„Traktat o Manekinach” według Bruno Schulza i Wojciecha Hasa
Małgorzata Burzyńska-Keller
kwartalnik.filmowy@ispan.plPaństwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi (Polska)
Abstrakt
Burzyńska-Keller analizuje Sanatorium pod klepsydrą Wojciecha J. Hasa jako swoistą egzegezę Traktatu o Manekinach Brunona Schulza i jego prozy w ogóle, zwłaszcza w aspekcie twórczej udręki. Filmowy panopticon-salon wypełniony jest wieloma dziwnymi manekinami, być może zamrożonymi lub zaczarowanymi półludźmi i półlalkami. Manekiny żyją w czasie, który minął. Kim jest ten dawny twórca manekinów? To Demiurg mrocznej, okrutnej siły, który manipuluje stworzeniami, jakie powołał do życia, nieczuły na ich cierpienie. To, że w rzeczywistości zostały stworzone na próżno, jest puentą ich nieszczęścia. Nie są w stanie wyrazić swojej duchowości zawartej w materii.
Słowa kluczowe:
Wojciech Jerzy Has, Brunon Schulz, manekinBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Małgorzata Burzyńska-Kellerkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi Polska
Absolwentka szkoły muzycznej w klasie wiolonczeli i fortepianu, college’u Mahon Chana - żydowskiej religijnej jesziwy w Nowym Jorku oraz Wydziału Reżyserii PWSFTviT im. Leona Schillera w Łodzi (1998); prowadzi wykłady w PWSFTviT z zakresu wiedzy praktycznej dotyczącej reżyserii filmu fabularnego; asystentka prof. Wojciecha Hasa.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Małgorzata Burzyńska-Keller

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Burzyńska-Keller, „Sanatorium pod Klepsydrą” Wojciecha Jerzego Hasa w kontekście tradycji judaistycznej , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka