropolis (1926) bohaterką jest Maria, która staje się kwintesencją zła, bezduszną złotą kobietą-maszyną obdarzoną zarówno niszczycielską siłą, jak i seksapilem. Młodzi gdańscy artyści stworzyli ideę sztucznego człowieka, czyli idealnego polityka. Wiktoria Cukt to kandydatka na prezydenta. Piękna, młoda twarz komputerowo zaprojektowanej kobiety została wyświetlona na ekranie słabo oświetlonej sali wystawowej. Z głośników słychać jej przemówienie. Głównym postulatem wyborczym jest obietnica demokracji z pełnym dostępem do Internetu. Za jego pośrednictwem każdy obywatel będzie miał wpływ na rządzenie krajem. Wiktoria będzie publicznie prezentować panujące opinie. W przyszłości będzie udzielać wirtualnych audiencji. W takiej sytuacji parlament i inne formy demokratycznej reprezentacji będą bezużyteczne. Wystarczy klawiatura komputera, ale w ten sposób obywatele, zyskując wolność słowa, staną się niewolnikami maszyny. Co najciekawsze, prowokacja ta została przez wielu widzów potraktowana poważnie jako nowa forma życia politycznego.
Słowa kluczowe:
Fritz Lang, Wiktoria Cukt, technologiaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Dorota Jareckakwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska
Krytk sztuki, współpracuje z „Gazetą Wyborczą”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Dorota Jarecka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.