Dzieciństwo radzieckie – terytorium golemów

Nelly Bekus-Gonczarowa

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Bekus-Gonczarowa, zainspirowana pamiętnikiem z dzieciństwa, który napisała podczas pobytu w międzynarodowym obozie pionierskim „Artek” na Krymie, bada fenomen „radzieckiego dzieciństwa”; termin ten oznacza, że zewnętrzny świat dzieci został wchłonięty przez narzucone znaczenia, a ich myśli i pragnienia przybrały kształt zewnętrznej ideologii. Dzieci, pod wpływem państwowych instytucji edukacyjnych, stały się częścią radzieckiego społeczeństwa. Indywidualny rozwój dziecka został zastąpiony przez uniwersalne stereotypy wypracowane przez system. Świadomość człowieka radzieckiego nie rozwijała się ewolucyjnie. Odpowiednie mechanizmy powodowały, że utożsamiał się on z obrazem zaprojektowanym przez machinę ideologiczną. Zaprzeczenie ewolucyjnemu rozwojowi, dojrzewaniu i wychowaniu dziecka, które nagle stawało się pełnoprawnym podmiotem stosunków społecznych i kulturowych, czyniło je podobnym Golemowi. Dziecko nie stawało się obywatelem radzieckim w procesie, ale jak homunculus miało od razu pojawić się z odpowiednio ukształtowanym systemem wartości i przekonań. Bekus-Gonczarowa porównuje swoje doświadczenia z przykładami zmitologizowanego radzieckiego dzieciństwa małych bohaterów z filmów Anna, od 6 do 18 Michałkowa, Timur i jego drużyna Razumnego, Nieuchwytni mściciele Koesajana i Dziecko wojny Tarkowskiego.



Słowa kluczowe:

dzieciństwo, ideologia, ZSRR

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-12-31

Cited By / Share

Bekus-Gonczarowa, N. (2000) „Dzieciństwo radzieckie – terytorium golemów”, Kwartalnik Filmowy, (31-32), s. 216–228. doi: 10.36744/kf.4213.

Autorzy

Nelly Bekus-Gonczarowa 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska

Ukończyła filozofię na Białoruskim Uniwersytecie Państwowym w Miń­sku, obecnie doktorantka w Szkole Nauk Społecznych Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. Publikowała w ro­syjskich i białoruskich pismach artystycznych.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Nelly Bekus-Gonczarowa

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.